Problemy branży medycznej i farmaceutycznej
Mogłoby się wydawać, że kiedy pojawia się zjawisko takie jak pandemia to branża medyczna i farmaceutyczna poradzą sobie najlepiej. Kupujemy więcej leków, zapotrzebowanie na usługi medyczne wzrasta. A jednak, w czasie trwania kryzysu obserwujemy bolączki, które trapią i te gałęzie gospodarki. Kwestia wyposażenia służby zdrowia to temat rzeka, warto jednakże przyjrzeć się farmaceutyce. Podstawową kwestią jest tu dostępność leków. Farmaceutyki, które mają opinie wspomagających w walce z koronawirusem znikają z aptek w gigantycznym tempie. Odpływ leków z polskiego rynku ograniczyły regulacje krajowe. Przewoźnik i kierowca również musi być ich świadomy.
Przewóz leków i wyrobów medycznych
Przewóz leków i wyrobów medycznych objęty monitoringiem SENT to coś, czego świadomi powinni być przewoźnicy i kierowcy, gdyż to oni ponoszą odpowiedzialność za naruszenia. Na pytania związane z tematem w szerokim zakresie odpowiada OCRK, warto jednak naświetlić najbardziej istotne kwestie.
Ostatnio rozszerzono listę produktów, co do wywożenia których za granicę obowiązują specjalne obostrzenia. Warto ją sprawdzić, ponieważ obejmuje ona nawet podstawowe leki przeciwbólowe, które prawdopodobnie większość z nas na co dzień nosi przy sobie. Systemowi monitorowania przewozu i obrotu SENT podlegają produkty zagrożone brakiem dostępności w Polsce, na przykład maseczki ochronne i rękawiczki lateksowe. Żeby wywieźć za granicę Polski pozycję z listy, należy zgłosić to Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu, który może wnieść sprzeciw i zakazać transportu. Co więcej, obecnie obowiązkiem zgłoszenia wojewodzie objęty jest wywóz gogli ochronnych, kombinezonów typu TYVEK, masek typu FFP2/FFP3 oraz maseczek chirurgicznych, ochraniaczy na buty, rękawiczek lateksowych i nitrylowych a także środków do dezynfekcji rąk, powierzchni i pomieszczeń. Zgłoszenia należy dokonać na 36 godzin przed wywozem i leży to w gestii eksportera, nie producenta. Wojewoda może podjąć dalsze kroki mające na celu wstrzymanie transportu.
Czy to nowe regulacje?
Warto wiedzieć, że o ile zakres regulacji zmienił się ostatnio, same w sobie nowe nie są. Czym jest pakiet przewozowy i jak radzić sobie z monitorowaniem drogowego przewozu w firmie? Pakiet przewozowy funkcjonuje już od 2017 roku. W założeniu ma on pomagać państwu z nadużyciami na akcyzie i podatku VAT. Dostawca, odbiorca i przewoźnik są zobowiązani do zgłoszenia towaru, a niezrealizowanie tego obowiązku obciążone jest wysokimi karami finansowymi. Od razu po przyjęciu zlecenia sprawdzić należy czy towar zgłoszono w systemie SENT. Jeśli nie zrobił tego nadawca, zadbać o to musi przewoźnik.
W odniesieniu do wyrobów medycznych, objęcie monitoringiem SENT oznaczać może zatrzymanie ładunku przez Krajową Administrację Skarbową, jeśli w trakcie kontroli przewozu okaże się, że transport ten nie został zgłoszony Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu lub też odbył się, zanim organ mógł złożyć sprzeciw, albo po zgłoszonym przez niego sprzeciwie. Przesłanką jest też brak dokumentu zawierającego wykaz produktów. Dodatkowo nakładane są wysokie kary pieniężne.
Warto mieć na uwadze, że poza regulacjami krajowymi, przewoźników i kierowców obowiązują także te unijne. Mają one znaczenie zarówno przy wywozie jak i imporcie leków i wyrobów medycznych do Polski. Kiedy nie będą obowiązywały restrykcje? Jeśli Polska jest tylko jednym z krajów na mapie, a nadawcą i odbiorcą ładunku są inne państwa.