Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Sesja Rady Miejskiej - zapis relacji

Sesja Rady Miejskiej - zapis relacji


Jak wynika z projektu uchwały, obowiązek opracowania programu ochrony środowiska przed hałasem wynika
z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001roku - Prawo ochrony środowiska. Program został poprzedzony wykonaniem mapy akustycznej, która wskazywała, w których dzielnicach miasta poziom hałasu jest najwyższy. Celem programu jest wskazanie priorytetów dla niezbędnych działań przeciwhałasowych na terenach, na których poziomy hałasu przekraczają poziomy dopuszczalne

Analizę poziomu hałasu w Radomiu opracowała wrocławska spółka LEMITOR Ochrona Środowiska

- Dyskutujemy o skomplikowanych aspektach hałasu. Tłumaczymy ludziom, że szkodliwe może być oddziaływanie ruchliwych dróg czy lotnisk. Jednak nie możemy poradzić sobie z tak prostą kwestią, jak hałas, który towarzyszy nam podczas nielegalnych wyścigów motocyklowych. Kilka razy apelowałem o zajęcie się tą kwestią. Przecież rozpędzony motocykl generuje ogromny huk. Mimo próśb nikt nie chce się zająć tym problemem - mówi radny Jan Pszczoła

- Ile kosztowało opracowanie programu i mapy akustycznej? Jaki jest plan budowy ekranów akustycznych w Radomiu?  - pyta radny Mirosław Rejczak

- Które z zakładów przekraczają dopuszczalne normy hałasu? - pyta radny Marek Szary

- W krótkoterminowej perspektywie wskazaliśmy ulice przy rondzie warszawskim jako te, które mogą zostać objęte budową ekranów akustycznych. Osobne regulacje prawne określają postępowanie z hałasem generowanym przez chociażby motocykle. Dlatego nie możemy włączyć tej kwestii do przygotowanego już przez nas programu - tłumaczy Łukasz Stasiak z LEMITOR Ochrona Środowiska

- Łączna sumą jaką wydaliśmy na ten projekt to 664 tys. zł - dodaje Grażyna Krugły, dyrektor wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UM w Radomiu

Czas na głosowanie. Radni przyjęli program. Teraz czas na przerwę. Rajcy jadą do Portu Lotniczego Radom, aby sprawdzić postępy prac. Po przerwie wracamy do relacji

11.37 - radni wrócili już z wizytacji Portu Lotniczego Radom. Za chwilę przewodniczący Wójcik wznowi obrady

Radni podczas kilkunastu minut mogli zobaczyć postępy prac przy budowie terminala, sprawdzili również, jak wygląda droga kołowania samolotów oraz miejsca postojowe. Wizyta na lotnisku ma im ułatwić podjęcie decyzji w sprawie przekazanie spółce Port Lotniczy Radom dodatkowych funduszy z budżetu Radomia na dalsze funkcjonowanie cywilnego lotniska

11.41 - koniec przerwy

11.52 - radni zajmą się teraz wnioskiem Kolei Mazowieckich o wydzierżawienie spółce nieruchomości przy ulicy Domagalskiego. Na działce powstałaby hala serwisowa oraz myjnia pociągów

- Zgodnie z naszą strategią do 2015 roku chcemy, aby właśnie w Radomiu powstała nowoczesna baza, która służyłaby do naprawy pociągów. Chcemy także wybudować myjnie pojazdów szynowych. Wartość projektu to 36 mln zł. Dzięki tej inwestycji będą obsługiwane pociągi, które kursują z Radomia do Drzewicy, Dęblina, Skarżyska oraz Warszawy. Planujemy także zakup szynobusów, które obsłużą podróżnych z tego miasta - mówi Czesław Sulima z Kolei Mazowieckich

