Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Z RADOMSKICH ZBIORÓW: Prace Mieczysława Wejmana

Z RADOMSKICH ZBIORÓW: Prace Mieczysława Wejmana

Tym razem prezentujemy wybitnego polskiego grafika drugiej połowy XX wieku Mieczysława Wejmana, którego cykl „Rowerzysta” uważany jest za jedno z najważniejszych dzieł polskiej grafiki tego czasu. Na wystawie „Treści i forma w sztuce współczesnej. Wystawa edukacyjna” prezentowane są dwie prace tego artysty: grafika z cyklu „Rowerzysta” oraz obraz z cyklu „Pomnik”.

Mieczysław Wejman (1912-1997) był grafikiem i malarzem. Profesorem i dwukrotnie rektorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Współtworzył Międzynarodowe Biennale Grafiki (teraz organizowane jako Triennale). Należał do grupy Dziewięciu Grafików (1947 – 1960). Autor cyklów grafik, m.in. „Tańczący", "Księżyc”, "Sędziowie", "Rowerzysta", i cyklu obrazów "Pomnik". Jego prace można było zobaczyć na licznych wystawach w kraju, jak i zagranicznych, np. w Warszawie, Krakowie, Sopocie, Sofii, Wenecji, Mediolanie, Weronie, Pradze czy Awinionie. Wielokrotnie nagradzany w kraju i za granicą.

- Pierwsza plansza, rozpoczynająca cykl „Rowerzysta”, zatytułowana „Przed decyzją”, powstała w 1966 roku (cały cykl powstał w latach 1964-70). Jest wstępem do opowieści o rowerzyście na ulicach miasta. W kolejnych grafikach poznajemy różne sytuacje, w jakich się znalazł, i wypadki. Dla Wejmana jazda rowerzysty przez ulice miasta jest metaforą. Różnych doświadczeń w życiu, którego kresem jest śmierć. (Pochodzący z Radomia grafik, Jan Bujnowski, kiedyś student Wejmana, zwrócił uwagę na podobieństwo tego cyklu do „Drogi Krzyżowej” – choć w Wejmana opowieści o życiu nie ma perspektywy metafizycznej, ważne jest, kto przychodzi z pomocą, a kto się odwraca). Grafika „Przed decyzją” ukazuje człowieka w momencie, kiedy rozpoczyna podróż po mieście. Mężczyzna siedzi przed peryskopem i wygląda na świat, zza sterty przedmiotów, która go oddziela od świata i zarazem osacza. Ponadto przenikają przestrzeń szeregi ostrych form, co możemy odczytywać jako symbol jakichś sił, zagrożenia – tłumaczy Mieczysław Szewczuk, kierownik Muzeum Sztuki Współczesnej.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Na wystawie „Treści i forma w sztuce współczesnej” możemy zobaczyć jeszcze jedną pracę Mieczysława Wejmana. Tym razem obraz z cyklu „Pomnik” – „Jak dojść?” z 1975 r.

- W tym cyklu Wejman opowiada o krakowskim pomniku Adama Mickiewicza. Ukazuje różne sytuacje i zdarzenia w otoczeniu pomnika, które mają symboliczne znaczenie. Pomnik staje się symbolem pamięci narodowej i polskiej tradycji romantycznej. W połowie lat 70. artysta dostrzegał oddalanie się Polaków od tej tradycji. Na obrazie „Jak dojść?” dwoje ludzi z kwiatami stoi przed barykadą, która odgradza ich od pomnika. Tylko sylwetka Mickiewicza wznosi się ponad nią, ale dojść do niego wydaje się niemożliwe – mówi Mieczysław Szewczuk.

[gallery id=413]

Mieczysław Wejman, wybitny artysta, także intelektualista, angażujący się w liczne działania na rzecz sztuki i kultury w Polsce, odegrał ważną rolę w początkowym okresie tworzenia zbiorów sztuki współczesnej w radomskim muzeum.  

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

- W 1979 roku wspólnie ze Stanisławem Zbigniewem Kamieńskim, teraz profesorem, rozpoczęliśmy organizowanie w Radomiu wystaw wybitnych polskich artystów współczesnych. Jako jedną z pierwszych wystaw w ramach cyklu „Galeria 37,2”, we wnętrzach ówczesnego Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki na Traugutta, prezentowaliśmy cykl „Rowerzysta” Mieczysława Wejmana. Arcydzieło polskiej grafiki. W maju 1980 roku. Od tego czasu trwały bliskie kontakty z artystą, przez wiele lat. Już w 1980 r. kupiliśmy cały cykl „Rowerzysta”, potem kupowaliśmy kolejne prace, grafiki z cyklu „Księżyc” (z 1948 r.), znakomite gwasze (z lat 1961-63, ten zestaw pozostaje w Radomiu wciąż nieznany), oraz trzy obrazy z cyklu „Pomnik” (z lat 1975-76).

Wejman był jednym z pierwszych artystów, którzy tak bardzo zaangażowali się we wspieranie działań zmierzających do stworzenia zbiorów sztuki w radomskim muzeum. Był członkiem pierwszej rady Muzeum Okręgowego. (To dziś trudne do uwierzenia, że wielcy polscy artyści, których prosiliśmy o to, stawali się członkami rady). Wejman przyjeżdżał do Radomia i patronował przez całe lata naszym działaniom. Brał udział w organizowanych przez nas wystawach, a gdy rozpoczęliśmy akcję gromadzenia darów dla Muzeum Sztuki Współczesnej, podarował nam trzy obrazy malowane pastelami na papierze, z cyklu „Życie kuchenne” (z 1984 r.). Pokazaliśmy je na jednej z wystaw jubileuszowych w 2011 r., pt.: „Dary profesorów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych dla Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu” – opowiada kierownik MSW.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy