Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 12:44
Reklama

Spacerkiem po mieście: Aeroklub Radomski

Zaczęło się na początku lat 30. - od koła lotniczego przy Państwowej Fabryce Broni. Istniała tu sekcja szybowcowa, z jednym szybowcem szkoleniowym typu Wrona. Niedługo potem koło przekształciło się w klub lotniczy, który korzystał z lotniska na Sadkowie. Nie wszyscy wiedzą, że wtedy też zbudowane zostały w Radomiu dwa szybowce Wrona-bis. Klub nie działał długo – jego funkcjonowanie przerwał wybuch II wojny światowej.
Spacerkiem po mieście: Aeroklub Radomski

Źródło: Fot. cozadzien.pl / Szymon Wykrota

Reaktywował się już w kwietniu 1946. To szkolący się przed wojną w Piastowie piloci własnymi siłami naprawiali zniszczoną nawierzchnię lotniska; znajdowało się tu aż 119 lejów po bombach i minach. W 1947 klub otrzymał pierwsze dwa, używane, szybowce. Organizował szkolenia spadochronowe, szybowcowe i samolotowe. Prowadził też sekcję motorową. Biura mieściły się najpierw przy ul. Żeromskiego 53, w gmachu prezydium, a potem – w kamienicy przy ul. Buczka 14 (obecnie ul. kardynała Wyszyńskiego). W 1951 roku władze państwowe zdecydowały o rozwiązaniu klubu lotniczego. Należące do niego latające maszyny przekazano jednostkom Ligi Lotniczej - stowarzyszeniu lotniczemu wyższej użyteczności publicznej, powołanemu w miejsce zlikwidowanej, przedwojennej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej; funkcjonowało w latach 1946-1953.

Ponownie reaktywowany został 17 listopada 1956 roku, ale już jako Aeroklub Radomski. Jego spiritus movens był Aleksander Kwiatkowski, pierwszy prezes AR. Siedzibą biur aeroklubu stały się pomieszczenia w nieistniejących już budynkach Robotniczej Spółdzielni Pracy „Asko-Sport” przy ul. 22 Lipca 37 (obecnie ul. Beliny-Prażmowskiego). Na przełomie lat 50. i 60. do Radomia trafiły nowe samoloty, a w 1963 – szybowce Bocian, Mucha i Czapla. W Aeroklubie Radomskim działały cztery sekcje: samolotowa, szybowcowa, spadochronowa i modelarska. Na Piastowie szkolono m.in. kandydatów na pilotów wojskowych na potrzeby radomskiej Oficerskiej Szkoły Lotniczej.

„Ważną datą w historii AR jest 14 marca 1975 r. W tym dniu powstał w Piastowie Centralny Ośrodek Akrobacji Samolotowej. Aeroklub wzbogacił się o supernowoczesny jak na owe czasy samolot sportowy Zlin 526 AFS, a stałymi gośćmi na lotnisku byli wspaniali piloci z Januszem Kasperkiem – jedynym polskim mistrzem świata – na czele. Radomscy akrobaci nie mieli później równych sobie w kraju i tak jest do dziś. Najpierw tytuły kolekcjonował Dariusz Andrzejewski, a później Robert Kowalik” - czytamy na stronie Aeroklubu Radomskiego.

AR organizował lub współorganizował na lotnisku w Piastowie wiele imprez samolotowych, szybowcowych i spadochronowych, m.in. Spadochronowe Mistrzostwa Polski Juniorów (1970 r.; pierwsza impreza ogólnopolska), XII Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej (1975 r.), mistrzostwa świata i mistrzostwa Europy w akrobacji samolotowej w klasie advanced czy Szybowcowe Mistrzostwa Europy w Akrobacji. 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

ReklamaElmas wędliny
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama