Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
sobota, 6 grudnia 2025 08:19
Reklama Fotowoltaika

Radomska Akademia Uczniowska w PG 13

W środę (11 marca) w Publicznym Gimnazjum nr. 13 z oddziałami dwujęzycznymi odbyła się V Radomska Akademia Uczniowska. Jest to impreza naukowa z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych, mająca charakter warsztatów prowadzonych przez gimnazjalistów dla uczniów szkół podstawowych.

Frekwencja, jak co roku dopisała, PG 13 odwiedziło 9 szkół, około 140 uczniów. W tym dniu miało miejsce również rozstrzygnięcie Internetowego Konkursu Matematycznego MATEMATYKAw13.eu.
[gallery id=1478]
W tym roku uczniowie, z dziewięciu szkół podstawowych z Radomia i okolic, poszukiwali odpowiedzi na pytania:

Czy można dożyć 1111 lat? Jakie jest prawdopodobieństwo, że wygram? Jak szyfrować informacje? Matematyczne życie słomek – czyli jak połączyć geometrię i słomki? Lustereczko powiedz przecie, gdzie symetria jest na świecie? Czy mogę być lalką Barbie? Chemia w kuchni – wróg czy przyjaciel?Nie ma, ale jest – czyli jak zaszyfrować tajną wiadomość? Po co wierzyć przesądom i baśniom, skoro prawa fizyki wszystko Ci wyjaśnią?

Relacja z trzech wybranych warsztatów:

1. Jak szyfrować informacje? Opiekun projektu Lilla Wachowicz

Na warsztatach gimnazjaliści przedstawili różne sposoby wykonywania działań matematycznych, szczególnie mnożenia. Działanie to wykonuje się na wiele sposobów w różnych częściach świata ( w Polsce niespotykane w szkole). Uczeń klasy 2d Bartosz Stefański jest twórcą metody wykonywania mnożenia liczb jedno i dwucyfrowych, którą zaprezentował na warsztatach.Wszystkie przedstawione metody mogą służyć szyfrowaniu i kodowaniu różnych informacji. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszył się szyfr harcerzy.

2. Chemia w kuchni – wróg czy przyjaciel? Opiekun projektu Renata Kowalska – Gajewska

Uczniowie przedstawili prezentację plusów i minusów chemii w kuchni. Podjęli próbę wyjaśnienia, czym są konserwanty i odpowiedzi na pytanie,
co znajdziemy w popularnych fast foodach, chipsach i coli. Pokazali, co dzieje się z hamburgerem w zamkniętym naczyniu i jak działa cola na gwóźdź.  
Na zakończenie szóstoklasiści uczestniczyli w grze, która była podsumowaniem prezentacji.

3. Po co wierzyć przesądom i baśniom, skoro prawa fizyki wszystko Ci wyjaśnią? Opiekun projektu Danuta Kuśmierz

Uczennice wykonały doświadczenia dotyczące zależności ciśnienia od głębokości i temperatury. Wykazały istnienie napięcia powierzchniowego w cieczach. Za pomocą półkul magdeburskich udowodniły, że powietrze, tak wydawałoby się lekkie i delikatne, naciska na nas z bardzo dużą siłą. Uczestnicy pokazu mogli "pobawić się" cieczą nienewtonowską, łączącą cechy ciała stałego i cieczy. Doświadczenie "bezwładne jajko" wykazało, że ciała chcą zachować swój stan ruchu, czyli jeśli się poruszają, to chcą nadal się poruszać, a jeśli spoczywają, to nadal chcą spoczywać.

Natomiast nauczyciele uczestniczyli w forum dyskusyjnym poprowadzonym przez Piotra Darmasa na tematy: "O skutecznym rad sposobie – skuteczne praktyki nauczania", "Jak wzbogacić lekcję o elementy oceniania kształtującego?".

Na zakończenie imprezy ogłoszone zostały wyniki internetowego konkursu matematycznego dla uczniów klas szóstych MATEMATYKAw13.eu:

1 miejsce Bartosz Maj PSP 34 (opiekun Marzena Węgiełek),

2 miejsce Jan Pawluk PSP 6 (opiekun Michał Lenarczyk),

3 miejsce Jakub Kłos PSP 23 (opiekun Monika Adamska),

Wyróżnienia zdobyli: Julia Zając i Jan Zderkiewicz z PSP 26 (opiekun Blanka Wierzbicka), Adrianna Dworakowska PSP 29 (opiekun Barbara Węgrzecka).

Uczniowie zdobyli pamiątkowe dyplomy i nagrody niespodzianki, m.in. tablety ufundowane przez sponsorów.


Podziel się
Oceń

Reklama
ReklamaElmas wędliny
Reklama
ReklamaSalon Oświetleniowy Mirat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama