Zarówno wielcy operatorzy jak i niewielkie kablówki mają wspólny mianownik: pakiety ofert na telewizję, internet i telekomunikację. I choć tego typu oferta na dobre podbija rynek, nadal dochodzi do sytuacji, w których klient chce tylko jednej propozycji i wybranej usługi To błąd - pakiet to realne korzyści, a wkrótce codzienność oferty operatorów. Jakie są zalety takiego rozwiązania?
Znacząco obniżone koszty
Spakietowanie dwóch usług pozwala na redukcję ceny o nawet o kilkadziesiąt procent. Kalkulacja jest tu stosunkowo prosta. Rywalizacja operatorów sprawia, że toczą walkę cenową, ale muszą zachować poziom opłacalności. Staje się tak w sytuacji, gdy odbiorą konkurencji część z pozostałych usług - zapewniając ich pakiet zdobytemu klientowi. W ten sposób ten może liczyć na promocje czy rabaty. Im szerszy pakiet, tym potencjalnie większe szanse na obniżony cennik.
Widać to na przykładach, jakie zapewnia PanWybierak.pl - serwis porównujący oferty poszczególnych operatorów. W analizie dla średniej wielkości miasta z centralnej Polski, jedna z ogólnopolskich firm wycenia pakiet internetu i telewizji na 75 zł. Zapewnia w tej cenie 128 kanałów (55 HD) oraz internet o szybkości 60 Mb/s. Najtańsza opcja na sam internet w tej samej lokalizacji u tego samego operatora to koszt 49 zł; z kolei sam pakiet telewizyjny 128 kanałów (w tym 55 HD) wycenia na 69 zł miesięcznie. W sumie to 118 zł - kilkadziesiąt więcej niż w przypadku pakietu. - Takich przykładów bywa więcej - szczególnie w przypadku, gdy na rynek usług telewizyjnych wchodzą, korzystając z internetu, marki dotychczas nie kojarzone z tym sektorem rozrywki - mówi Paweł Rzekanowski, menedżer związany z branżą technologiczną.
Przykładem jest Orange, który oferując pakiety złożone stosuje prostą zasadę: im więcej, tym korzystniej. W ten sposób, w ramach Orange Love zapewnia nie tylko światłowodowy internet, ale i bogatą ofertę telewizyjną czy abonament komórkowy, telefon stacjonarny, a całość oferty podkreśla jeszcze promocyjnymi cenami na smartfony.
Kwestia szybkich formalności
Odrębną kwestią są koszty, jakie generuje utrzymywanie różnych usług w różnych markach. To kilka faktur więcej - a więc dodatkowe przelewy, które mogą generować dodatkowe opłaty jeśli ktoś wykonuje je np. na poczcie. Trudniej też w takiej sytuacji o zachowanie porządku w dokumentacji: faktura, która już została opłacona może mylić się z tą, od innego operatora. Zignorowanie, zapomnienie - wszystko to wiąże się z ewentualnym odcięciem od telewizji lub internetu lub wydatkami na przyłączenie powrotne, co operatorzy zastrzegają sobie w umowach. W tym przypadku pakiety telewizji i internetu to spora wygoda.
Telewizja schodzi do internetu
Cenisz sobie sygnał telewizyjny, ale nie używasz - lub robisz to sporadycznie - internetu? Przygotuj się na to, że w ciągu kilku lat rynek usług telewizyjnych znacząco się zmieni. Telewizja stanie się wręcz dodatkiem do dobrodziejstw, jakie dostarczy sieć internetowa. Widać to już po planach operatorów. Cyfrowy Polsat rozwijając swój projekt IPTV - telewizji przez internet - stopniowo chce przenosić koncentrację z jednego medium do drugiego. Z drugiej strony operatorzy komórkowi - np. Play, ale i Orange - widzą w internecie szansę na przyciągnięcie klienta szukającego pakietów usług. W efekcie uruchamiają projekty takie jak symboliczny Play Now TV Box - platformę, która pozwoli na w pełni elastyczne korzystanie z VOD i telewizji według uznania. Kończy się więc era dziesiątek zbędnych i nie wykorzystywanych kanałów telewizyjnych; klient dostanie dokładnie to czego potrzebuje i oczekuje - wystarczy do tego internet. W efekcie tradycyjna telewizja w ofercie operatorów zmieni nieco swój charakter - nie będzie priorytetem, ale ważnym dodatkiem np. do podstawy, czyli internetu.