Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
niedziela, 21 grudnia 2025 17:02
Reklama

Czy fotoradary zwiększą bezpieczeństwo na drodze?

Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje umiejscowienie 300 nowych fotoradarów na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg w Polsce. Na Mazowszu znajdzie się ok. 30 dodatkowych fotoradarów. Akcja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Ale czy rzeczywiście więcej fotoradarów oznacza mniej wypadków?

Według policyjnych statystyk w wypadkach drogowych w Polsce ginie najwięcej osób. Liczba takich zdarzeń również jest wysoka, bowiem w 2010 r. było ich ponad 40 tysięcy. Czy zwiększenie liczby fotoradarów na polskich drogach spowoduje redukcję wypadków i ofiar śmiertelnych?

300 nowych fotoradarów kosztuje ok. 45 mln zł. To duża inwestycja. Kontrola NIK dowiodła, że głównymi powodami wypadków drogowych są: zły stan infrastruktury drogowej, niedostateczne przeszkolenie kierowców, niewłaściwe wypełnianie zadań przez organy zarządzające ruchem drogowym, nieprawidłowości w przewożeniu materiałów niebezpiecznych, zagrożenia na przejazdach kolejowych oraz dopuszczanie do ruchu pojazdów o złym stanie technicznym.

Dane wykazują, że polskie drogi są najgorszymi w UE. Ich gęstość jest o 40 procent niższa, niż średnia europejska. Mamy mało autostrad. Poza tym nawierzchnia dróg nie jest dostosowana do ciężkich pojazdów, stąd licznie powstające koleiny, które są bolączką dla samochodów osobowych. W krajach UE takie drogi są wyłączane z ruchu i określane mianem niebezpiecznych. W Polce klasyfikuje się je jako drogi o złym stanie technicznym i ustawia się przy nich znaki ograniczające prędkość.

NIK wskazuje również na problem niedostatecznego przeszkolenia kierowców. Okazuje się, że system nauki jazdy nadal jest mało skuteczny. Kierowcy z krótkim stażem powodują ok. 30 procent wypadków. Nie są przygotowani do uczestnictwa w ruchu drogowym.

Zatem jak zmniejszyć ilość wypadków drogowych w naszym kraju?

Raport NIK zaleca poprawę stanu technicznego dróg, utworzenie skutecznego systemu szkolenia kierowców, usprawnienie organizacji ruchu drogowego, przyspieszenie rozwoju transportu multimodalnego, który odciążyłby drogi, wyeliminować instytucjonalne rozproszenia kompetencji działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (obecnie działania te bezpośrednio podejmowane są przez 3 ministerstwa, policję, straż pożarną oraz inne podmioty).

Co ważne, w raporcie nie ma wzmianki o fotoradarach. 

Jak zachowuje się kierowca, który zbliża się do fotoradaru? - Zwalniam. W momencie, kiedy go minę, daję gaz do dechy i jadę - mówi Karol, radomski kierowca.

Czy takie zachowanie pomaga zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach? Z badań wykonanych przez portal yanosik.pl to może być powodem dużej liczby wypadków.

Co myślicie na ten temat? Komentujcie.

[email protected]

źródło: creandi.pl, yanosik.pl



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama