Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 08:37
ReklamaElmas

Nowoczesna edukacja w praktyce: Projekt Erasmus + „TIC or trick – use it quick – od szkolenia do wdrożenia”

Współczesna edukacja stoi przed licznymi wyzwaniami, które wymagają innowacyjnych rozwiązań i poszukiwania sprawdzonych metod działania. Odpowiedzią na te potrzeby był projekt „TIC or trick – use it quick – od szkolenia do wdrożenia”, realizowany w ramach akcji kluczowej 2 programu Erasmus+. Koordynatorem projektu było Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MSCDN), a partnerami ośrodek doskonalenia nauczycieli CP ANA ABARCA DE BOLEA w Huesce (Hiszpania) oraz organizacja pozarządowa Auslandsgesellschaft Sachsen-Anhalt w Magdeburgu (Niemcy). Projekt trwający od 1 grudnia 2022 roku do 30 listopada 2024 roku to doskonały przykład współpracy międzynarodowej na rzecz rozwoju edukacji.

Wspólny cel, różne perspektywy

Celem głównym projektu było poszerzenie oferty doskonalenia zawodowego nauczycieli w instytucjach partnerskich dzięki przygotowaniu i wdrożeniu programów kursów opracowanych z wykorzystaniem metodologii blended learning w obszarach: STEAM, specjalne potrzeby edukacyjne i międzykulturowość, których kluczowym elementem było profesjonalne wsparcie zapewnione uczestnikom po zakończeniu szkolenia we wdrażaniu efektów w praktyce szkolnej.

09

Projekt był realizowany w partnerstwie z instytucjami specjalizującymi się w doskonaleniu nauczycieli. Każdy z partnerów przygotował program szkoleniowy zgodnie ze swoim profilem:

  • Partner z Hiszpanii skupił się na metodologii STEAM, łączącej naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Program szkolenia zakładał wykorzystanie technologii, programowania i robotyki w pracy z uczniami, a zaprojektowane warsztaty miały na celu przygotowanie nauczycieli do realizacji projektów interdyscyplinarnych, rozwijania kreatywności i umiejętności praktycznych uczniów.
  • Partner z Niemiec przygotował program w obszarze międzykulturowości, przygotowujący nauczycieli do przeprowadzenia z uczniami gry symulacyjnej. Jej celem jest budowanie empatii i zrozumienia dla innych kultur, przełamywanie stereotypów i uprzedzeń oraz wzmacnianie umiejętności komunikacyjnych i współpracy.
  • MSCDN natomiast opracował program szkolenia „Praca z uczniem w grupie zróżnicowanej” w obszarze specjalnych potrzeb edukacyjnych adresowany do nauczycieli języków obcych, edukacji wczesnoszkolnej oraz przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych. Szkolenia w czterech grupach tematycznych miały na celu zapoznanie uczestników z zasadami projektowania uniwersalnego w edukacji (UDL), które umożliwiają dostosowanie materiałów i zajęć dydaktycznych do zróżnicowanych potrzeb uczniów. Szczególny nacisk położyliśmy na zastosowanie praktycznych narzędzi i technik pracy z uczniami o różnorodnych możliwościach i potrzebach edukacyjnych.
    14

Kluczowe rezultaty

Programy szkoleń opracowane w ramach projektu uwzględniają techniki, narzędzia oraz doświadczenia zdobyte podczas konferencji, seminariów oraz wizyt edukacyjnych i czerpią ze sprawdzonych praktyk międzynarodowych.

218

Program „Praca z uczniem w grupie zróżnicowanej” na stałe wzbogacił ofertę szkoleń MSCDN i cieszy się dużym zainteresowaniem nauczycieli. Rozpoczęto rekrutację do kolejnych grup uczestników, aby kontynuować wsparcie nauczycieli stających przed nowymi wyzwaniami edukacyjnymi.

Zainteresowanych nauczycieli zapraszamy do rejestracji:

Praca z uczniem w grupie zróżnicowanej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych

https://system.mscdn.pl/zewnetrzne/biezacawiecej1/id/27277/o//w/Warszawa

Praca z uczniem w grupie zróżnicowanej na lekcjach języka obcego

https://system.mscdn.pl/zewnetrzne/biezacawiecej1/id/27471/o//w/Warszawa 

57

Udział w projekcie Erasmus + pozwolił MSCDN nawiązać owocną współpracę z CARLEE (Centro Aragonés de Lenguas Extranjeras para la Educación ) w Hiszpanii. Inspirujące spotkania podczas wizyt edukacyjnych w Aragonii, Saksonii – Anhalt i na Mazowszu otworzyły nowe możliwości rozwoju i współpracy dla obu instytucji. W marcu 2025 Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MSCDN) przeprowadzi sesje online dla nauczycieli hiszpańskich uczących języków angielskiego, francuskiego i niemieckiego z regionu Aragonia. Spotkania będą prowadzone przez konsultantów ds. języków obcych, którzy przedstawią praktyczne podejście do mediacji językowej. Ważnym punktem programu będzie omówienie metodyki STE(A)M, czyli integracji nauczania przedmiotów ścisłych, technologicznych, matematycznych w języku niemieckim. Sesje będą miały charakter interaktywny, umożliwiając nauczycielom wymianę doświadczeń i poznanie nowych narzędzi dydaktycznych.

dsc-0882-steps-katja-an
 

Projekt „TIC or trick – use it quick” pokazuje, jak międzynarodowa współpraca edukacyjna może przekładać się na rozwój innowacyjnych praktyk nauczania i wzmacnianie kompetencji zawodowych i językowych uczestników. Wymiana doświadczeń oraz upowszechnianie rezultatów projektu stanowią inspirację dla dalszych działań na rzecz nowoczesnej i otwartej edukacji w zróżnicowanym środowisku kulturowym.

Zapraszamy do odwiedzenia strony projektu „TIC or trick – use it quick – od szkolenia do wdrożenia” https://mscdn.pl/projekt-erasmus-plus/, gdzie pokazujemy nasze wspólne działania, rezultaty, materiały.

logo-erasmus2-1

pl-dofinansowane-przez-unie-europejska-pos


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama