Nie wszyscy muszą iść do urn, by zagłosować na radnych albo prezydenta. Dokonać wyboru przez pełnomocnika mogą osoby, które ukończyły 75 lat (najpóźniej w dniu głosowania, czyli 16 listopada) albo mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o całkowitej niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie o zaliczeniu do I i II grupy inwalidów oraz osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.
Pełnomocnikiem natomiast może być wyłącznie osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa. Można zostać pełnomocnikiem tylko jednej osoby. Przyjęcie pełnomocnictwa od dwóch osób prawo dopuszcza w wyjątkowych sytuacjach - jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Pełnomocnictwo jest sporządzane na wniosek wyborcy. – Formularze można wydrukować ze strony miasta albo ze strony Państwowej Komisji Wyborczej. Oczywiście, można je także pobrać w magistracie – mówi Katarzyna Piechota-Kaim, rzecznik prezydenta Radomia. – Wypełnione wnioski muszą trafić do Wydziału Spraw Obywatelskich UM - ul. Moniuszki 9, pok. nr 1 - najpóźniej do 10 dnia przed dniem wyborów, czyli do 7 listopada. Druki można wysłać pocztą albo przynieść. Oczywiście, nie robi tego wyborca, który ustanawia pełnomocnika; może to być właśnie pełnomocnik albo ktoś z rodziny.
Do wniosku należy dołączyć pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem i kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 75 lat.
- Akt pełnomocnictwa jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy; w dogodnym, wybranym przez niego terminie urzędnik do niego przyjedzie – zapewnia Katarzyna Piechota-Kaim.
Wszelkich informacji dotyczących składania wniosków o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania udzielają pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich – Referat Ewidencji Ludności, Urząd Miejski w Radomiu, ul. Moniuszki 9 (II klatka, parter) od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30 i pod nr telefonów: 48 36 20 880, 48 36 20 382, 48 36 20214.