Radio Rekord Radom mobilne Radio Rekord Radom mobilne
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

Jak dzwonić do przychodni i nie zwariować

Jak dzwonić do przychodni i nie zwariować
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ
Dwa tygodnie temu pisaliśmy o radomskich przychodniach, w których pacjentom odmawiano zapisów telefonicznych i odsyłano do kolejki po numerek. Rzecznik Narodowego Funduszu Zdrowia twierdzi, że "taka praktyka jest niedorzeczna". Sprawdzamy, czy w przychodniach coś się poprawiło.

- W ustawie NFZ-u istnieje zasada, że pacjent ma prawo zapisać się do lekarza w godzinach pracy przychodni telefonicznie, bezpośrednio oraz za pośrednictwem innej osoby. Jednak jak pokazuje rzeczywistość, z tym bywa różnie. Praktyka przychodni, które każą pacjentom przychodzić i stać w kolejce, jest niedorzeczna. Pacjent powinien mieć zapewnioną możliwość telefonicznego dostępu do opieki zdrowotnej zwłaszcza, jeśli chodzi o lekarzy pierwszego kontaktu. - tłumaczy Wanda Pawłowicz, rzeczniczka mazowieckiego oddziału NFZ. - Niektóre placówki wprowadzają też limity - maksymalnie pięciu pacjentów na godzinę. To bezprawne działanie.

Teoretycznie radomskie przychodnie stosują zapisy telefoniczne do lekarzy, jednak rzeczywistość skrzeczy. By dodzwonić się do przychodni, trzeba uzbroić się w cierpliwość i mieć dużo szczęścia. Nie we wszystkich przychodniach stosuje się spójną politykę przestrzegania praw pacjenta.

- Należę do przychodni "Borki". Chciałam zapisać się telefonicznie do internisty. Po tym, jak udało mi się dodzwonić, pielęgniarka odmówiła mi wyciągnięcia karty i zaprosiła mnie do przychodni wraz z dowodem ubezpieczenia, bym stała w kolejce po numerek. Powiedziała mi jeszcze, że jeśli będzie numerek, to się dostanę, a jeśli nie, to mam przyjść następnego dnia. Zdenerwowałam się. To skandal! Oddaję składki na NFZ, a nie mogę normalnie dostać się do lekarza po zwykłe skierowanie na badania - relacjonuje Maryla, pacjentka przychodni na osiedlu Borki.

Niestety, w przychodni na Borkach nie zastaliśmy kierownika. Wyjaśnień udzieliła nam pielęgniarka z kartoteki. - W naszej przychodni stosujemy zapisy telefoniczne. Od godz. 8 odbieramy telefony i jeśli jest numerek do danego lekarza, wtedy wyciągamy kartę pacjentowi. Nie rozumiem, dlaczego tamta pacjentka została tak potraktowana - tłumaczy pielęgniarka.

Niezrozumiała sytuacja panuje również w przychodni "Śródmieście 3" przy ul. Struga. Niby można zapisywać się telefonicznie do lekarza, a przed przychodnią od godz. 5 ustawia się kolejka pacjentów.

- Usłyszałam o ewentualnym proteście lekarzy od 1 lipca, dlatego chciałam umówić się do lekarza i poprosić go wypisanie recept na leki refundowane, które wystarczą mi na kolejne dwa miesiące. By dostać się do lekarza tego samego dnia, musiałam stanąć w kolejce o 5 rano. O tej porze byłam szósta - relacjonuje emerytka Zofia.

Co na to przychodnia? Dzwoniliśmy do kartoteki. - Zapisujemy pacjentów telefonicznie. Ponadto w każdy poniedziałek robimy zapisy telefoniczne na cały dzień, jeśli pacjent nie potrzebuje natychmiastowej pomocy lekarskiej. W innych przypadkach, jeśli pacjent chce dostać się do lekarza tego samego dnia, może dzwonić od godz. 7.15 - mówi pielęgniarka z przychodni "Śródmieście 3".

Jeszcze niedawno pacjenci nie mogli zapisać się do medyków przez telefon w przychodni "Olsztyńska". Trzeba było stać w kolejce. Ponoć teraz sytuacja się zmieniła.

- Chciałam się umówić do lekarza pierwszego kontaktu. Zadzwoniłam do przychodni. Pielęgniarka powiedziała mi, żebym zadzwoniła następnego dnia. Zrobiłam tak. Usłyszałam, że zapisy do lekarza to nie koncert życzeń i kazano mi zadzwonić kolejnego dnia. Zirytowałam się. Kiedy zatelefonowałam po raz trzeci, wreszcie umówiono mnie na wizytę - mówi Barbara z Radomia.

- Faktycznie, dotąd było inaczej, ale niedawno nastąpiły zmiany i znów wyciągamy karty pacjentów przez telefon - usłyszeliśmy od pielęgniarki w kartotece przychodni "Olsztyńska".

A jak wyglądają zapisy do lekarza w Państwa przypadku? Czekamy na komentarze i kontakt: k.sierka.cozadzien@op.pl


Karolina Sierka

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

#WieszPierwszy

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Polecamy