W ostatnim czasie radomscy policjanci z komisariatu policji przy ul. Traugutta zatrzymali dwóch mężczyzn w wieku 18 i 31 lat,którzy kradli rowery, głownie z klatek schodowych bloków. Jeden ze sprawców ukradł rower, który dziecko zostawiło przy placu zabaw. - Sprawcy skradzione przedmioty sprzedawali, teraz złodziejom grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności - mówi Justyna Leszczyńska Leszczyńska z biura prasowego KMP.
- Niedawno skradziono mi rower. Zostawiłem go przed punktem ksero przy ul. Piłsudskiego, przy czym nie było mnie dosłownie parę sekund. Gdy wróciłem, roweru już nie było. Nie przypiąłem go zabezpieczeniem, ale zaskakujące jest to, jak szybko i sprawnie złodzieje sobie poradzili – mówi Szymon z Radomia. – Nie zgłosiłem tej kradzieży na policję, ponieważ sądzę, że i tak nie mieliby możliwości odnalezienia go - dodaje.
Policja namawia do znakowania rowerów - ułatwia to oddanie ich właścicielowi po odnalezieniu.
– Jest u nas możliwość znakowania jednośladów. Każdemu z nich przypada specjalny numer identyfikacyjny. Rowery są znakowane przez funkcjonariuszy z Wydziału Prewencji KMP w każdy czwartek od godziny 9. Znakowanie jest bezpłatne, wystarczy przyjść z rowerem i z dowodem osobistym – podkreśla Justyna Leszczyńska.
Drugim sposobem zabezpieczenia roweru i jednym z najpopularniejszych, jest po prostu kupienie zapięć, którymi możemy przypiąć rower do np. barierki czy drzewa.
Oto parę rodzajów zapięć rowerowych:
Szaklowe (U-lock) - są wykonane z pręta z różnego rodzaju stopów, przeważnie stalowych lub tytanowych. Powinny być na patentowy klucz z kartą kodową, którą musimy okazać aby dorobić kopię klucza. Typowe U-locki mają przyznaną klasę bezpieczeństwa, najwyższą z nich jest C. Cena to ok. 200- 300 zł.
Łańcuch – ogniwa łańcuchów są wykonane ze specjalnych stopów. Jednak minusem takiego zabezpieczenia jest waga łańcucha - waży on około 2-3 kg. Cena najlepszych dochodzi nawet do 500 zł.
Kabel z osłoną – stalowa linka, na którą są nawleczone krótkie – ok. 1-3 cm – tuleje z hartowanej stali, tworzące pancerz. Konstrukcja jest połączeniem zalet u-locka z zaletami linki. Jest on elastyczny i niepodatny na przecięcia nożycami.
Linka-pętla- stalowa, krótka linka w plastikowej osłonie o długości do 80 cm. Najmniej odporna na przecięcia - może służyć jako dodatkowe zapięcie do przymocowania koła do ramy.
Blokada na tylne koło - zakładana na stałe do górnych rurek tylnego trójkąta. Ma formę otwartego pierścienia obejmującego oponę i obręcz. Po zamknięciu zamka specjalnym pałąkiem, koło zostaje zablokowane, tak że nie może się ono kręcić. Złodziej nie może na niego wsiąść i szybko odjechać.
źródło: http://www.wrower.pl
Nina Zaborowska/ Fot. Artur Molęda