Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Port lotniczy coraz bliżej?

Port lotniczy coraz bliżej?

Rzecznik Prasowy Portu Lotniczego Radom S.A. zapowiedział, że lotnisko cywilne zostanie oddane do września 2013 roku. Przypomnijmy, że procedury związane z pozyskaniem terenów pod tę inwestycję zostały sfinalizowane w 2010 roku.

- Po otrzymaniu gruntu natychmiast rozpoczęliśmy prace zmierzające do konkretnych działań umożliwiających rozpoczęcie budowy. Najważniejszym wydarzeniem było otrzymanie przez spółkę zezwolenia na założenie lotniska cywilnego wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego we wrześniu ubiegłego roku. W tym dokumencie ULC zawarł szereg warunków, po spełnieniu których lotnisko zostanie certyfikowane, a następnie wpisane do rejestru lotnisk cywilnych - powiedział rzecznik Kajetan Orzeł.

Na jakim etapie prac przygotowawczych jest spółka po 2 latach od otrzymania terenów? Otóż wkrótce planowana jest instalacja oświetlenia przeszkód lotniczych takich, jak wieże kościołów. Zanim to jednak nastąpi port musi otrzymać wszelkie zezwolenia, dlatego rozpoczęcie prac jest uzależnione od szybkości otrzymania tych dokumentów.

-Obecnie opracowywany jest projekt oświetlenia drogi startowej i podejść do lądowania, a także oświetlanych znaków pionowych i poziomych wraz z zasilaniem i sterowaniem. Wtedy przystąpimy do realizacji tej jednej z najważniejszych inwestycji - zapowiedział.

Spółka niebawem przystąpi również do budowy drogi techniczno-patrolowej wokół lotniska. Wojsko ma wydać ostateczną zgodę na modernizację 5 km oraz budowę 2 km ogrodzenia wokół obiektu wojskowego. Ponadto obecnie kończone jest opracowywanie raportu dotyczącego badań przyrodniczych. Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, która wyznaczyła roczny termin wspomnianych badań. Po zakończeniu raportu zostanie on złożony do RDOŚ, pozytywna decyzja pozwoli na rozpoczęcie budowy infrastruktury lotniskowej.

Budowa portu wiąże się także z likwidacją ogródków działkowych znajdujących się w pobliżu wjazdu na lotnisko i w związku z tym teren zostanie przeznaczony na utworzenie terminalu, parkingów oraz budynków dla służb lotniskowych.

- Na terenie przekazanym Miastu przez Skarb Państwa znajdują się ogródki działkowe. Zatem zaistniała potrzeba porozumienia się z działkowcami i Związkiem Działkowców, bowiem na tym obszarze powstanie w niedalekiej przyszłości infrastruktura lotniskowa. W tej sprawie zostało już zawarte trójstronne porozumienie - wyjaśnił Kajetan Orzeł.


Skąd spółka będzie czerpała fundusze na budowę tak kosztownej inwestycji? Port Lotniczy Radom S.A. posiada kapitał w wysokości 22,5 mln zł i, jak zaznaczył rzecznik, pozwolą one na to, aby uruchomić cywilną działalność lotniskową.

- Z odsetek finansujemy działalność spółki, czyli przede wszystkim takich inwestycji, jak  np. oświetlenie, modernizacja ogrodzenia budowa drogi. Port Lotniczy Radom-Sadków będzie już w przyszłym roku lotniskiem kodu 3C. Będziemy więc będziemy mogli przyjmować najbardziej popularne na świecie statki powietrzne takie jak Boeing 737,czy podobnej wielkości Airbusy oraz oczywiście mniejsze statki - dodał. 

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Obecnie można zauważyć powstawanie kolejnych lotnisk cywilnych w Polsce. Dużo miejsca poświęca się kwestii ich budowy w Nowym Dworze Mazowieckim oraz w Świdniku, a także kwestii dotyczących środków finansowych pozwalających na realizację inwestycji na znacznie szerszą skalę niż ma to miejsce w Radomiu.

- To prawda, że na lotniczej mapie Polski przybywają nowe lotniska. Kończy się np. budowa lotniska w Nowym Dworze Mazowieckim czy Świdniku. Czy mogliśmy poczynić podobne, liczone w setkach milionów złotych inwestycje? Nie. Przede wszystkim dlatego, że jedynym właścicielem spółki tworzącej lotnisko cywilne jest Gmina Miasta Radomia. Ze względu na brak zainteresowania radomskim przedsięwzięciem chociażby Samorządu Mazowsza czy Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze zdecydowano się na samodzielną jego realizację. W związku z tym nie mamy tak obfitych, publicznych źródeł finansowania jak np. koledzy z Modlina. Mimo to planujemy rozbudowę istniejącej infrastruktury takiej jak przedłużenie drogi startowej, modernizacja dróg kołowania i podobnych. Będzie to II etap rozwoju, który nastąpi po uruchomieniu cywilnej działalności lotniskowej na Sadkowie. Dalsza rozbudowa lotniska wymaga dużych pieniędzy. Przykładowo przedłużenie drogi startowej o 500m to wydatek co najmniej 20 mln zł, a terminala na 2 mln. pasażerów około 200 mln. zł - wyjaśnił rzecznik i dodał, że radomski port nie chce konkurować ze wspomnianymi lotniskami, a członkowie związku regionalnych portów lotniczych są nastawieni na współpracę, a nie na rywalizację.

Zapytany o to czy od mieszkańców pobliskiego lotniska nie docierają sygnały świadczące o ich niezadowoleniu z planowanego przedsięwzięcia, powiedział, że nie ma się czego obawiać. Argumentem ma być fakt, że zasadniczy kierunek lądowania znajduje się od strony Małęczyna a nie od strony miasta.

- Myślę, że osoby mieszkające w pobliżu lotniska będą miały świetną okazję do uruchomienia działalności okołolotniskowej. Uruchomienie Portu Lotniczego Radom-Sadków to olbrzymia szansa dla Radomia, okno na cały świat, które  zapewni dalszy rozwój Miasta. Przyniesie wymierne korzyści w postaci nowych miejsc pracy nie tylko na lotnisku, ale  także w całym przemyśle, handlu, usługach i turystyce. Także edukacji. Pan Prezydent Andrzej Kosztowniak, a także władze Spółki są zdeterminowane by skorzystać z tej szansy. Nie zmarnujemy jej - zakończył rzecznik. 

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

źródło: www.lotnisko-radom.euPlanowane etapy budowy portu:

Kolor czerwony - obiekty niezbędne do realizacji tj:
TTP - Tymczasowy Terminal Pasażerski, PPS - Płyta Postoju Samolotów ( poszerzenie) oraz DK - Droga Kołowania, TWR - wieża kontroli ruchu, LSP - Lotniskowa Straż Pożarna,

Kolor żółty - TWY - Główna Droga Kołowania, T1 - Terminal Pasażerski.

Kolor ciemno niebieski - (W zależności od uzgodnień z Wojskiem i przewoźnikami lotniczymi) wydłużenie Drogi Startowej (DS) proporcjonalnie do możliwości finansowych i zezwoleń terenowo prawnych w tym środowiskowych.
 
Kolor jasno niebieski - Zwiększający się ruch zostanie obsłużony przez rozbudowę Płyty Postojowej PPS - 1, a także takie obiekty jak Cargo/BAT - Budynek Techniczno Administracyjny, rozbudowę parkingów czy place postoju sprzętu lotniskowego.
Wykonanie tych obiektów determinować będzie rozruch lotniska i uzyskiwanie przychodów także pozalotniczych. 

(źródło: www.lotnisko-radom.eu, www.zumi.pl)
 

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy