Co to jest silnik asynchroniczny?
Silnik elektryczny, który pracuje z prądem zmiennym jest znany jako silnik asynchroniczny. Silnik ten działa głównie na podstawie prądu indukowanego w wirniku z obrotowego pola magnetycznego stojana. W tej konstrukcji silnika ruch wirnika nie może być zsynchronizowany przez ruchome pole stojana. Obracające się pole stojana tego silnika może indukować prąd w uzwojeniach wirnika. Z kolei ten prąd wygeneruje siłę, która popchnie wirnik w kierunku stojana. W tym silniku, ponieważ wirnik nie jest w fazie ze stojanem, jest generowany moment obrotowy.
Silnik asynchroniczny — ważne informacje
Zacznijmy od tego, że jest to najczęściej spotykany typ silnika. W szczególności asynchroniczne silniki trójfazowe, które używane w przemyśle z powodów takich jak niski koszt, łatwa konserwacja i prostota. Wydajność tego silnika jest dobra w porównaniu z silnikiem jednofazowym. Główną cechą tego silnika jest to, że nie można zmienić jego prędkość, ponieważ zależy ona głównie od częstotliwości zasilania oraz liczby biegunów.
Jaka jest budowa silnika asynchronicznego>?
Silnik ten nie zawiera żadnych magnesów. W tej konstrukcji fazy mogą być połączone z cewkami, w taki sposób, że pole magnetyczne może być generowane. W silniku asynchronicznym przepływ prądu w obrębie wirnika może być aktywowany poprzez napięcie indukowane z pola wirującego. Gdy pole magnetyczne zostanie przyłożone do przejścia przez wirnik, wówczas na wirniku zostanie zaindukowane napięcie, w związku z
tym, że pole magnetyczne wirnika może być generowane przez pole magnetyczne stojana. Zasadniczo pole magnetyczne wirnika przebiega asynchronicznie w stosunku do pola magnetycznego stojana lub z opóźnieniem w czasie. Tak więc opóźnienie pomiędzy dwoma polami magnetycznymi może być znane jako "Slip".
Działanie silnika asynchronicznego
Zasada działania tego silnika jest prawie taka sama jak silnika synchronicznego, z wyjątkiem zewnętrznego wzbudzacza. Silniki te, zwane również indukcyjnymi, działają na zasadzie indukcji elektromagnetycznej, gdzie wirnik w tym silniku nie otrzymuje żadnej energii elektrycznej poprzez przewodzenie, jak w przypadku silników prądu stałego. Nie posiadają one żadnych urządzeń zewnętrznych do pobudzania wirnika w silniku. Tak więc prędkość obrotowa wirnika zależy głównie od niestabilnej indukcji magnetycznej. Pole elektromagnetyczne, które zmienia się, może powodować, że wirnik obraca się z mniejszą prędkością niż pole magnetyczne stojana. Gdy prędkość obrotowa wirnika, jak również prędkość pola magnetycznego w stojanie, zmienia się, wówczas silniki te nazywane są silnikami asynchronicznymi. Zmianę prędkości można nazwać poślizgiem.















Napisz komentarz
Komentarze