WSZYSTKO O AIR SHOW 2013 - TUTAJ
Pokazy nowoczesnych myśliwców, jakie zobaczymy w Radomiu obejmują standardowe – ale dla widzów niezwykle efektowne - manewry, jakie trenowane są podczas lotów operacyjnych. Zaznaczyć jednak trzeba, że podczas pokazu manewry wykonywane są na małych wysokościach i w ograniczonych dla prezentacji strefach – a to oznacza o wiele większe przeciążenia dla pilota niż podczas standardowego lotu. Dlatego pokazy trwają tylko ok. 10 minut.
F-16 BLOCK 52 (Polska)
Najliczniej na tegorocznych pokazach będzie reprezentowany F –16. F-16 Fighting Falcon – zaprojektowany przez Amerykanów wielozadaniowy samolot - jest powszechnie uznawany za jeden z najlepszych statków powietrznych wszech czasów. Polskie F-16 wylatały ponad 30 tysięcy godzin. Ich załogi i obsługi uczestniczyły w ćwiczeniach w Izraelu, na amerykańskiej Alasce, w Grecji, Holandii, Hiszpanii, Norwegii, Wielkiej Brytanii.
F-16 AM DEMO TEAM (Holandia)
Oczywiście piloci soliści nie przybyli do Radomia sami. Nad ich pokazami pracuje cały sztab ludzi. Na przykład Solowy Zespół Demonstracyjny Holenderskich Królewskich Sił Powietrznych skupia dziesięć osób: pilota, dwóch pilotów rezerwowych i siedmiu mechaników. Holendrzy przyjęli jako zasadę, że cały skład grupy wymieniają co dwa lata. Samoloty F-16, przypisane do zespołu, zawsze zdobią barwnym malowaniem. Podobnie jest z maszyną o numerze J-015. Jej czarno-pomarańczowy kamuflaż, nawiązuje do barw rodziny królewskiej.
F-16 SOLO DISPLAY (Belgia)
Pilotem pokazowym Belgijskich Sił Powietrznych jest w 2013 roku kapitan Renaud „Grat” Thys, lotnik z nalotem ponad 2 tys. godzin, z tego ponad 1500 godzin za sterami F-16. Ekipę techniczną, która towarzyszy kapitanowi Thysowi na pokazach, stanowi 13 żołnierzy Belgijskich Sił Powietrznych. Jest wśród nich Polonus… Florian Spiewak.
F-16 DEMO TEAM ZEUS (Grecja)
Liderem oraz pilotem pokazowym F-16 Demo Team „Zeus” jest kapitan Georgios Androulakis. Jego pokaz trwa około 12 minut. Pilot rozpędza odrzutowiec do 0.94 Macha tj. około 1300 km/godz i porusza się na wysokościach między 100 a 5000 metrów z przyspieszeniem do 9.5 G. Grek pilotuje samolot F-16 w wersji Block 52+ (takiej samej, jak w Polsce).
F-16 SOLO DISPLAY (Turcja)
Występ w Radomiu będzie dla tureckiego zespołu premierą w Polsce. Zespół eksploatuje samolot wielozadaniowy F-16C Block 40 - standardową maszynę bojową z dodanymi na krawędziach skrzydeł wytwornicami dymu. Pilotem pokazowym w sezonie 2013 jest kapitan Sedat Yalin Ahbab, mający 36 lat i ponad 2 tys. godzin nalotu na F-16.
JAS-39 GRIPEN SOLO (Węgry)
Obok F-16 będzie też można zobaczyć inny świetny myśliwiec IV generacji – szwedzki Jas - 39 Gripen. Zbudowany w układzie kaczki, użytkowany przez siły powietrzne Szwecji, Węgier, Czech, RPA i Tajlandii. Na początku XXI wieku Gripen rywalizował z F-16 i Mirage 2000-5 w przetargu na samolot wielozadaniowy dla Sił Powietrznych RP.
EUROFIGHTER SOLO (Włochy)
Eurofighter Typhoon to wielozadaniowy, naddźwiękowy samolot myśliwsko- bombowy. Maszyna jest bardzo zaawansowana technicznie. Większość materiałów wykorzystanych przy jej budowie to kompozyty. Samolot jest wyposażona m.in. w system bezpośredniego sterowania komendami głosowymi DVI – to pierwszy tego typu mechanizm stosowany w samolocie wojskowym. Typhoon potrafi walczyć w powietrzu, niszczyć cele naziemne i nawodne, może też zajmować się rozpoznaniem. Produkowany od dekady w trzech kolejnych transzach, na mocy kontraktów, z których każdy dotyczy maszyn o coraz większych zdolnościach bojowych. Jest dziełem konsorcjum Eurofighter GmbH, założonego przez koncerny zbrojeniowe z Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Prawdziwy euromyśliwiec – oprócz wojsk lotniczych państw, w których jest produkowany, mają go także Siły Powietrzne Austrii. Typhoony zamówiły także Arabia Saudyjska i Oman.
L-159A SOLO DISPLAY (Czechy)
Lekki odrzutowiec bojowy skonstruowany w Czechach, z użyciem zachodnich podzespołów i uzbrojenia, jako rozwinięcie szkolno-bojowego samolotu L-59 Albatros. Jak dotąd jedynym użytkownikiem L-159 są Siły Powietrzne
Republiki Czeskiej. Czesi przyjęli L-159 do służby w 2001 roku, a wariant dwumiejscowy L-159T do zaawansowanego szkolenia kandydatów na pilotów swoich Gripenów w 2007 roku.
MiG-29 FULCRUM (Polska)
Piloci latający na MiG-29 co dwa lata tworzą Polski Kontyngent Wojskowy Orlik, strzegący nieba nad Estonią, Łotwą i Litwą w natowskiej misji Air Policing. Szesnaście samolotów z bazy w Mińsku Mazowieckim otrzyma okolicznościowe malowanie na statecznikach pionowych, z sylwetkami asów lotniczych z Dywizjonu 303 i Eskadry „Kościuszkowskiej”.
RAFALE SOLO DISPLAY (Francja)
Słowo „Rafale” po francusku znaczy „Szkwał”. Dwusilnikowy samolot wielozadaniowy ze skrzydłami w kształcie delty trafia do Sił Powietrznych Francji od 2004 roku. W wersji morskiej bazuje na lotniskowcu „Charles de Gaulle”. Rafale to weteran dwóch wojen. Ich piloci uczestniczyli w bombardowaniu Libii w 2001 roku i zwalczaniu rebeliantów w Mali na początku 2013 roku.
MIG-21 SOLO DISPLAY (Rumunia)
Lekki myśliwiec, mogący rozwijać prędkość do 2 Ma, był jeszcze w latach 90. XX w. najliczniejszym samolotem bojowym polskiego lotnictwa wojskowego. Ostatnie maszyny tego typu zostały wycofane ze służby w 2003 roku. Zastąpiły je nowe F-16. Po niemal 10 latach od wycofania z arsenału Sił Powietrznych „ołówka” znów będziemy podziwiać na polskim niebie. Do Radomia przyleci z Rumunii zmodernizowany MiG-21 Lancer. Będzie to debiut lotników z Rumunii na AIR SHOW .
SU-27 SOLO DISPLAY (Ukraina)
Gwiazdą tegorocznych pokazów będzie zapewne samolot Su-27 w barwach Ukraińskich Sił Powietrznych. Więcej pisaliśmy o tej maszynie TUTAJ.