Kompletacja jako kluczowa operacja w logistyce e-commerce
Najbardziej kluczową spośród działań logistycznych operacją w e-commerce jest kompletacja. Najczęściej przebiega ona w sposób tradycyjny - pracownik wyposażony w wózek magazynowy dociera do miejsca składowania towaru i pobiera jego odpowiednią ilość. Metoda ta jest sklasyfikowana jako Men To Goods. Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z logistyką e-commerce, jest to najbardziej prawdopodobny sposób realizacji zamówień twoich klientów.
Automatyzacja kompletacji e-commerce
Dziś, automatyka wspiera kompletację w e-commerce na różne sposoby. Zastosowanie systemu WMS pozwala na zarządzanie kompletacją wielu zamówień jednocześnie - multi picking. W przypadku pracy na dużym obszarze czy na podeście stosowane są przenośniki odbierające zebrane zamówienia i przewożące je do strefy dalszej obsługi. Dotyczy to zarówno transportu poziomego jak i pionowego. Stosowany jest często podział jednego zamówienia na kilka stref kompletacji – przykładowo, formatki drewniane mebli z jednego obszaru, a okucia, instrukcje, opakowania z innych obszarów. Zastosowanie przenośników, wind, buforów i sorterów dostosowanych do rodzajów transportowanych jednostek ładunkowych pozwala w takiej sytuacji zautomatyzować połączenie składowych jednego mebla. Dzięki temu oszczędzamy pracę ludzi, zmniejszamy ilość potrzebnego sprzętu transportowego, zwiększamy efektywność i niezawodność operacji.
Kompletacja e-commerce według zasady Goods To Men
W nowoczesnych obiektach logistycznych obsługujących kanał e-commerce stosowana jest również kompletacja Goods To Men. W takim przypadku stanowisko pracy człowieka jest stałe, natomiast to towar podlegający operacjom jest na to stanowisko dostarczany i z niego odbierany. Systemy wspierające lub w całości realizujące takie zadania w zakresie transportu towaru to systemy przenośnikowe, regały karuzelowe, czy instalacje typu miniload. Miniload jest to system urządzeń składowo - transportowych przewożących pojemniki z towarem całkowicie automatycznie. Należy też wymienić tu narzędzia wspierające pracę ludzi. Należą to nich systemy Pick To Light i Put To Light, a także coraz popularniejsze narzędzia rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality).
Identyfikacja towaru w logistyce e-commerce
W rozwiązaniach e-commerce nie sposób nie docenić automatycznej identyfikacji. Szeroko stosowane są kody kreskowe, zaawansowane terminale i skanery, a także kamery. Dzięki temu zarówno umieszczenie towaru w lokalizacji wskazanej przez WMS, jak też jego pobranie do zamówienia i kontrola są realizowane szybko i bezbłędnie. W przypadku reklamacji dobrze jest też natychmiast mieć dla klienta odpowiednie kadry z filmu rejestrującego proces pakowania przesyłki.
Niezbędne rozwiązania dla logistyki e-commerce - podsumowanie
Wymienione metody, narzędzia i systemy mogą być zastosowane w najrozmaitszych kombinacjach i układach służących optymalizacji logistyki e-commerce. W celu osiągnięcia najlepszych rezultatów wykonywane są analizy i projekty logistyczne uwzględniające cały szereg obecnych i przyszłych uwarunkowań. Naturalnie nieodzowne jest zarządzanie taką automatyką przez system WMS posiadający niezbędne do tego elementy konfiguracyjne i komunikacyjne.
Projektując obiekt logistyczny dla e-commerce, nie można jednak zapominać o podstawowych elementach, takich jak magazynowe regały półkowe czy urządzenia transportu bliskiego – np. elektryczne wózki paletowe. Efektywne wdrożenie podstawowych rozwiązań przekłada się na możliwość wdrożenia zaawansowanych systemów.














Napisz komentarz
Komentarze