Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
piątek, 5 grudnia 2025 22:01
Reklama

Tablice SDIP przy przystankach. Jak działają?

- Zadaniem tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej przy przystankach jest pokazywanie rzeczywistych, a nie rozkładowych czasów odjazdów autobusów komunikacji miejskiej. Przypominamy zasady działania tego systemu, ponieważ ostatnio coraz częściej pojawiają się zarzuty pasażerów, że tablice pokazują rzekomo nieprecyzyjne dane - mówi Dawid Puton, rzecznik MZDiK.

"Proszę o informację, dlaczego rozkłady jazdy w Internecie i na przystankach nie są zgodne z tymi wyświetlanymi na tablicach elektronicznych. Nie jest to jednorazowa sytuacja, gdy rozkłady jazdy nie pokrywają się" - takie zgłoszenie otrzymał MZDiK od jednej z pasażerek. To nie jedyne tego typu doniesienie.  Co jakiś czas zdarzają się podobne sytuacje, dlatego MZDiK przypomina zasady działania Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP). 

Najważniejszą informacją jest to, że tablice SDIP przy przystankach odliczają czas do przewidywanego rzeczywistego czasu przyjazdu danego autobusu. Jeżeli np. zgodnie z rozkładem jazdy ma on przyjechać o godzinie 15.32, ale z powodu korków złapał opóźnienie, to tablica pokazuje wtedy, że przyjedzie on za 4 minuty, czyli o 15.36. - Gdyby wyświetlacze miały pokazywać wyłącznie te same godziny, które są na rozkładach papierowych i w Internecie, to ich istnienie nie miałoby większego sensu, bo to samo pasażerowie mogliby sprawdzać w gablotach na przystanku - mówi Dawid Puton, rzecznik MZDiK

Wszystkie autobusy miejskie w Radomiu są wyposażone w system lokalizacji GPS, a dzięki temu wiadomo, gdzie jest dany pojazd. Na podstawie odległości, jaka pozostała mu do pokonania do kolejnych przystanków, wyliczany jest na nich przewidywany rzeczywisty czas przyjazdu. - Różnicę minuty w czasie przyjazdu, a wyświetlonej informacji są normalne, bo system wylicza czas jedynie na podstawie odległości. Nie jest w stanie przewidzieć, czy po drodze autobus trafi na zielone światło i przejedzie szybko, czy będzie oczekiwać na czerwonym - mówi Dawid Puton.-  To tak samo jak podczas planowania jazdy samochodem. Nawigacja może obliczyć nam przewidywany czas jazdy od punktu A do punktu B, lecz jeżeli po drodze wystąpią jakieś utrudnienia w ruchu, to faktycznie ten czas się wydłuży.

Niedogodności dla pasażerów mogą zdarzyć się wtedy, gdy autobus z jakiegoś powodu zatrzyma się na dłużej już w trakcie wykonywania kursu. - Taka sytuacja miała miejsce kilka dni temu, gdy przy ulicy Sienkiewicza tablica przez 10 minut niezmiennie zapowiadała przyjazd pojazdu linii 5 w ciągu trzech minut. Tak wynikało z odległości, ale autobus miał awarię i przez 10 minut stał na ulicy Żeromskiego. System nie jest w stanie przewidzieć, za ile uszkodzony wóz ruszy, więc nie koryguje wskazań do chwili rozpoczęcia kontynuacji jazdy. Na każdą sytuację trzeba patrzeć osobno - mówi rzecznik prasowy MZDiK

Warto wiedzieć, że pasażerowie mogą korzystać z systemu nie tylko tam, gdzie są ustawione tablice. Pozwala na to także podgląd internetowy. W okienku po prawej stronie trzeba wpisać numer linii i wtedy wyświetlą się rzeczywiste lokalizacje jeżdżących na niej autobusów. Po kliknięciu w ikonę wybranego pojazdu pojawi się tabela z przewidywanym czasem przyjazdu do następnych przystanków. Jeszcze wygodniejsze może być korzystanie z darmowej aplikacji myBus.

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej został wdrożony w Radomiu razem z Radomską Kartą Miejską. Tablice znajdują się obok 48 przystanków. Kolejne 20 sztuk ma pojawić się w ramach tak zwanego projektu multimodalnego. Jak informuje MZDiK dotychczasowe obserwacje dowodzą, że system działa poprawnie, a przypadki, gdy na przykład autobus ma zakłócenia w łączności GPS, zdarzają się incydentalnie. Te usterki są natychmiast zgłaszane do producenta w celu naprawy. Wiele interwencji o rzekomych nieprawidłowościach wynikało często z niewiedzy części pasażerów, którzy oczekiwali tam danych rozkładowych zamiast rzeczywistych.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

UL 20.02.2019 21:30
NOCNE AUTOBUSY LINII 7 I 9 PRZYWRÓCIĆ ,STWORZONO NOWE TRASY N1 N2 OD CZAPY KTO JEŻDZI NOCĄ NA JOZEFÓW JAK MUSI TO BIERZE TAKSÓWKĘ .ZMIANY DLA ZMIAN CORAZ GORSZE

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Marek 20.02.2019 15:57
Akurat te elektroniczne tablice to działają wyjątkowo dobrze. Nie to co biletomaty czy oprogramowania na smartfony które pokazują inne godziny niż rozkłady jazdy na przystankach

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 20.02.2019 22:00
Akurat twoja wypowiedź dobitnie pokazuje przykład opisanej w artykule kompletnej niewiedzy pasażerów. Jak aplikacja na smartfony ma pokazywać te same godziny co na rozkładzie na przystanku, skoro działa na tej samej zasadzie co tablice elektroniczne, czyli odlicza czas do rzeczywistego przyjazdu autobusu? W tym mieście ludzie nie potrafią zrozumieć najprostszej rzeczy, a potem o wszystko jęczą na forum.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Pasażer Mzdik 20.02.2019 14:24
Oczywiście że są nie rzeczywiste informacje np autobus zjeżdża do bazy i takiego kursu na tablicy nie ma a na przystanku się pojawia dwa to setki razy autobus się spóźnił a na tablicy już dawno po nim śladu niema to ściema to powielanie papierowych rozkładów z przystanku.Pan Putin nie korzysta z komunikacji to nie wie i tyle

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 20.02.2019 14:53
Putin jeździ czarną wołgą.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
HHAHA 20.02.2019 13:25
NA PEWNO LEPIEJ DZIALAJA NIZ TE W TUNELU DWORCOWYM

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Ag. 20.02.2019 12:04
Byłoby fajnie - gdyby na tablicy były również zjazdy do bazy. Pewnie jakoś trzeba by je opisać - ale przy wieczornych przesiadkach - przydatne.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 20.02.2019 14:41
Tego typu informacje można znaleźć na papierowych rozkładach jazdy. Kursy zjazdowe oznaczone są zazwyczaj literka"B" jak baza. Wystarczy poświęcić pół minuty i przeczytać. A poza wszystkim każdy autobus jadący do bazy na przednim wyświetlaczu ma zazwyczaj wyszczególniony kierunek kursu.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Ag. 21.02.2019 14:51
Pisałam o przesiadkach w biegu między autobusami. Wyglądam przez okno - i wiem czy opłaca mi się na danym przystanku wysiąść.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 20.02.2019 11:35
A to ciekawe, bo wielokrotnie spotykałem się z chyba niewidzialnym autobusem. Po prostu zmniejszał się czas do przyjazdu, aż w końcu ta informacja znikała i pojawiała się na dole informacja o kolejnym autobusie innej linii. I co na to MZDiK? Dalej się będzie tłumaczył że ludzie nie rozumieją systemu?

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
ten sam 20.02.2019 11:54
cytowane powyżej pytania pochodzą od pracowników mzdik jeżdżących autobusami albowiem i oni nie rozumieją systemu

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim 20.02.2019 14:05
@Anonim: przeczytaj sobie cały artykuł na stronie mzdik.pl, bo tu skopiowali tylko fragmenty, to znajdziesz odpowiedź na swoje pytanie.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Radekk 20.02.2019 11:07
Każdy system informacyjny jest sfinansowany z innej dotacji więc rozkłady jazdy przez nie podawane mogą być inne. Ważne żeby była spójność w obrębie danego projektu ;)

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Reklama
ReklamaElmas wędliny
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama