MZDiK na bieżąco monitoruje
funkcjonowanie wszystkich biletomatów. W logach tych urządzeń są
zapisywane wszelkie informacje o transakcjach przeprowadzanych przez
pasażerów i ewentualnych usterkach. Z logów wynika jasno, że
zdecydowana większość błędów w działaniu urządzeń jest,
niestety, spowodowana ich niewłaściwą obsługą. MZDiK posiada
całą kolekcję mocno uszkodzonego bilonu, którym próbowano płacić
za bilety autobusowe. Monety skrzywione lub z mechanicznie
uszkodzonym obrzeżem są w stanie zablokować tak zwany tor monet
wewnątrz biletomatu. W efekcie tego, do momentu przyjazdu na miejsce
techników, kolejni pasażerowie nie mogą zapłacić gotówką, a
tylko kartami płatniczymi. To samo dotyczy również bilonu
pochodzącego z innych krajów bądź monet okolicznościowych,
których waga i wielkość odbiega od standardowych dwu- czy
pięciozłotówek.
[gallery id=1837]
Mimo że na każdym biletomacie są
naklejki informujące o tym, gdzie znajduje się kieszeń do
banknotów albo czytnik kart płatniczych, nie są rzadkością
przypadki wpychania monet w szczeliny przeznaczone na banknoty, a
nawet do... czytników kart płatniczych. Zdarzają się także próby
płacenia za bilety czy doładowania 20- albo 50-złotówkami tak
zniszczonymi, że powodują one zablokowanie urządzenia. Niektórzy
pasażerowie próbują z kolei płacić za bilet przed wybraniem na
monitorze jego rodzaju i sposobu płatności. Tymczasem tryb
postępowania wyświetla się na ekranie!













