Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
niedziela, 7 grudnia 2025 06:37
Reklama

Co oznaczają gwiazdki przy liniach autobusowych?

Po zimowej przerwie na tablicach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz w aplikacji myBus i na stronie MZDiK znów są wyświetlane gwiazdki, które informują o autobusach wyposażonych w klimatyzację. Od ponad dwóch lat są także symbole karty płatniczej oznaczające pojazdy z kasownikami do płatności bezgotówkowych.
Co oznaczają gwiazdki przy liniach autobusowych?

Źródło: Fot. MZDiK.pl

Gwiazdki, czyli tzw. śnieżynki standardowo nie są wyświetlane w okresie zimowym. Zaczęły być znów pokazywane przed długim weekendem majowym. Oznaczają one, że dany pojazd wyposażony jest w klimatyzację. Aktualnie klimatyzacji nie posiadają jedynie najstarsze modele autobusów. 

Oznaczanie pojazdów może pozwolić uniknięcia nieporozumień pomiędzy pasażerami a kierowcami. Zdarzały się przypadki, gdy ktoś domagał się włączenia chłodzenia w autobusach niewyposażonych w klimatyzację (mylono z nią butle CNG na dachu).

Trzeba tu podkreślić, że gwiazdki informują o wyposażeniu autobusu w klimatyzację, a nie o tym, że jest ona akurat w danym momencie uruchomiona. Chłodzenie włączają i wyłączają kierowcy - w zależności od tego, jaka temperatura panuje na zewnątrz.

W spornych sytuacjach można kontaktować się dyspozytorami firm przewozowych. Jeśli więc w autobusie oznaczonym w systemie gwiazdką nie będzie włączona klimatyzacja, warto najpierw poprosić kierowcę o jej uruchomienie, a gdy to nie pomoże, należy zadzwonić do odpowiedniego dyspozytora, podając numer taborowy autobusu (trzy- lub czterocyfrowy, znajdujący się w kilku miejscach wewnątrz pojazdu). 

Ikonka karty płatniczej to prostokąt z zaokrąglonymi rogami oraz poziomym paskiem magnetycznym. Dzięki takiemu oznaczeniu pasażerowie wiedzą obecnie, że dany autobus jest wyposażony w kasownik z możliwością zakupu biletu za pomocą karty płatniczej. W takie urządzenia są wyposażone wszystkie pojazdy elektryczne (kursują one przede wszystkim na liniach 1 i 3, ale pojawiają się także na liniach 7, 9 czy 12) oraz nowe autobusy przegubowe (kursują one głównie na liniach 4, 7, 9 i 17). Wszystkie następne pojazdy, które będą kupowane w przyszłości, będą wyposażone w kasowniki z ekranem dotykowym. Funkcję płatności kartą ma wyłącznie pierwszy z nich, ten pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami. Można w ten sposób bezgotówkowo kupić bilet jednogodzinny albo dobowy. W trakcie kontroli należy przyłożyć kartę do bezpiecznego czytnika kontrolerskiego, który sprawdzi tylko token takiej transakcji.

Obydwa piktogramy pojawiają się w bezpłatnej aplikacji myBus, na mapie sieci komunikacji w internecie - na stronie rkm.mzdik.radom.pl, a także na tablicach przystankowych Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

W Radomiu nie wyświetla się natomiast piktogram wózka inwalidzkiego, który symbolizuje autobusy niskopodłogowe. Taka ikonka jest w niektórych miastach, ale u nas nie ma takiej potrzeby, bo wszystkie pojazdy są przystosowane do przewozów pasażerów na wózkach. Od kilku lat 100 proc. radomskiego taboru stanowią autobusy niskopodłogowe.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama
ReklamaElmas wędliny
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama