PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

Czy w centrum Kowali będzie bezpiecznej?

Czy w centrum Kowali będzie bezpiecznej?
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Skrzyżowanie w centrum Kowali nie należy do najbezpieczniejszych. Jak przyznają sami mieszkańcy, w tym miejscu wypadki i zdarzenia drogowe to codzienność. Najczęstszą przyczyną wypadków w tym miejscu to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Jak przyznaje starostwo powiatowe w Radomiu, ma się to zmienić. Jest już propozycja zmian.

Audyt bezpieczeństwa

W październiku ubiegłego roku odcinek drogi numer 733, obejmujący skrzyżowanie w Kowali, został przekazany powiatowi radomskiemu na mocy tak zwanej ustawy kaskadowej. Wcześniej zarządcą tej drogi był Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich.
- W ocenie mieszkańców gminy Kowala skrzyżowanie było bardzo niebezpieczne, ale przez całe lata nikomu z władz samorządowych jakoś to nie przeszkadzało. Dopiero, gdy odcinek drogi wojewódzkiej został przekazany powiatowi, nagle pojawiły się głosy „zatroskanych” o stan bezpieczeństwa w tym miejscu – mówi Waldemar Trelka, starosta radomski. – Fakty są takie, że natychmiast po formalnym przekazaniu nam drogi, na mój wniosek Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych zlecił wykonanie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zależało nam na wprowadzeniu rozwiązań, zwiększających bezpieczeństwo mieszkańców gminy Kowala i wszystkich innych użytkowników dróg w tej okolicy.

Jak informuje starostwo, audyt, który miał zdiagnozować przyczyny występowania kolizji, został wykonany przez certyfikowanego audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonywano dokumentację filmową i fotograficzną, a obserwacja zachowania użytkowników ruchu w okolicy skrzyżowania w Kowali była prowadzona o różnych porach dnia i nocy.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Dlaczego dochodzi do kolizji i wypadków?

W przedstawionym raporcie, wskazanych zostało wiele czynników, które mogły wpływać na zdarzenie drogowe w tym miejscu. Wśród nich znalazły się m.in.: mała czytelność znaków drogowych, ograniczenie widoczności poprzez samochody parkujące przy sklepach, usytuowanie oświetlenia ulicznego po niewłaściwej stronie ulicy, czy lokalizacja przy skwerze tablicy reklamowej gminy Kowala, której kolorystyka jest zbliżona do kolorystyki znaku „Stop”, przez co w pewnych warunkach atmosferycznych staje się on niewidoczny. Zaobserwowano też przypadki niedozwolonego parkowania pojazdów czy stragany handlowe rozstawiane na chodnikach przy skrzyżowaniu.

Wśród możliwych rozwiązań audytor zaproponował wykonanie tymczasowego wyniesionego minironda, przejezdnego dla pojazdów ciężarowych, które uregulowałoby zasady ruchu drogowego w tym miejscu.
- Uznaliśmy, że rozpisanie przetargów na projekt i dalsze prace zajęłoby zbyt dużo czasu. Minirondo musiałoby funkcjonować przynajmniej przez miesiąc, aby można było ocenić czy spełnia swoje zadanie, a i tak byłoby to rozwiązanie przejściowe – wyjaśnia Joanna Chojnacka, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych.

Propozycje zmian
Własny projekt z propozycjami zmian na skrzyżowaniu w Kowali wykonali inżynierowie zarządzania ruchem z Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych. - Naszym zdaniem, wpłyną one pozytywnie na stan bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Jednocześnie w trybie przetargowym będziemy zlecać opracowanie dokumentacji na docelową organizację ruchu w tym miejscu – mówi Joanna Chojnacka.

Najważniejsze propozycje projektu powiatowych drogowców dotyczą wszystkich wlotów na skrzyżowanie, gdzie zostałoby wprowadzone: ograniczenie prędkości do 40 km/h; ustawienie znaków A-30 (uwaga niebezpieczeństwo) oraz T-14 b (tablica ostrzegająca przed zderzeniami pojazdów); ustawienie znaków B-20 (Stop) na drodze podporządkowanej na wysięgnikach; ustawienie znaków D-6 (przejście dla pieszych) wraz z fluorescencyjnymi obwódkami; postawienie żółtych barier na łuku drogi, odseparowujących ruch pieszych od jezdni oraz biało – czerwonych słupków, uniemożliwiających wjazd pojazdów przez przejście dla pieszych przy sklepach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

W myśl projektu, zmienione byłoby również oznaczenie poziome w obrębie skrzyżowania. - Na jezdnię dróg podporządkowanych będą naniesione progi akustyczne, na drodze, prowadzącej od kościoła w stronę centrum Kowali byłby wytyczony pas wyłączony z ruchu (co jednoznacznie określi szerokość jezdni), a przejście dla pieszych zostałoby odsunięte o jeden metr od skrzyżowania. Dodatkowym wnioskiem powiatowych drogowców będzie przeniesienie tablicy reklamowej gminy Kowala z okolic skrzyżowania lub zmiana jej kolorystyki – wyjaśnia dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych.

Projekt został już przekazany do pilnego zaopiniowania przez Komendę Miejską Policji oraz Urząd Gminy w Kowali. Po jego zaopiniowaniu i zatwierdzeniu, wprowadzenie i wykonanie zmian będzie możliwe jeszcze w lutym lub na początku marca.

kos,czd fot. powiat radomski

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ
Chcemy, żeby portal CoZaDzien.pl był miejscem wymiany opinii dla wszystkich mieszkańców Radomia i ziemi radomskiej.
Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji „Stop hejt”. Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim
lub
  • avatar
    ~Gość 2020-02-15 16:50
    Najszybsze i najprostsze rozwiązanie: sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu.
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Adi 2020-02-10 08:53
    Tak naprawdę problem stanowią "przejezdni" którzy jadą od Parznic, mało widoczny znak ustąp pierwszeństwa, i długa prosta droga robi swoje.... Wystarczy moim zdaniem postawić znak STOP jak jest po drugiej stronie, w dodatku z ledami żeby się odznaczał, na drodze zrobić te takie chropowate paski jak przed przejazdem kolejowym, i od razu by to zwróciło uwagę kierowcy
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~Anonim 2020-02-11 15:38
      jak otworzą Wojska Polskiego to skończą się wycieczki "przyjezdnych" bo teraz nawigację ich tak prowadzą objazdem do E7. Wszystko to co jedzie od strony rzeszowa/Ostrowca na Warszawę tak ich prowadzi. Podobna sytuacja jest teraz w Rudzie Wielkiej na skrzyżowaniu, non stop auta na rzeszowskich itd. rejestracjach.
      • oceń:
      • |
  • avatar
    ~Anonim 2020-02-11 15:35
    z rondem to będzie taki strzał w kolano jak tylko zima będzie normalna i zaczną podjeżdżać tiry bądź autobusy pod górkę w stronę kościoła, będzie "Ale urwał 2"
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Anonim 2020-02-10 15:34
    Tak sobie myślę że aż strach pomyśleć właśnie, co by sie tam działo gdyby skrzyżowań było więcej niż jedno. Problem i trwoga na pewnie całe dekady byłby nierozwiązywalny. Ech.
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Michał 2020-02-10 13:26
    Gdyby chociaż odmalowali znaki na jezdni... Gdy straciłem tam samochód były zupełnie zatarte. Stałem na podporządkowanej i w końcu ruszyłem - brak widoczności z lewej bo tablica, tuje... 5 osób w szpitalu, dwa samochody zniszczone. Przy 40-50 na godzinę!
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Pop 2020-02-09 22:58
    Gmina kowala tylko czekała aż droga przejdzie w ręce starosty. Tylko ze starosta od razu działa a obecna władza i poprzednia nic na ten temat nie robili.
    • 60%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~Kwiatek 2020-02-10 10:48
      Wcześniej droga była drogą wojewódzką, teraz jest dopiero droga powiatowa więc tak czy siak 'góra' rządzi co i gdzie zrobić.
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
  • avatar
    ~Anonim 2020-02-09 19:22
    Jak zrobią S-12 przez środek to sytuacja sie poprawi
    • 78%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~Adi 2020-02-10 08:53
      Nie przez środek, tylko przed lasem od strony Rudy M
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
  • avatar
    ~Anonim 2020-02-09 20:53
    Myślę że wystarczyły by świetlne znaki stop które uruchamiały by się gdy nadjeżdza pojazd od strony Parznic i Rożek A znaki na wysięgach dla osobówki nie będą widoczne a to one najczęściej uczestniczą w zdarzeniach
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

#WieszPierwszy

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Polecamy