Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
czwartek, 25 grudnia 2025 16:29
Reklama

Co się dzieje na lotnisku?

Trwają prace przy budowie radomskiego lotniska. Zgodnie z planem idą roboty związane z przedłużeniem pasa startowego, ale dłużej niż planowano potrwa budowa terminala. Lotnisko na Sadkowie będzie gotowe w czwartym kwartale 2021 roku, a loty pełną parą ma ruszyć w sezonie letnim 2022 roku.
Co się dzieje na lotnisku?

Źródło: Fot. Piotr Nowakowski

Od kilku tygodnie na Sadkowie trwają pracę przy modernizacji pasa startowego. Ekipa firmy Max Bogl Polska buduje nowy 500-metrowy odcinek drogi startowej i równolegle prowadzi prace renowacyjne na istniejącym odcinku. – Prace idą pełną parą– powiedział Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.

Firma Max Bogl przebudowuje spadki na istniejącym pasie startowym. W zakresie jej działań jest również wybudowanie kanałów i studzienek, którymi kolejny wykonawca poprowadzi instalacje do oświetlenia i urządzeń nawigacyjnych, w tym systemu ILS.

Inwestycja ma być gotowa w sierpniu 2020 roku. Ma kosztować 146,7 mln zł.  – Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Inwestycja zostanie oddana w terminie – zapewnił Szpikowski.

Opóźnienia pojawiły się przy budowie terminalu. – Terminal od samego początku był na ścieżce krytycznej tej inwestycji – powiedział Szpikowski. – Zakładaliśmy, że wykonawca będzie w stanie zbudować go w ciągu 12 miesięcy. To realny termin, terminal bowiem to tak naprawdę zwykła hala, która różni się od innych tego typu budynków wyłącznie wyposażeniem. Jednak rynek budowlany jest nasycony. Przez to wzrosły ceny i wydłużyły się terminy, bo wykonawcy mają awersję do podejmowania ryzyka. Na tym rynku są spore problemy ze znalezieniem podwykonawców i to wszystko spowodowało, że musimy wydłużyć czas na budowę terminalu, bo i tak wykonawcy godząc się na krótszy okres podnieśliby cenę, żeby wkalkulować w nią możliwe kary za opóźnienia.  

W ogłoszonym 30 września przetargu PPL oczekiwał, że wykonawca będzie w stanie wykonać terminal w 10 miesięcy. Przedsiębiorstwo na oferty miało czekać do 21 października, ale ostatecznie wydłużyło ten czas do 7 listopada. – Oferenci w odwołaniach pisali, że są w stanie zrealizować tę inwestycję w czasie od 22 do 30 miesięcy. My zgodziliśmy się na 20 miesięcy i zaoferowaliśmy premię za czas wykonania – wyjaśnił prezes PPL-u. – Ta zmiana powoduje przesunięcie oddania terminalu o rok. Będziemy w stanie zakończyć tę inwestycję w sezonie zimowym 2021/22. Ale nieważne, czy budowa potrwa 16, czy 20 miesięcy, to siatka połączeń będzie ustalona wcześniej, więc wykonywanie w tym czasie lotów z Radomia jest mało prawdopodobne. Lotnisko pełną parą ruszy w sezonie letnim 2022.

Zdaniem Mariusza Szpikowskiego przedłużenie budowy radomskiego lotniska nie wpłynie negatywnie na zainteresowanie linii lotniczych lotami z Radomia. – Popyt na latanie jest duży. A lotnisko Chopina w Warszawie zbliża się do granic swojej przepustowości – wyjaśnia. – Modlin też nie jest w stanie przejąć tego ruchu. To lotnisko musiałoby zostać rozbudowane, ale nakłady musiałyby być ogromne. Przez co Modlin doszedłby do tzw. paragrafu 22, który mówi, że inwestycja w port byłaby uznana za pomoc publiczną. To eliminuje ten ruch. Ale nawet jeżeli Modlin się rozbuduje, to tylko 3 proc. jego ruchu byłoby przystosowane do obsługi pasażerów czarterowych. A w Radomiu służyłoby do tego całe lotnisko.

