To wyróżnienie zarówno dla szkoły, jak i Radomia. Ogólnokształcące Liceum Językowe wybrano spośród wielu zgłoszeń. Szkoła Humanitarna PAH to roczny projekt, którego głównym celem jest zwiększenie wiedzy młodzieży na temat globalnych współzależności we współczesnym świecie.
Opiekunem projektu w radomskim liceum jest nauczyciel języka angielskiego i warsztatów dyplomatyczno-konsularnych Marzena Wojciechowska. Uczniowie liceum, klasa o profilu dyplomatyczno-konsularnym, realizują swój własny pomysł na projekt, zatytułowany "Dostęp do żywności prawem człowieka". Tworzony przez młodzież cykl badań i wydarzeń w pierwszym semestrze roku szkolnego, tematycznie powiązany jest z Afryką. W drugim semestrze uczniowie będą badać globalne współzależności w Azji. W tym roku kalendarzowym projekt realizowany jest w języku polskim, w 2013 r. - w języku angielskim.
Młodzież tworząc projekt, chce nie tylko uświadomić społeczności szkolnej i lokalnej, że dostęp do żywności na świecie jest prawem człowieka i pokazać, że istnieje problem marnowania żywności w krajach uprzemysłowionych. To dotyczy także Polski.
Zespół projektowy prowadzi na bieżąco newsroom na stronie internetowej szkoły, gdzie zamieszczane są informacje związane z Afryką, ale także postępy w realizacji przyjętych zadań projektowych. Strona jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych tym tematem - zobacz więcej TUTAJ. Uczniowie klasy dyplomatyczno-konsularnej przeprowadzili również badania ankietowe wśród społeczności szkolnej i lokalnej: ,, Czy marnujemy żywność w Polsce?".
Obecnie uczniowie opracowują wyniki ankiety. Jest to element projektu, z którego powstanie raport. Ogłoszony został także konkurs ,,Pozytywnie o Afryce" a w Tygodniu Edukacji Globalnej (20 listopada) młodzież zorganizuje konferencję w trakcie, której zaprezentuje projekt społeczności szkolnej. Dla klas gimnazjalnych uczniowie liceum zorganizowali warsztaty, które poprowadzą uczennice Paulina Kurpiel i Marta Głogowska.
Projekt Szkoły Humanitarnej pozwala młodzieży licealnej poznawać współczesny świat, a także pozwala zastanowić się nad swoją przyszłą ścieżką kariery zawodowej. Przy realizacji zadań projektowych uczniowie wcielają się w role: dziennikarza, socjologa, politologa, tłumacza,trenera, pracownika organizacji pozarządowych, także międzynarodowych a nawet przyszłego dyplomaty, który posiada wiedzę na temat współzależności globalnego świata. Młodzież uczy się także jak napisać projekt, jak go przeprowadzić, wypromować i dokonać ewaluacji.
red. A.J.
Ostatnio komentowane