To ważny moment w historii Portu Lotniczego Radom - po kilku miesiącach prac i testów na Sadkowie została uruchomiona radiolatarnia DVOR/DME, która zapewni przy niekorzystnych warunkach meteorologicznych, a przede wszystkim mgłach, niezakłócone funkcjonowanie lotniska.
- Potwierdzam, że urządzenie już działa i jest gotowe do pomocy załogom samolotów - oświadczył Paweł Paluch, rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Radiolatarnia DVOR/DME jest obecnie podstawowym narzędziem radionawigacji bliskiego i średniego zasięgu. Wysyła ona sygnał radiowy do samolotu, naprowadzając go na lotnisko i drogę startową. DVOR, czyli Doppler VOR jest ulepszoną wersją radiolatarni VOR. Składa się z 48 mniejszych anten otaczających antenę środkową. Radiodalmierz DME natomiast służy do pomiaru odległości.
Port Lotniczy Radom będzie nadal zabiegał o to, aby na Sadkowie powstały dodatkowe systemy umożliwiające bezpieczne lądowanie statków powietrznych.
- Chodzi tu przede wszystkim o system ILS. Od 2011 roku prowadzimy w tej sprawie negocjacje z PAŻP - dodał Kajetan Orzeł, rzecznik Portu Lotniczego Radom.
ILS, czyli Instrument Landing System jest systemem wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Ma za zadanie prowadzić statek powietrzny z nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. ILS występuje w trzech klasach, które m.in. wpływają na kategorię lotniska.