Poza pracami na samym lotnisku na Sadkowie ważnym elementem jest również układ komunikacyjny. Cały czas trwają prace przy modernizacji linii kolejowej nr 8 łączącej Radom z Warszawą, a także drogi krajowej nr 7. Istotna jest również budowa na ul. Lubelskiej peronu i przebudowa wiaduktu. – Pasażer musi nie tylko dojechać do miasta, ale również dostać się z dworca na samo lotnisko. Dlatego od dłuższego czasu rozmawiamy z władzami miejskimi o budowie peronu i przebudowie wiaduktu na Lubelskiej – powiedział Szpikowski. – Dużo czasu zajęło nam wytłumaczenie władzom miasta, po co potrzebne są schody ruchome z peronu na wiadukt i zatoczki autobusowe. Mamy nawet pismo od prezydenta Frysztaka, który prosi o wyjaśnienia. Ale mam nadzieję, że to dobrze wyjaśniliśmy, bo nie chcemy, żeby znowu Radom był obiektem żartów w całej Polsce.

PPL ma przygotowany dokładny plan skomunikowania portu. – Port musi być wpisany w układ drogowy. Liczymy, że do końca przyszłego tygodnia uda nam się dojść do stosownego porozumienia z prezydentem Witkowskim, który teraz w Radomiu odpowiada za inwestycje – stwierdził Szpikowski. – Dopiero jak się dogadamy, będziemy mogli ogłaszać przetargi. W zimie powinniśmy skupić się na projektach wykonawczych, żeby prace ruszyły wraz ze startem sezonu budowlanego. Jeżeli stracimy czas zimowy, to będą kolejne opóźnienia, a na to nie możemy sobie pozwolić. Dlatego mam nadzieję, że dogadamy się z prezydentem Witkowskim. My jako PPL mamy na układ drogowy 75 mln zł. Mam nadzieję, że miasto również znajdzie pieniądze na ten cel. Nie możemy budować miejskich dróg, bo mogłoby być to potraktowane jako niegospodarność.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

radomiak 20.04.2020 16:57
największą dziurą jesteś ~szczery Ty!!!!!!!!!!!!!!!! bo masz dziurę w swoim mózgu!!!!!!!!!!

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
szczery 06.11.2019 11:37
Nic się nie dzieje, już na wstępie opóźnienia są, średnio to świadczy.. To lotnisko nie będzie dobrze prosperować, każdy woli latać z chopina enterem czy innymi liniami a nie z takiej dziury jak ta. Sorry.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Monter 30.10.2019 09:14
A co będzie jak zimy nie będzie. Temperatury powyżej + 5 i sezon budowlany cały rok. Dla prostaków to jest prosta hala. To w czym problem

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
KG 30.10.2019 08:56
Wraca PRL i 400 % normy. To już przy zamówieniach za publiczne pieniądze nie obowiązują POLSKIE NORMY. Wbrew pozorom są bardzo korzystne dla wykonawców. Pod jednym warunkiem że ma się wykształconą z praktyką kadrę techniczną . Skończył się rynek inwestora i pazernych wykonawców co nie płacą tylko srebrne wieże im chodzą PO głowie. Panowie Posłowie i Senatorowie. Co drugi to prawnik i ekonom ista ista ista . Tanie dranie, tanie dranie

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 30.10.2019 09:16
i dla Panów i dla Pań oferuje tani drań. Tanie latanie

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
raa 30.10.2019 05:47
Ale ktoś cedzi krytykuje wyśmiewa . Komuś bardzo zależy żeby nie uruchomić tej inwestycji w Radomiu . Gdzie ci wszyscy politycy co kilka tygodni temu tak głośno deklarowali WALKĘ o rozwój Radomia . Dochodzi do tego jeszcze garstka zwykłych pieniaczy lokalnych których denerwuje że nic nie mogą ugrać dla siebie i swoich rodzin . Jak myślicie że warszawka coś nam sama da , bez walki to jesteście w błędzie . Do Roboty i walka .

