Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
sobota, 6 grudnia 2025 13:29
Reklama BAIKA czyste powietrze

Jest taka ulica: Leona Kudły Wólka Klwatecka

Kilkudziesięciu patronów radomskich ulic i placów to osoby wielce dla Radomia – jego historii, życia politycznego, gospodarki, kultury – zasłużone. W wielu przypadkach jest jednak tak, że dowiadujemy się, kim byli, w momencie nazwania ich imieniem ulicy, a potem o ich wyjątkowości zapominamy.
Jest taka ulica: Leona Kudły Wólka Klwatecka

Źródło: Fot. Polona, Łazienki Królewskie w Warszawie, Artur Sandomierski

Między ul. Warszawską a Kasztelańska, równoległa do ul. Kurdwanów

Leon Kudła urodził się 15 lutego 1879 roku w Nowej Wsi (gmina Świerże Górne w pow. kozienickim), w rodzinie robotników rolnych; był synem Antoniego i Marianny z Gołębiowskich. Wcześnie osierocony przez rodziców, był najemnym robotnikiem rolnym i pracował w lesie. Brał udział w wojnie rosyjsko-japońskiej i I wojnie światowej. Po powrocie w rodzinne strony pracował jako dróżnik wiślany w Świerżach Górnych. Po założeniu rodziny wyjechał do Warszawy, gdzie był listonoszem, a następnie właścicielem sklepiku na Powiślu.

Po kilku latach Leon Kudła podjął decyzję o powrocie do rodzinnej wsi. Kupił gospodarstwo i zajął się rolnictwem. Zaczął też rzeźbić w drewnie, przy pomocy prymitywnych narzędzi; rzeźby swe z reguły pokrywał polichromią. Rzeźby Kudły odznaczają się syntetycznym potraktowaniem bryły i dużą ekspresją. W 1937 roku jego syn Antoni – utalentowany malarz i grafik, zorganizował wystawę rzeźb ojca w Salonie Sztuki Koterby w Warszawie.

Po II wojnie światowej, po tragicznej śmierci Antoniego, Leon Kudła skupił się wyłącznie na rzeźbieniu. Tworzył najczęściej z topolowego drewna; w polichromii stosował farby wodne i olejne. Jego rzeźby pokryte są intensywnymi kolorami, rozkładanymi całymi płaszczyznami o wyraźnie zaznaczających się granicach. Kudła wyrósł z ludowego wiejskiego środowiska i mimo wieloletniego pobytu w mieście pozostał temu środowisku wierny. Natchnienie czerpał z życia. Rzeźbił liczne sceny religijne (np. „Ucieczka do Egiptu” – kilka wersji, „Chrystusi Judasz”, przed 1948, „Upadek pod Krzyżem”, przed 1948, „Chrystus frasobliwy”), postaci świętych oraz sceny o tematyce świeckiej. Są to najczęściej pojedyncze postacie, często postacie ludzi ze zwierzętami (liczne rzeźby ludzi z ptakami; „Rybak”, 1959). Zdarzają się też rzeźby o charakterze portretowym („Mickiewicz”, 1964; „Antoś” – syn rzeźbiarza, przed 1948, „Lenin i Stalin” w Gorkach, 1953). Osobną, dość liczną grupę stanowią przedstawienia zwierząt, czasem połączonych akcją („Ptak i lis”). Niestety, rzeźby Leona Kudły z okresu przedwojennego zostały zniszczone niemal doszczętnie; zachowała się tylko „Dziewczyna z ptakiem na dłoni” (1934).

Sztuka Kudły ma własny styl, który można określić jako czysty i naiwny realizm. Poza powiązaniami tematycznymi, jego prace pozornie nie wykazują zależności od sztuki ludowej, niewątpliwie jednak wyrosły z tego samego podłoża. To twórczość samorodna i spontaniczna, a w swej formie i sposobie wyrażania niezależna od wpływów regionalnych. Rzeźby Kudły swym nastrojem są bliskie malowidłom francuskich artystów naiwnego realizmu, jak Henri Rousseau i inni. Bogactwo kompozycji, równowaga i harmonia brył, wzajemna zależność form to dominujące cechy jego sztuki. Ale rzeźby Kudły nie cieszyły się uznaniem mieszkańców jego rodzinnej wsi. Na przydrożnych krzyżach i kapliczkach nie spotyka się jego świątków. Natomiast w Warszawie odbyły się dwie jego ekspozycje - w roku 1926 i 1930 oraz trzecia w 1948; artysta pokazał na nich około 50 prac.
W 1946 roku Leon Kudła, m.in. dzięki pomocy Karola Tchorka, został przyjęty do Związku Artystów Plastyków i otrzymał stały miesięczny zasiłek z Funduszu Kultury Narodowej dla zasłużonych pracowników sztuki. Dziesięć lat później, staraniem radomskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki ekspozycja dzieł Kudły została zorganizowana w Radomiu. Jego twórczość cieszyła się również zainteresowaniem za granicą, szczególnie we Francji.

Leon Kudła zmarł 7 października 1964 roku w Kozienicach. Jego prace znajdują się w zbiorach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Muzeum Świętokrzyskiego w Kielcach, a także w zbiorach prywatnych, m.in. artysty rzeźbiarza Karola Tchorka w Warszawie, który opiekował się Kudłą.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Wij 27.01.2019 10:56
Fajny cykl

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama