[gallery id=1666]
W naszym mieście funkcjonują jedynie dwa publiczne przedszkola z oddziałami integracyjnymi, i właśnie jednym z nich jest przedszkole nr 24. W placówce dostępnych jest sześć oddziałów, a w każdym z nich są dzieci niepełnosprawne. - Świętowaliśmy 15 lat pracy z dziećmi niepełnosprawnymi i szerzenia idei integracji – mówiła Agnieszka Szafrańska – Beczek, przedszkolny psycholog. - Myślę, że w ciągu tych lat wiele zmieniło się w tej kwestii, przede wszystkim rodzice zaczęli wychodzić z tymi dziećmi z domu i bywać w środowisku. A przecież w idei integracji najważniejsze jest to, że dzieci z dysfunkcjami mają szansę przebywać ze zdrowymi rówieśnikami. To, co daje dzieciom niepełnosprawnym zdrowy rówieśnik jest nieocenione, ale trzeba pamiętać także o tym, że dzieci niepełnosprawne dają od siebie wiele zdrowemu rówieśnikowi, uczą je m.in. akceptacji i odmienności.
WYJĄTKOWY JUBILEUSZ
Z okazji jubileuszu utworzenia oddziałów integracyjnych było zaplanowanych wiele atrakcji. Uroczystość odbyła się pod hasłem „Dzieci rodzicom, rodzice dzieciom”. Na scenie mogliśmy oglądać rodziców przedszkolaków, którzy wcielali się w rolę m.in. dzieci. - Rzadko się zdarza, żeby rodzice na taką skalę byli zaangażowani w przygotowania, bo praktycznie w występach wzięli udział rodzice przedszkolaków z każdej grupy wiekowej. Mieliśmy okazję zobaczyć szaloną modę w wykonaniu dzieci i rodziców z najmłodszej grupy czy zumbę. Jedna z grup przygotowała teatrzyk pt. „Król Maciuś Pierwszy” a w bohaterów wcieli się rodzice. Był także utwór na instrumentach perkusyjnych do muzyki poważnej, taniec z szarfami, a wszystko oczywiście oceniali najsurowsi krytycy, czyli dzieci – wyjaśnia Grażyna Cichońska, dyrektor przedszkola.
TRUDNE POCZĄTKI
Pierwszy oddział integracyjny w przedszkolu powstał dokładnie 11 października 1999 roku. Z czasem tych oddziałów powstawało coraz więcej, i więcej przybywało dzieci. Od roku szkolnego 2008/2009 funkcjonuje 6 oddziałów integracyjnych. - Na samym początku nie było łatwo, musieliśmy sobie wypracować swój styl i renomę. Z czasem zaczęliśmy się rozwijać – przyznaje dyrektor przedszkola.
Grupa integracyjna jest grupą mniejszą i liczy 20 dzieci w tym dzieci niepełnosprawne. Dodatkowo w każdej grupie jest nauczyciel wspomagający integrację, który jest przez cały czas z dzieckiem niepełnosprawnym w grupie i oczywiście dostosowuje treści programowe, aby dziecko na miarę swoich możliwości mogło je opanować. - Ponadto mamy zatrudnionych specjalistów, czyli psychologa, logopedę i rehabilitanta ruchowego. Te wszystkie osoby pracują z dziećmi niepełnosprawnymi i ich rodzicami, bo rodzice też potrzebują wsparcia – wyjaśnia Agnieszka Szafrańska – Beczek.
W przedszkolu do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi wykorzystywanych jest wiele metod, oto przykładowe: metoda ruchu rozwijającego, bajkoterapia , metoda relaksacji, logorytmika, która w placówce funkcjonuje jako zajęcia dodatkowe i uczestniczą w niej wszystkie dzieci . Nowością od tego roku jest dogoterapia.
KONTAKT Z RÓWIEŚNIKIEM
Najważniejszy jest kontakt z rówieśnikami, gdzie dzieci z dysfunkcjami mają szanse na zdobywanie umiejętności poprzez naśladowanie, to czego właściwie nie daje żadna placówka o charakterze specjalnym. Jak przyznaje psycholog przedszkolny – dziecko powinno już nawet w wieku 3 lat trafić do przedszkola. - Ten pierwszy etap w przedszkolu może być elastyczny, dziecko nie musi przychodzić na cały dzień, może przyjść na początku na godzinę lub dwie, żeby proces adaptacji przebiegał spokojnie. Rodzic na początku drogi przedszkolnej może z dzieckiem pobyć na zajęciach, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci niepełnosprawne, później staramy się wycofywać jego obecność, żeby dziecko stawało się bardziej samodzielnie – wyjaśnia Agnieszka Szafrańska – Beczek.
NIE ZAWSZE NAJWAŻNIEJSZA JEST WYGODA
Rodzice często posyłając dziecko do przedszkola stawiają na wygodę, że im bliżej tym lepiej. Jednak nie zawsze wychodzi to na dobre. - Zdarzają się przypadki, że trafiają do nas dzieci z przedszkola masowego, bo tam się nie mogły odnaleźć, ponieważ okazuje się, że dziecko ma jakąś dysfunkcję i nie została ona zdiagnozowana. A im wcześniej dziecko zostanie zdiagnozowane tym większa szansa, że dziecko będzie w przyszłości lepiej funkcjonowało. Ponadto jest szansa na wyrównanie ewentualnych braków, oczywiście na miarę możliwości dziecka – tłumaczy dyrektor przedszkola.
SUKCESY
Przedszkole może się pochwalić kilkoma sukcesami. - Dla nas ważne jest to, że dzieci mogą rozwijać swoje pasje, zainteresowania i uczą się kontaktu ze zdrowymi rówieśnikami. Trafił do nas chłopiec z diagnozą upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym, a teraz wychodzi od nas z diagnozą normy intelektualnej. W tym czasie kiedy przebywał w przedszkolu nadrobił wszystkie braki i idzie do masowej szkoły. To dla nas duży sukces – mówi Grażyna Cichońska.
- Zdarza się, że te deficyty się wyrównują i orzeczenie traci ważność i dziecko dalej idzie z czystą kartą – dodaje psycholog.
Przedszkole nr 24 im . Janusza Korczaka prowadzi do swoich oddziałów nabór przez cały rok. -
Jesteśmy bardzo otwarci na przyjęcie dzieci, zapraszamy szczególnie te najmłodsze – zachęca dyrektor placówki. Aby oddział integracyjny mógł funkcjonować w oddziale musi przebywać od 3 – 5 dzieci. Jak przyznaje dyrektor miejsca jeszcze są.
Katarzyna Skowron, fot. przedszkole 24