Radio Rekord Radom mobilne Radio Rekord Radom mobilne
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

Zobacz motywy pasyjne i wielkanocne w Muzeum Sztuki Współczesnej

Zobacz motywy pasyjne i wielkanocne w Muzeum Sztuki Współczesnej
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Nowa ekspozycja dwudziestu prac stanowi uzupełnienie wystawy głównej muzeum „Treści i forma w sztuce współczesnej” - zwłaszcza jednej z jej tematycznych części, czyli "Człowieka wobec Boga". Jest to okazja, żeby zapoznać się z tym, jak tematyka religijna jest przetwarzana przez współczesnych twórców. Dodatkowo dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę z tej dziedziny sztuki współczesnej podczas spotkania z cyklu "Niedziela z przewodnikiem" w Muzeum Sztuki Współczesnej. Zwiedzanie wraz kuratorem wystawy - Mieczysławem Szewczukiem zaplanowano na niedzielę (7 kwietnia) od godz. 12.

- Najbliższa "Niedziela z przewodnikiem"  nie będzie tylko tradycyjnym oprowadzaniem po wystawach, ale przede wszystkim opowieścią o współczesnej polskiej sztuce religijnej. Na obu aktualnych wystawach w muzeum są dzieła sztuki religijnej, ale i takie, które wykorzystują motywy tej sztuki, ale nie w celach religijnych. W dwóch salach na pietrze muzeum prezentujemy dzieła sztuki religijnej, także te, których twórcy przywołują motywy z ikonografii chrześcijańskiej jako metaforyczne obrazy sytuacji człowieka, jego losu czy śmierci. Również w dziełach publicystycznych - zaprasza Mieczysław Szewczuk.



Ekspozycja "Motywy pasyjne i wielkanocne w polskiej sztuce współczesnej" przedstawia nawiązania do kapliczek ludowych, ilustruje uniwersalizm krzyża w sztuce lat 80., a także jego metaforyczne oblicze oraz odniesienia historyczne.

- Wprowadzeniem do wystawy jest grafika Stanisława Fijałkowskiego, twórcy z pokolenia powojennej awangardy. Przypomniał on drzeworyt z czasu pierwszych grafik w Polsce - Drogę Krzyżową z "Postylli" Mikołaja Reja. Ideą ks. Władysława Paciaka było stworzenie (w latach 60.) współczesnej sztuki religijnej, czyli należącej do nurtu sztuki nowoczesnej. Namalowane w latach 70. obrazy Tadeusza Dudzińskiego są podobną - choć stylistycznie odmienną - próbą. Każdy z nich w swoich wizjach Ukrzyżowania potęgował ekspresję. W kilku dziełach twórcy przywołują motywy krzyża i piety, by przedstawić to, czego byli świadkami, co przeżyli - obrazy cierpienia i śmierci. Metaforyczne przedstawienia tragizmu jednostkowych i zbiorowych doświadczeń. Prezentujemy również obrazy malarzy, którzy krzyżowi nadali - początek lat 80. - sens uniwersalny, bez wskazywania historycznych odniesień - opowiada Mieczysław Szewczuk.

Artyści, których dzieła prezentuje wystawa "Motywy pasyjne...": Maciej Bieniasz, Tadeusz Dudziński, Stanisław Fijałkowski, Jerzy Gąsiorek, Ewa Kierska, Piotr Kmieć, Mariusz Mikołajek, Władysław Paciak, Jerzy Puciata, Erna Rosenstein, Hieronim Skurpski, Leszek Sobocki, Andrzej Wajda, Piotr Wróblewski.

D.T.

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

#WieszPierwszy

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Polecamy