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 29.10.2019 21:36
Na razie, to nie Radom, a Szpilkowski będzie obiektem żartów w całej Polsce: realnym wg niego było wybudowanie terminala w 10 miesięcy, ale ta realność dotyczyła jakiejś rzeczywistości wirtualnej, w której nie ma ograniczeń na rynku budowlanym, wzrostu cen, braku siły roboczej, itd., itp. Realność urojona Szpilkowskego - to taki nowy termin w zarządzaniu projektami:))))

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Radomianin 29.10.2019 21:20
I w Pis-du wylądował Port lotniczy Radom. Nie ma chętnego na budowę terminala. Dwa razy dłuższy termin i żadnej oferty.Wygląda na to, że nikt nie chce zbudować terminala lotniska w Radomiu. Jak dotąd nie wpłynęła żadna oferta dla ogłoszonego we wrześniu przetragu. Mimo, że czas na wykonanie prac został dwukrotnie wydłużony. Jak poinformowało Polskie Radio RDC, wciąż nie ma chętnych na budowę terminala w Radomiu. Do tej pory nie zgłosiła się z ofertą żadna firma, pomimo wydłużenia i to dwukrotnie terminu na wykonanie prac. Obecnie wynosi on 20 miesięcy. Zapowiadany wcześniej termin na 2020 r. jest już nieaktualny. Najbardziej realnym terminem uruchomienia lotniska w Radomiu wydaje się rok 2022. Pomimo kuszenia premią od wcześniejszego zrealizowania inwestycji, nie ma w tym momencie chętnych, którzy chcieliby się jej podjąć. Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) otwarcie przyznał, że "terminal w Radomiu jest na ścieżce krytycznej inwestycji. Zakończenie jego budowy wpłynie istotnie na zakończenie całego projektu". Mówiliśmy również m.in. o 16 miesiącach. Musielibyśmy się liczyć jednak wówczas z ryzykiem, że większość wykonawców doliczyłoby sobie kary finansowe, w związku przekroczeniem terminu, do ceny. Dlatego przewidziana jest premia za wcześniejsze wykonanie - tłumaczył w PR RDC prezes PPL. Termin dla składania ofert przetargowych przedłużono ostatecznie do 15 listopada. Budowa terminala i sortowni została wyceniona przez PPL na ok. 270 mln zł. Lotnisko w Radomiu wciąż opóźnione Wątpliwości co do opóźnień nie było już na początku roku. Jeszcze w lutym 2019 r. PPL anulował przetarg na przebudowę i wydłużenie drogi startowej na lotnisku w Radomiu. Chętny wykonawca zaproponował wtedy ponad trzy razy większą kwotę niż budżet założony przez PPL. Przypomnijmy, że był to jedyny chętny, który zgłosił wtedy ofertę. Opiewała na nieco ponad 288 mln zł. PPL był gotów zapłacić 88,2 mln zł. Obecnie zwiększona do poziomu 270 mln zł kwota przetargu nadal nie jest w stanie skusić zdecydowanego na inwestycję wykonawcy.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Radomianin 29.10.2019 19:28
Burzą to ca PiS i Kosztowniak wybudowali kilka lat temu za nasze pieniądze

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
radomianin 30.10.2019 07:12
Ale to PiS z Kosztowniakiem burzą.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 29.10.2019 18:06
Zgodnie z jakim planem. Harmonogramu realizacji inwestycji nie posiadają. Czyli wszystko na żywioł

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
31.10.2019 10:34

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
czysty radom 29.10.2019 16:24
Mi pasuje. Dzięki temu, dłużej będę się cieszył ciszą i spokojem na pobliskim ogródku działkowym.A swoją drogą to lotniska powinno się budować , jak ma to miejsce w Rzeszowie, lub Lublinie - na obrzeżasz , a nie praktycznie w centrum 200 tys miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie 50 tys osiedla.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Wnikliwy 29.10.2019 15:17
Miasto mussi wyremnotowac ulice Lubelska oraz chodnik. Pasazetowie nie moga zobaczyc tej ulicy w obecnym stanie

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama