Opracowanie i uchwalenie przez samorządy Planu narzuca ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Dzięki niemu będzie możliwe dalsze zabieganie przez samorządy o zewnętrzne dofinansowanie na rozwój komunikacji. Dodatkowo dokument ma mieć wpływ na ochronę środowiska w aglomeracjach, zwiększenie rentowności przedsiębiorstw, które oferują transport publiczny, a także podniesienie komfortu i jakości podróży.
Ważnym elementem stworzenia projektu są konsultacje społeczne. Jedno z takich spotkań odbyło się w poniedziałek (9 września) w sali Urzędu Miejskiego w Radomiu. Mieszkańcy mogli dowiedzieć się, w jaki sposób w najbliższych latach będzie się zmieniał transport publiczny. Oprócz tego mieli możliwość zgłoszenia własnych uwag i pomysłów do wciąż tworzącej się koncepcji.
NAJPIERW KARTA MIEJSKA
- Podobne plany są od lat wprowadzane w Niemczech, Francji czy w Wielkiej Brytanii. Mają one realny wpływ na to, w jakim tempie rozwija transport publiczny. Jest to bardzo złożony dokument, który odnosi się nawet do takich kwestii jak umiejscowienie węzłów przesiadkowych, opłaty za bilety czy częstotliwość odjazdów autobusów - tłumaczy Marcin Gromadzki, autor Planu dla Radomia.
Zgodnie z przedstawionymi założeniami, do 2020 roku w naszym mieście powinna zostać zachowana obecna struktura rynku usług przewozowych komunikacji publicznej. Po wprowadzeniu Radomskiej Karty Miejskiej mamy skupić się na stworzeniu biletu dla transportu miejskiego, jak i regionalnego.
PARKINGI PARK&RIDE
- Oprócz tego w kolejnych latach w mieście powinno powstać kilka parkingów typu Park & Ride, Kiss & Ride (ich idea jest taka, że kierowca ma czas tylko na "wypakowanie "swoich pasażerów i szybki odjazd) oraz Bikę & Ride. Dodatkowo będzie trzeba zainwestować w infrastrukturę przystankową, a także dopilnować, aby wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej były niskopodłogowe, wyposażone w platformę umożliwiającą wjazd do autobusu osobom niepełnosprawnym. Co ważne, samochody powinny posiadać wielofunkcyjne kasowniki, a także systemy monitoringu. Ważną kwestią pozostanie również dopilnowanie tego, aby pojazdy miały ujednolicone barwy - dodaje Marcin Gromadzki.
Plan zakłada również przeprowadzanie co 2- 3 lata badań, które mierzyłyby zadowolenie pasażerów z komunikacji miejskiej.
Przypomnijmy, że zainteresowani będą mogli składać swoje uwagi do "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013 - 2020" do 30 września drogą elektroniczną na adresy: konsultacje@umradom.pl lub sekretariat@mzdik.pl.
MS/foto. Archiwum