Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:
- Szkoła- jak pomóc dziecku w procesie adaptacji
- Czy rodzice powinni odrabiać z dziećmi prace domowe
Szkoła to miejsce, w którym nasze dzieci uczą się nowych funkcji społecznych, zdobywają wiedzę, rozwijają się. Jednak my jako rodzice chcąc pomóc dziecku w procesie adaptacji, wyręczamy je w obowiązkach. Często robimy to nieświadomie.
Szkolny proces adaptacji – jak to ogarnąć?
Przejście z przedszkola do szkoły nie jest dla dziecka łatwe. Rodzice bardzo chcą ułatwić dziecku proces adaptacyjny w nowej placówce. Nowi koledzy, nieznane miejsce i panie nauczycielki. Tyle nowości może wywoływać u dziecka stres a nawet okresowy lęk. Pomoc rodziców jest w tym wypadku konieczna. Jeszcze przed 1 września warto opowiadać dziecku o nadchodzących zmianach i wspominać, że szkoła jest miejscem ciekawym, gdzie dziecko czeka wiele wyzwań. Szkoła to połączenie zdobywania teoretycznej wiedzy z treningiem umiejętności, ułatwiających dziecku funkcjonowanie w społeczeństwie. Dlatego dla rodziców szkoła także jest wyzwaniem. Muszą bacznie przyglądać się nie tylko postępom dziecka w nauce, ale także jego rozwojowi emocjonalnemu.
Pomoc w zadaniach domowych – jak pomóc a nie wyręczać?
Wielu rodziców, widząc trudności dziecka w trakcie procesu adaptacji, dochodzi do wniosku, że pomagając dziecku w nauce, ułatwią mu okres adaptacyjny. Mamy tu na myśli zbyt duże zaangażowanie rodziców, czyli niemal wykonywanie zadań za dziecko. Tymczasem powinniśmy ograniczyć się do wskazówek udzielanych dziecku. Odrabianie zadań za dziecko, sprawi, że nie będzie się ono poczuwać do odpowiedzialności za swoje szkolne obowiązki. Zapewne ktoś teraz zapyta: „A jeśli dziecko zapyta co to są głoski, to mam nie odpowiadać? ‘’ Nic z tych rzeczy. Warto pokazać dziecku, gdzie ma szukać informacji tzn. najlepiej w swoim podręczniku, a następnie uświadomić je, jak te wiedzę z podręcznika, powinno wykorzystać do zrobienia pracy domowej. Jednak takie postepowanie jest trudne dla wielu rodziców, ponieważ nasz system edukacji poniekąd sprzyja wyręczaniu dziecka z odrabiania prac domowych. Rodzic udzielający tylko wskazówek, ma często wątpliwości czy przy tak obszernym programie nauczania jego pomoc jest na pewno wystarczająca.