- Ta inwestycja będzie miała wpływ na rozwój kolei w naszym regionie. To szansa na to, aby mieszkańcy Radomia mogli lepiej i szybciej podróżować do Warszawy, ale i chociażby do Drzewicy. To także szansa na nowe miejsca pracy. Proszę radnych o przyjęcie tej uchwały - argumentuje radny Piotr Szprendałowicz

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

- Ten teren wreszcie zostanie uporządkowany i powstanie tam nowoczesny kompleks serwisowy. Dziękuję za to spółce Koleje Mazowieckie, ale i prezydentowi Radomia - dodaje radny Sławomir Adamiec

- Jaka jest szansa na to, że absolwenci naszego uniwersytetu będą tam pracowali? Czy planowane są kolejne inwestycje? - pyta radny Wiesław Wędzonka

Czas na głosowanie. Radni jednomyślnie przyjęli projekt uchwały. W Radomiu powstanie baza serwisowa pociągów spółki Koleje Mazowieckie

12.18 - radni zajmą się teraz zmianami w Wieloletniej Prognozie Finansowej Radomia na lata 2013 - 2029

- Dlaczego w WPF nie ma dokapitalizowania portu lotniczego? Dzięki wprowadzeniu tego punktu mielibyśmy lepszą możliwość kontroli wydatków miasta? - pyta radny Piotr Szprendałowicz

- Tego zapisu nie ma w Wieloletniej Prognozie Finansowej, bo wciąż nie podjęto decyzji, jak będzie funkcjonowała dalej spółka. Oprócz tego nie ustalono zasad finansowania lotniska - tłumaczy Sławomir Szlachetka, skarbnik miasta

Radni zaakceptowali zmiany w WPF

12.32 - przyszedł czas na zmiany w budżecie Radomia. Chodzi tu głównie o dokapitalizowanie cywilnego lotniska o sumę 25 mln zł

Tomasz Siwak, prezes Portu Lotniczego Radom, relacjonuje postęp dotychczasowych prac na Sadkowie. Jedną z najważniejszych kwestii był zakup terminala do obsługi pasażerów. Kluczowe było również pozyskanie decyzji środowiskowej, która pozwala na uruchomienie lotniska

Jak tłumaczą władze spółki, dotychczas wydano na rozwój lotniska 20 mln zł. Dla porównania budowa lotniska w Lublinie  kosztowała 410 mln zł. Modlin to dotychczas ponad 400 mln zł. - Port Lotniczy Radom już dzisiaj jest najtańszą tego typu inwestycją w kraju - dodaje prezes Siwak

- Pieniądze, o których będziecie państwo dzisiaj decydować są niezbędne do tego, aby dokończyć budowę i uruchomić oraz utrzymać cywilny port lotniczy w Radomiu przez najbliższe dwa lata. Pieniędzy tych wymaga od nas Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aby lotnisko otrzymało certyfikat musi mieć zabezpieczone finansowanie na minimum 24 miesiące funkcjonowania - mówi prezes Tomasz Siwak

- Z jakiej rangi podmiotami prywatnymi rozmawiacie w sprawie finansowania lotniska? - pyta radny Jakub Kowalski 

- Kilkanaście minut temu wróciliśmy z wycieczki po lotnisku. Niestety, ale nie wygląda to dobrze. Przy przesiewaniu piasku pracowało trzy osoby, po chwili nikogo już nie było na placu budowy. Przy mniej ważnych uchwałach daje nam się prawie księgę z uzasadnieniem. Przy sumie 25 mln zł daje nam się kartkę papieru z jednym zdaniem wyjaśnienia. Tak być po prostu nie może. Ile osób już pracuje w porcie? Jakie są plany finansowe portu? Czy jest już jakiś potencjalny inwestor strategiczny? Okazuje się, że terminal tak naprawdę nie jest terminalem tylko budynkiem usługowo - administracyjnym. Czy to nie będzie przeszkadzało w dalszym rozwoju lotniska? - pyta radny Jerzy Zawodnik

- Ile przez najbliższe lata dołożymy do utrzymania lotniska? - to z kolei pytanie radnego Jana Pszczoły

- Mnóstwo pieniędzy zostało już wydanych na tę inwestycję. Teraz nie możemy wycofać się z tego projektu. Będę głosował za dokapitalizowaniem lotniska na Sadkowie - dodaje radny Damian Maciąg

- Trochę żałuję, że wziąłem udział w oględzinach portu. Jest bardzo zawiedziony. Myślałem, że zobaczę tam już gotowe obiekty, jak chociażby ukończony terminal. Niestety, ale lotnisko na Sadkowie bardziej przypomina krajobraz księżycowy niż nowoczesny port cywilny. Stojąca woda, śmieci i tylko gotowa konstrukcja stalowa terminala. Nie będę ukrywał, że na tę chwilę nie wygląda to wszystko dobrze - twierdzi radny Kazimierz Woźniak

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

- Szkoda, że w tej bardzo ważnej dyskusji nie uczestniczy prezydent Kosztowniak - mówi radny Piotr Szprendałowicz

- Ma inne, ważne obowiązki - odpowiada przewodniczący Dariusz Wójcik 

- Przy tej uchwale musimy pamiętać o bardzo ważnej kwestii. Przez kolejne lata będziemy dokładali z kasy miasta na utrzymanie lotniska. Radni, jak i mieszkańcy muszą o tym pamiętać - dodaje radny Piotr Szprendałowicz

- Czy na Sadkowie zostanie również uruchomione cargo? - pyta radna Małgorzata Półbratek

- Czy uruchomienie portu jest równoznaczne z tym, że 9 września wyląduje tam pierwszy samolot? - pyta radny Marek Szary 

- Rozmowy z przewoźnikami to nie są ustalenia z dostawcami pietruszki do zieleniaka. Te pertraktacje rządzą się swoimi prawami. W tej chwili pozostało trzech przewoźników, z którymi rozmawiamy i mamy już deklaracje, że chcą latać z Radomia. Terminal jest w tej chwili nazywany budynkiem usługowo - biurowym, bowiem w momencie, gdy go kupowaliśmy w Łodzi nie dysponowaliśmy decyzją środowiskową. Z czasem ten obiekt będzie po prostu terminalem. Wracając do kwestii kadry, która już pracuje w strukturach portu. Tych ludzi nie można było zatrudnić później, bowiem zasady naboru i jego termin muszą być zgodne z prawem lotniczym. Docelowo na lotnisku na Sadkowie powstaną hangary serwisowe dla samolotów. Pierwszy rejsowy samolot może pojawić się dopiero wtedy,gdy lotnisko uzyska wszelkie pozwolenia i zostanie wyposażone w urządzenie DVOR. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej finansuje to przedsięwzięcie. Wiemy już, że przetarg na budowę tej radiolatarni został rozstrzygnięty. W tym tygodniu ma zostać podpisana umowa. Czas realizacji to około dziesięciu miesięcy. Mogę także potwierdzić, że planujemy również uruchomienie cargo - wyjaśnia prezes Tomasz Siwak 

15.20 - przewodniczący Dariusz Wójcik ogłasza godzinną przerwę

16.30 - koniec przerwy

czas na głosowanie: za 21, dwóch radnych wstrzymało się od głosu. Miasto przekaże 25 mln zł jako dokapitalizowanie Portu Lotniczego Radom

16.33 - radni zajmą się teraz upoważnieniem prezydenta miasta do złożenia wniosku aplikacyjnego do Programu Priorytetowego NFOSiGW. Chodzi tu o wymianę oświetlenia ulicznego na lampy LED, które mają wygenerować oszczędności w kasie miasta

16.37 - czas na uznanie za park gminny terenu położonego w obrębie osiedla Ustronie

Radni zaakceptowali projekt uchwały. Na tym kończymy naszą relację. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas.


PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy