Kolekcja sztuki współczesnej Muzeum im. J. Malczewskiego w Radomiu znów przypomina o swojej sile. A właściwie o pięknie. Od wtorku, 27 stycznia można tu podziwiać wystawę „O kobietach w sztuce współczesnej”.
Składa się na nią blisko 90 dzieł 40 artystów, w tym tak znanych jak Edward Dwurnik, Władysław Hasior, Jan Lebenstein. To obrazy, rzeźby, grafiki, rysunki z lat 1950-2012, niektóre znane już radomskim miłośnikom sztuki, ale też nowe dary, nigdy wcześniej nie pokazywane.
- Artyści, zarówno kobiety, jak mężczyźni, przedstawiają kobietę w różnych sytuacjach i rolach. Wystawa mówi o sprawach ważnych i poważnych, ale też cieszy oko, po prostu niesie radość z obcowania ze wspaniałą sztuką - zachęca Magdalena Kwiatkowska - Rzodeczko, która wraz z Mieczysławem Szewczukiem przygotowała ekspozycję.
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
Jest ona podzielona na cztery sale. W pierwszej mamy opowieść o różnych rolach kobiety w świecie współczesnym. Np. portrety polskich artystek: Ewy Kuryluk i Agnieszki
Osieckiej (1978) oraz autoportret Krystyny Piotrowskiej z Fridą Kahlo. Zresztą jest też wizerunek samej Fridy Kahlo, niezwykłej meksykańskiej malarki - to jedyne dzieło artystki spoza Polski na wystawie. Argentynka Alicia Scavino do radomskiego muzeum grafikę przysłała w darze pocztą.
Są też kobiety
w sytuacji historycznej i tragicznej – na rysunkach Krzysztofa Mańczyńskiego („Kobiety z
Bośni”), na których autor przedstawił w tle kobiety
ukrzyżowane.
W sali drugiej m.in. dwie ironiczne
rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś „Stół II. Uczta”, i „Czy
kobieta jest człowiekiem?” – to dzieła prekursorskie w polskiej
i światowej sztuce feministycznej. Jest też asamblaż Władysława
Hasiora „Czas robi swoje” o przemijaniu urody ciała.
Sala trzecia to miłość, erotyzm i
seks. A więc przede wszystkim fantazje Jana Lebensteina, Jerzego
Skarżyńskiego i Jana Dobkowskiego oraz marmurowa rzeźba Barbary
Falender „Pełnia” z 1976 roku, zdumiewającą w tamtym
czasie manifestacją seksu. Tu znalazło się też wyobrażenie
rajskiej Ewy, na obrazie Eugeniusza Muchy „W raju. Grzech”. Nie
mogło również zabraknąć uduchowionych aktów Jerzego
Nowosielskiego.
W sali czwartej zebrano prace
przedstawiające kobietę w rodzinie. Mamy tu więc matki, żony,
narzeczone. Dominują wielkoformatowe autoportrety artystek z mężami:
dwa obrazy Marii Markowskiej i rysunek Krystyny Piotrowskiej.
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
Znalazło się też miejsce na kobiety
w sztuce sakralnej – tu dwa znakomite obrazy pt. „Pieta”
Eugeniusza Muchy (z Matką Boską Bolesną i wyraźnym nawiązaniem
do sztuki ludowej) i Krystyny Brzechwy (obraz przedstawia matkę
księdza Jerzego Popiełuszki z ciałem syna).
Artyści, których prace prezentuje wystawa: Sylwester Ambroziak, Maria Anto, Stanisław Baj, Kiejstut Bereźnicki, Maciej Bieniasz, Krystyna Brzechwa, Jan Dobkowski, Edward Dwurnik, Halina Eysymont, Barbara Falender, Antoni Fałat, Hilary Gilewski, Bernard Gotfryd (USA), Zbylut Grzywacz, Izabella Gustowska, Władysław Hasior, Halina Hermanowicz, Adam Hoffmann, Ludwik Jaksztas, Ewa Kierska, Leszek Kłos, Jerzy Krawczyk, Ewa Kuryluk, Jan Lebenstein, Zbigniew Makowski, Krzysztof Mańczyński, Maria Markowska, Teresa Mellerowicz, Eugeniusz Mucha, Józef Natanson, Wiesław Obrzydowski, Maria Pinińska-Bereś, Krystyna Piotrowska, Erna Rosenstein, Alicia Scavino, Jerzy Skarżyński, Hieronim Skurpski, Dąbrówka Sobocka, Leszek Sobocki, Ludmiła Stehnova, Barbara Szajdzińska-Krawczyk, Jerzy Tchórzewski, Olgierd Truszyński, Dariusz Vasina, Jacek Waltoś, Piotr Wróblewski.
Wystawa będzie czynna do końca lutego.
RED