Co to jest dodatek do oleju?
Dobry dodatek do oleju powinien redukować tarcie, poprawiać film olejowy oraz zapobiegać utracie właściwości oleju silnikowego w czasie. Podobnie jak sam olej silnikowy, dodatek jest przygotowany na czystej bazie olejowej, a jego właściwościach decydują zastosowane dodatki. Dobry dodatek do oleju powinien zawierać:
- dodatki przeciwutleniające, które spowalniają utratę właściwości oleju w czasie,
- dodatki zwiększające smarność oleju, czyli zapobiegające zatarciom silnika,
- dodatki wiążące zanieczyszczenia w jednorodnej zawiesinie, tzw. dyspersyjne,
- dodatki zwiększające odporność na ekstremalnie wysokie temperatury,
- dodatki zapobiegające gęstnieniu oleju w niskich temperaturach.
Tak skomponowany preparat (przykładem może być dodatek TEC2000) znacznie poprawia warunki pracy silnika. Dodatkowa ochrona silnika jest zalecana w przypadku pojazdów z dużym przebiegiem.
Dla kogo przeznaczony jest dodatek do oleju?
Dodatek do oleju to krok w kierunku poprawy warunków pracy każdego silnika spalinowego. Jest to rozwiązanie właściwe do zastosowania zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i diesli. Szczególne korzyści płynące z dodatkowej ochrony silnika przed zużyciem odczują posiadacze pojazdów starszych i tych z większym przebiegiem. Dodatkowe środki poprawiające właściwości oleju znacznie zwiększają bezpieczeństwo jednostki napędowej pomiędzy interwałami serwisowymi. Dodatek do oleju redukuje problem z rozruchem zimnego silnika. Obniżenie temperatury krzepnięcia, znacznie ułatwia start i przyspiesza smarowanie zimnego silnika. Jednocześnie może zwiększać tolerancję oleju do pracy w wysokich temperaturach, co może zapobiec uciążliwym awariom w ekstremalnych warunkach.
Jak stosuje się dodatek?
Decyzja o zastosowaniu dodatkowej ochrony silnika nie wiąże się z koniecznością wizyty w warsztacie czy stacji serwisowej. Dodatek do oleju dolewa się w trakcie okresowego serwisu olejowego. Do dobrych praktyk należy także uzupełnienie oleju dodatkiem tuż po wymianie i pierwszym rozruchu silnika na czystym oleju. Należy pamiętać o zachowaniu właściwych proporcji, tj. jedna puszka preparatu na 4 litry czystego oleju. Po aplikacji dodatku powinno się uruchomić silnik i pozostawić go w pracy na biegu jałowym na czas 5 minut. Po tej procedurze silnik jest już chroniony mocą wszystkich dodatków preparatu.