Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 06:57
ReklamaElmas

Dwie wystawy w Orońsku

„Ucieczki” Małgorzaty Potockiej i „Dokumentację rodzinną” Michała Dracza można od soboty oglądać w Centrum Rzeźby Polskiej.

„Dwanaście poliwęglanowych, ponadludzkich wymiarów plansz zbitych w trójwymiarową sekwencyjną kompozycję przestrzenną oraz trzynaście metalowych sylwetek ustawionych w dwóch grupach, to rozpisana w krajobrazie partytura dokumentacji performansu Ucieczki, który Małgorzata Potocka przygotowała w 1982 roku podczas pleneru w Osiekach” - pisze Paulina Kurc-Maj, dyrektor Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. - „Powtarzające się reprodukcje ujęć z filmu ukazujące różne fazy biegnącej – a konkretnie – uciekającej postaci są w nich przetworzone na rzeźby fotograficzne. Jak przyznaje artystka: „To moja refotografia – nowe życie dawnych zapisów”. Bez względu na tom czym ostatecznie są rzeźby fotograficzne Małgorzaty Potockiej, bez wątpienia jest to bardzo istotny głos jednej z ważnych uczestniczek polskiej sztuki konceptualnej”.

To pierwsza w historii CRP tak duża ekspozycja fotograficznej rzeźby w plenerze – osobista, nostalgiczna i aktualna. Można ja oglądać w Parku Rzeźby od soboty, 6 września; wernisaż zaplanowano na godz. 14.

„Ucieczki” Małgorzaty Potockiej – aktorki, reżyserki i producentki filmowej, do niedawna dyrektorki radomskiego Teatru Powszechnego będzie można oglądać do 12 października.

Także Michała Dracza nie trzeba przedstawiać radomianom. Artysta wizualny, scenograf, kostiumograf i twórca multimedialnych projekcji w ostatnich latach był twórcą scenografii do części przedstawień Powszechnego. W Orońsku zaprezentuje „Dokumentację rodzinną” – swój rzeźbiarski debiut.

„Używając skomplikowanych rozwiązań informatycznych w pracy Turn Over czy wzorów formalnych w kompozycjach przestrzennych Zmruż oczy oraz Przejście, artysta porusza fundamentalne pytania o naturę postrzegania i konstruowania w oparciu o te doświadczenia wiedzy o świecie. Do tej operacji Michał Dracz wykorzystuje własne wspomnienia z dzieciństwa i osobiste przeżycia związane z patologią widzenia” - pisze Paulina Kurs-Maj. - Wystawa Dokumentacja rodzinna to przestrzenna opowieść o dzieciństwie pewnego chłopca, ale i poważne pytania, czym są sztuki wizualne”.

Wernisaż zaplanowano także na sobotę, na godz. 14 w Galerii Oranżeria. Także tę ekspozycję będzie można oglądać do 12 października.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama