Kości i pióra to pierwsza w Radomiu indywidualna wystawa Poli Dwurnik, a zaprezentowane na niej zostały prace artystki z trzech wybranych cykli.
Pierwszy cykl Nokturny to nigdy niepokazywane w Polsce alternatywne autoportrety. Bodźcem do ich powstania był wypadek na nartach w 2002 roku, na skutek którego w kręgosłup artystki wprowadzono cztery tytanowe śruby. Kilka miesięcy później powstał pierwszy autoportret oparty na zdjęciu rentgenowskim.
Kolejny cykl Apolonia inspirowany jest żywotem imienniczki artystki - męczennicy i świętej kościoła. W powstających od kilku lat pracach na papierze i na płótnie Pola Dwurnik multiplikuje wizerunek heroicznej Aleksandryjki, nie po raz pierwszy czerpiąc z bogactwa ikonografii chrześcijańskiej i nadając jej aktualny wymiar.
Ostatni cykl to powstałe specjalnie na wystawę wielkoformatowe olejne papugi z Serii Głównej, które także nawiązują do tego, co znamy z kultury i literatury. Ich pierwowzorem jest papuga Loulou - przyjaciółka, powierniczka, w końcu uosobienie Boga i potwora - należąca do starej i samotnej Félicité z opowiadania Prostota serca Gustave’a Flauberta.
Z obrazów Poli Dwurnik emanuje przyjemność, jaką artysta czerpie z procesu tworzenia, kompozycje są starannie przemyślane, a zestawienia kolorystyczne wyrafinowane. Wszystko to czyni pięknym i pociągającym wizerunki, u których podstaw stały ból, męczeństwo i strach. Tym samym malarka przywraca wiarę w niesłabnącą siłę figuratywnego narracyjnego malarstwa.
Prace Poli Dwurnik znajdują się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Współczesnego Wrocław, POLIN w Warszawie, Muzeum w Sosnowcu, oraz w kolekcjach prywatnych na całym świecie.
Wystawa czynna: wtorek – piątek: 10.00 – 18.00, sobota – niedziela: 12.00 – 18.00
Bilet wstępu na jedną wystawę 4 zł, na wszystkie 8 zł, w piątki bezpłatnie.

















Napisz komentarz
Komentarze