Jak czytamy w komunikatach Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, kolejny rocznik absolwentów zreformowanego gimnazjum całkiem dobrze poradził sobie z zadaniami nowego typu. Wyniki testów gimnazjalistów są lepsze niż w ubiegłym roku, ale jak podkreślają specjaliści, nie należy ich porównywać, bowiem formuła tegorocznego egzaminu była inna niż w ubiegłych latach. Na teście gimnazjalnym w 2012 roku było więcej pytań zamkniętych.
Średni wynik uzyskany z części humanistycznej w województwie mazowieckim to 65 % punktów. Najwięcej trudności w zadaniach z języka polskiego sprawiło uczniom zadanie nr 11. Sprawdzało ono, czy uczeń potrafi przeanalizować treść recenzji przedstawienia teatralnego i poprawnie odczytać intencje autora.
Dużo niższe wyniki w województwie, bo zaledwie średnio 47%, gimnazjaliści uzyskali z zadań z matematyki. Zadanie, gdzie musieli wykazać się umiejętnością wykonywania działań na potęgach, sprawiło im najwięcej trudności. Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych gimnazjaliści uzyskali średnio 50% punktów.
W tym roku po raz pierwszy egzamin z języka obcego nowożytnego zdawany był na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Wszyscy gimnazjaliści przystępowali do egzaminu na poziomie podstawowym, natomiast uczniowie, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę danego języka ze szkoły podstawowej, rozwiązywali obowiązkowo także zadania na poziomie rozszerzonym. Do egzaminu na poziomie rozszerzonym mogli również przystąpić uczniowie, którzy rozpoczęli naukę wybranego języka w gimnazjum. Najwięcej gimnazjalistów zdecydowało się na zdawanie egzaminu z języka angielskiego, do wyboru mieli również: niemiecki, rosyjski, hiszpański, francuski i włoski.
Warto przypomnieć, że w tym roku gimnazjaliści zmierzyli się z nową formułą egzaminu. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej – odrębne zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części egzaminu uczniowie zmierzyli się z zadań z języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Poniżej wyniki ze szkół Radomia.
Przedmiot | Średnie wyniki procentowe [%] | |
Gmina Miasta Radom | ||
j. polski | 66,1 | |
historia i wos | 61,6 | |
matematyka | 48,6 | |
biologia, chemia, fizyka, geografia | 50,6 | |
j. angielski – podstawowy | 64,9 | |
j. angielski – rozszerzony | 43,2 | |
j. niemiecki – podstawowy | 59,9 | |
j. niemiecki – rozszerzony | 4,7 |