W dobie, gdy większość firm musi nieustannie myśleć o optymalizacji procesu komunikacji z klientem, a także sprzedaży i obsługi, szkolenie UX staje się coraz bardziej popularne. Specjaliści z tego zakresu mogą znaleźć zatrudnienie właściwie w każdej branży, gdyż jest to niezwykle rozległa dziedzina. Najkrótszym określeniem tego, kim jest specjalista UX jest powiedzenie, że zajmuje on się analizą lub optymalizacją doświadczeń użytkowników. Dotyczy to stron internetowych, sklepów, portali, serwisów, aplikacji, a nawet zwykłych stron informacyjnych. Specjaliści UX są także nieodzowni przy projektach, takich jak oprogramowanie komputerowe do użytku prywatnego lub biznesowego.
Czym właściwie zajmuje się specjalista UX?
Specjaliści User Experience mogą zajmować się bardzo różnymi aspektami działalności firmy w różnych jej obszarach. Przykładowe zakresy prac to:
- optymalizacja procesu komunikacji z klientem,
- analiza procesu obsługi klienta,
- optymalizacja procesu sprzedażowego,
- dbałość o komfort klienta przy dowolnym etapie jego obsługi,
- minimalizacja czasu finalizowania transakcji.
Biorąc pod uwagę, jak szerokim spektrum jest praca w zakresie UX trudno jednoznacznie określić obowiązki takiego specjalisty. Może on pracować jako osoba samozatrudniona i wykonująca pracę na rzecz innych podmiotów, a także być regularnym pracownikiem danej firmy. Bardzo popularne, zwłaszcza w dużych korporacjach jest oddzielanie zakresu pracy pomiędzy poszczególnymi działami UX.
Inni specjaliści zajmują się sferą obsługi bezpośredniej klienta, a inni kwestią marketingu, sprzedaży, czy też samego dotarcia do klienta. Pracy w tej branży można szukać głównie w korporacjach, jednak nie brakuje mniejszych firm, które wykonują pracę dla dużych podmiotów na zasadzie outsourcingu. Na zachodzie można już odbywać regularne studia z tego zakresu, podczas gdy w Polsce aktualnie jest dostęp tylko do szkoleń lub studiów podyplomowych.
Szkolenia UX, a ścieżki rozwoju w branży
Na początku przygody z UX warto skorzystać z oferty kursów z tego zakresu. Pozwolą one poznać podstawową terminologię i praktyki stosowane przez zawodowych specjalistów UX. Następnie można rozpocząć pracę na własną rękę na przykład przy optymalizacji stron internetowych, sklepów lub niewielkich serwisów obsługujących użytkowników. Przy nabraniu odrobiny doświadczenia można już rozpocząć regularną pracę na własny rachunek lub poszukać pracy na etacie w funkcjonującej na rynku firmie. W Polsce takich podmiotów nie brakuje. Sporo miejsc pracy wymagających kompetencji UX jest też w dużych korporacjach mających w Polsce swoje biura. To w nich najłatwiej dostać pracę, gdy nie ma się jeszcze na tyle doświadczenia, by pracować samodzielnie, jednak już nabrało się nieco kompetencji. W korporacjach, w których UX ma duże znaczenie najłatwiej też o miejsca pracy, na których można się rozwijać.
Jak zacząć przygodę z UX?
User Experience wymaga od pracowników dużo samodzielności i kreatywności, a także sporo umiejętności technicznych. Znajomość oprogramowania do pracy biurowej jest tu absolutnie kluczowa, a ponadto należy umieć korzystać z oprogramowania do projektowania.