Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Linia kolejowa z pomnikiem

Linia kolejowa z pomnikiem

 

Dopiero od połowy lat 30. XX wieku radomianie mogli podróżować pociągiem do stolicy najkrótszą drogą, a nie – jak dotychczas – przez Dęblin. Na budowie, której koszt wyniósł 35 mln zł, zatrudniono ok. 2 tys. osób pozostających dotychczas bez pracy. Roboty związane z wybudowaniem od podstaw 103 km torów między Radomiem a Okęciem przeprowadzono w rekordowym czasie - rok i osiem miesięcy. Uroczyste otwarcie i poświęcenie wybudowanej trasy, z udziałem m.in. prezydenta i premiera RP, odbyło się 25 listopada 1934 roku.

Na inaugurację inwestycji wybrano dzień 19 marca 1933 roku, kiedy to cała ówczesna Polska świętowała hucznie imieniny Marszałka Józefa Piłsudskiego. Prace rozpoczęto, symbolicznie, na obu jej końcach – w Radomiu i na warszawskim Okęciu. Na obu też krańcach planowanej linii ustawiono pomniki. Na Okęciu był to kilkutonowy głaz narzutowy o owalnym kształcie z wykutym napisem. W Radomiu pomnik tworzyły trzy ustawione pionowo bloki bazaltowe. Na środkowym wykuto napis: „W dniu imienin Marszałka Józefa Piłsudskiego 19 marca 1933 roku w tem miejscu rozpoczęto budowę kolei Radom – Warszawa”. Monument ustawiono w rozwidleniu, gdzie nowo budowana linia oddzielała się od starego toru do Dęblina; to na północ od wiaduktu lubelskiego, mniej więcej na wysokości ul. Katowickiej.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

- Pomnik przetrwał niemiecką okupację. Został zniszczony dopiero w latach 50., już w komunistycznej Polsce – przypomina Krzysztof Bińkowski, skarbnik radomskiego Związku Piłsudczyków.

https://www.cozadzien.pl/radom/pomnik-linii-im-jozefa-pilsudskiego-znaleziony/47086

Bo to właśnie Związek Piłsudczyków kilka lat temu, w związku z modernizacje linii kolejowej nr 8, zainteresował się losami przedwojennego pomnika. W kwietniu 2018 roku członkowie ZP w rozwidleniu torów odnaleźli, częściowo zakopane w ziemi, dwa bazaltowe bloki. - Nadal szukamy trzeciej części albo chociaż jej fragmentów; tym razem zrobimy to z użyciem georadaru – zdradza Krzysztof Bińkowski. - Poszukujemy także dokumentów związanych z budową pomnika. Może zachował się gdzieś projekt?

To ważne, ponieważ Związek Piłsudczyków chce zrekonstruować monument. Pod koniec lutego został powołany Społeczny Komitet Rekonstrukcji Pomnika Linii Kolejowej Radom – Warszawa im. Józefa Piłsudskiego w Radomiu. Podpisy pod aktem założycielskim złożyło 15 osób z Pionek, Radomia i Szydłowca.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

- Niestety, niemożliwe będzie postawienie pomnika w tym miejscu, w którym stanął w 1933 roku. Rozmawiamy więc z PKP PLK o zrekonstruowaniu go na planowanym peronie Radom Wschodni; to tylko kilka metrów dalej od pierwotnej lokalizacji – tłumaczy skarbnik ZP.

Koszt prac oszacowano na 7 tys. zł. Komitet ma nadzieje uzyskać potrzebną kwotę w drodze społecznej zbiórki. Każdy, kto chciałby się przyczynić do rekonstrukcji pomnika, może wpłacić dowolna kwotę na konto: Bank Pekao 24124017891111001089491965, z dopiskiem „rekonstrukcja pomnika”. 

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy