[gallery id=1247]
Przetarg na dostawę ośmiu autobusów, ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu, wygrała firma Solaris Bus&Coach, która złożyła
ofertę opiewającą na 12 mln 782 tys. 160 zł. Nowe samochody już trafiły do Radomia i zostały przemalowane zgodnie z obowiązującą strategią marki miasta.
NAJWIĘKSZE, JAKIE MOŻNA BYŁO KUPIĆ
- To największe autobusy, jakie mogliśmy kupić. Ostatni raz tego typu pojazdy nabyliśmy w 1992 roku. Do tej pory trafiały do nas samochody używane, jednak teraz mieszkańcy będą mogli korzystać z komfortowych, fabrycznie nowych autobusów. To naprawdę duży sukces. Oczywiście wiązał się on z gigantycznym wydatkiem, ale w 85 procentach koszty pokryła Unia Europejska - powiedział wiceprezydent Igor Marszałkiewicz.
- Te 18 - metrowe autobusy będą napędzane sprężonym gazem ziemnym. Jest to jedno z najbardziej ekologicznych paliw. Nasze grupy serwisowe
zostały już odpowiednio przeszkolone tak, aby dokonywać ewentualnych napraw tych pojazdów. Samochody zostały wyposażone w nowoczesny monitoring, klimatyzację, a także wyświetlacze
Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz kasowniki wymagane przy karcie miejskiej. Łącznie te przegubowe pojazdy mogą zabrać 120 osób. Nowe autobusy zaczną regularnie kursować od początku przyszłego tygodnia - dodał Kamil Tkaczyk, dyrektor
MZDiK w Radomiu.
RÓWNIEŻ PĘTLE I ZATOKI
Nowością, która do tej pory w Radomiu nie
była stosowana, są podłużne wyświetlacze zewnętrzne z tyłu autobusów. Będą one pokazywać zarówno numer linii, jak i nazwę
pętli docelowej.
Zakupione przez MZDiK przegubowce będą kursowały przede wszystkim na
najbardziej obciążonych liniach 4, 7 i 9, ale mogą pojawiać się
również na liniach 12, 17, 18, 23 i 24, na których część kursów
jest obsługiwana przez autobusy wielkopojemne. Będą one również
wykorzystywane na liniach specjalnych, uruchamianych z okazji
różnych imprez.
Projekt, w ramach którego do Radomia trafiły nowe autobusy, jest warty
łącznie 14 mln 670 tys. zł. Dwie trzecie tej kwoty,
czyli ponad 10 mln 112 tys. zł, stanowi
dofinansowanie unijne. Oprócz zakupu ośmiu przegubowców, w jego
skład wchodzą też remonty pętli i zatoczek autobusowych, montaż
kamer monitoringu na wybranych przystankach oraz wymiana
kilkunastu wiat.
GDZIE BILETOMATY?
18-metrowe autobusy to nie jedyna nowość, która pojawi się na radomskich ulicach. Ruszył bowiem montaż biletomatów, które są elementem wprowadzenia karty miejskiej. Pierwsze takie
urządzenie stanęło już obok przystanku Chrobrego / Rapackiego (na
osiedlu Akademickim, w kierunku centrum miasta). Kolejne
biletomaty zostaną zamontowane na przystankach Struga / Szklana (w
kierunku centrum), Limanowskiego / Maratońska (w stronę
Potkanowa), Struga / pl. Jagielloński (w kierunku Gołębiowa),
Dworzec PKP (na placu Dworcowym), Jana Pawła II / Sandomierska (w
stronę centrum), Czarnoleska / Urszuli (w stronę Wierzbickiej),
Okulickiego / Polna (w kierunku ronda) oraz 25 Czerwca /
Skłodowskiej-Curie (w stronę dworca PKP). Łącznie
zakupiono dziewięć takich urządzeń.
- W tych automatach pasażerowie będą mogli kupić bilety jednorazowe - papierowe, bilety okresowe, a także doładować kartę miejską. Za konkretną usługę będzie można płacić bilonem, banknotami, a także kartami kredytowymi lub zbliżeniowymi. Biletomat będzie również pełnił funkcję infokiosku. Zostaną tam zamieszczone wiadomości na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej oraz wykaz opłat i ulg dla pasażerów. Koszt jednego urządzenia to ponad 100 tys. zł. Biletomaty zostały ubezpieczone na wypadek zniszczenia. Wszystkie urządzenia zostaną zamontowane do 25 września - poinformował dyrektor Kamil Tkaczyk.
Za dostarczenie biletomatów odpowiada firma R&G Plus z Mielca, która wygrała przetarg na wdrażanie w
Radomiu karty miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji
Pasażerskiej. Przedsiębiorstwo to ma na koncie podobne realizacje w wielu innych
miastach, między innymi w Olsztynie i Kielcach. Wartość
radomskiego projektu to 8 mln 839 tys. zł.
Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Mazowieckiego 2007-2013 wynosi 85 procent kosztów kwalifikowanych, czyli ponad 6
mln zł.
Reklama
W Radomiu nowe autobusy i biletomaty!
Już w przyszłym tygodniu na radomskich ulicach pojawią się nowe, przegubowe autobusy Solaris
Urbino 18. Pojazdy napędzane są sprężonym gazem ziemnym. Koszt nowych samochodów to ponad 12 mln zł. Dodajmy, że w mieście rozpoczął się również montaż pierwszych
stacjonarnych biletomatów.
- 11.09.2014 13:45
Reklama














