Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
wtorek, 23 grudnia 2025 11:50
Reklama

Koleje Mazowieckie mają 17 lat

29 lipca 2004 r. przedstawiciele samorządu Mazowsza i „PKP Przewozy Regionalne” podpisali umowę, na mocy której na Mazowszu pojawił się nowy przewoźnik – Koleje Mazowieckie. Był to pierwszy samorządowy przewoźnik kolejowy w kraju. Koleje Mazowieckie w tym roku świętują 17. urodziny.
Koleje Mazowieckie mają 17 lat

Źródło: Fot. Koleje Mazowieckie

Działalność przewozową Koleje Mazowieckie rozpoczęły kilka miesięcy po podpisaniu umowy powołującej spółkę do życia – 1 stycznia 2005 r. Wówczas dysponowały flotą składającą się ze 184 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przez ostatnie 17 lat udało się tę liczbę zwiększyć do ponad 300 sztuk taboru, częściowo wyłączając z eksploatacji najstarsze składy. Obecnie tabor spółki to niemal w połowie pojazdy nowo zakupione, a do 2023 r. zostanie w całości zrealizowana umowa na dostawy 61 ezt FLIRT produkcji Stadlera, która jest największym zamówieniem zarówno w historii spółki, jak i polskiej kolei.

W pierwszym roku funkcjonowania przewoźnik obsługiwał dziewięć linii kolejowych, uruchamiając średnio 550 pociągów w ciągu doby. Pierwszy rok działalności przyniósł spółce ponad 40 mln podróżnych, zaś liczba ta każdego roku zwiększała się, osiągając ponad 62 mln w 2019 r. W kolejnych latach udało się też reaktywować część zawieszonych przez „PKP Przewozy Regionalne” połączeń kolejowych na Mazowszu, np. z Radomia do Drzewicy czy z Warszawy do Góry Kalwarii. Dziś KM uruchamiają średnio 740 pociągów na dobę, obsługując 15 linii o łącznej długości ponad 1320 km.

W ciągu 17 lat działalności władze Mazowsza oraz spółki KM poczyniły liczne inwestycje, dzięki którym Koleje Mazowieckie są dziś jednym z najnowocześniejszych przewoźników kolejowych w kraju oraz zajmują II miejsce pod względem liczby przewożonych pasażerów, osiągając zarazem ponad 20-procentowy udział w rynku.

17 lat Kolei Mazowieckich na torach województwa mazowieckiego to jednocześnie 17-letnia historia metamorfozy kolei pasażerskiej na Mazowszu. Dzięki m.in. wsparciu ze strony właściciela, czyli samorządu województwa mazowieckiego i właściwie prowadzonej polityce taborowej, udało się zakupić blisko 140 sztuk nowych pojazdów, a także zmodernizować starsze składy. Spółka jako pierwsza zakupiła pojazdy piętrowe uruchamiane w systemie „push-pull”. Została także wybudowana najnowocześniejsza w tej części Europy myjnia taboru kolejowego w Tłuszczu. W trakcie budowy jest nowa hala przeglądowo-naprawcza Stadlera w Sochaczewie, w której będą serwisowane najnowsze pojazdy czyli ezt Flirt.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Anonim 30.07.2021 03:28
To był smutny dzień dla transportu…

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 29.07.2021 10:58
Ja żadnych plusów z istnienia KM nie widzę. Jeżdżę dużo po kraju pocisgsmi, Flixbusem, PKSami, Polonusem, bo tour i wiele innych prywatnych busiarzy, bilety w kolejach Mazowieckich tj ceny nie są w ogóle atrakcyjne w porównaniu do takiego Polregio przewozy regionalne czy takie Koleje Małopolskie, w KM jest drożyzna, opóźnienia, tabor w połowie wiadomo jaki... Nie wiem czy jest się z czego cieszyć w porównaniu właśnie do KMŁ czy trójmiejskiej PKM bieda i nędza. Dostanę minusy, ale taka jest prawda, robimy w majty Struzik itp że Mazowsze takie super serce Polski a koleje o kand upy potłuc

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 29.07.2021 11:03
I przedwczoraj wróciłem akurat z małopolski i jadąc pociągiem z Krakowa do Wadowic czy Polregio do Bielska Białej i powrót...a koleje mazowieckie w ogóle inna jakość, ceny niższe, wracałem z Krakowa Przeowzy regionalne do Skarżyska bo nie było późnym wieczorem czym wracać, bo jakaś pandemia podobno na świecie j mniej pociągów...ze Skarżyska do Radomia już KM, stary śmierdzący grat, dobrze że opóźniony bo bym nie zdążył. To pisał ja, Janusz Cebulak, Warchoł i roszczeniowy Polaczek :)

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 29.07.2021 10:26
"17 lat Kolei Mazowieckich" łączna ilość spóźnień to chyba też juz w latach...

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
john doe 29.07.2021 10:07
Największa siara w Galaktyce

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama