Radio Rekord Radom mobilne Radio Rekord Radom mobilne
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

Neoplany zniknęły z ulic Radomia

Neoplany zniknęły z ulic Radomia
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Neoplany przez prawie ćwierć wieku jeździły ulicami naszego miasta. "Nowoczesny autobus firmy Neoplan testowany jest na radomskich ulicach" - tak informowało Słowo Ludu w lipcu 1996 r. Dalej czytelnicy mogli przeczytać, że "siedzenia - w porównaniu z tymi w ikarusach - są o wiele wygodniejsze i bardziej estetyczne". O sprzedaż swoich pojazdów dla MPK Radom zabiegały wówczas oprócz Neoplana także MAN, DAB i Scania. Autobusy tych marek były sukcesywnie testowane w mieście.

W roku 1997 został ogłoszony przetarg na zakup nowych autobusów dla Radomia. Ostatecznie przystąpiło do niego aż sześciu producentów taboru: Jelcz, Neoplan, Volvo, MAN, Scania i Ikarus. Jak donosiły lokalne media, do drugiego etapu postępowania zakwalifikowały się tylko cztery pierwsze firmy. Przetarg wygrał Neoplan. Ustalono, że będzie to kontrakt na dostawę aż 80 autobusów (35 sztuk miały stanowić pojazdy 15-metrowe, zaś resztę dwunastometrowe). Koszt tej przełomowej transakcji, rozłożonej na sześć kolejnych lat, oszacowano wtedy na około 95 milionów złotych.

Pierwsze neoplany dla MPK Radom zostały wyprodukowane w 1997 r., zaś ostatnie - w roku 1999. Zakupiono ich łącznie 43 (numery taborowe od 801 do 843). Kontrakt został zmniejszony, bowiem od roku 2000 kupowano bardziej nowoczesne autobusy marki Solaris Urbino. Kiedy pierwsze neoplany zaczęły kursować po mieście, część pasażerów była z tego powodu - jak to często bywa - bardzo niezadowolona. Wszyscy porównywali je bowiem z ikarusami, więc padały "zarzuty", iż w nowych pojazdach nie można wychylać głowy przez okno, że jest za mało miejsca do stania, a nawet takie, że z foteli nieznajdujących się na podwyższeniach widać przez okna dużo mniej niż z wysokiego ikarusa.

Najdłużej posłużył radomianom Neoplan N4020 z numerem taborowym 815. Został on wyprodukowany w roku 1998. Wycofano go z eksploatacji liniowej na początku marca 2021 roku. Co ciekawe, pojazd przez cały ten okres jeździł z niezmienionymi, jeszcze czarnymi tablicami rejestracyjnymi: RAA 507J. Jak poinformowano nas w MPK Radom, które jest właścicielem pojazdu i samodzielnie decyduje o jego losie, niesprawny autobus jest przeznaczony do sprzedaży.

Neoplany służyły radomianom bardzo długo, dlatego żegnamy je nie bez żalu. Technika idzie jednak do przodu, więc teraz na topie są już na przykład autobusy elektryczne, wygodniejsze i bardziej nowoczesne niż wozy z końca lat 90. Przypomnijmy, że w połowie bieżącego roku do radomskiego MPK trafi dziewięć kolejnych pojazdów z tym napędem. Jesienią zacznie natomiast kursować pięć nowych przegubowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

W powyższej informacji MZDiK wykorzystał informacje dostępne w fotogalerii transportowej phototrans.eu oraz w artykułach ze Słowa Ludu, zatytułowanych: "Wygodny" (20-21.07.1996) i "Neoplanem po Radomiu" (29.09.1997).

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

czd/mm, fot. MZDiK

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ
Chcemy, żeby portal CoZaDzien.pl był miejscem wymiany opinii dla wszystkich mieszkańców Radomia i ziemi radomskiej.
Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji „Stop hejt”. Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
Anonim
lub
  • avatar
    ~Anonim 88.156.213.*** 2021-03-23 20:11
    To prawda ze Neoplany byly produkowane dla ludzi.Bylo w nich duzo miejsca siedzenia byly szerokie ,wygodne,przyjazna kolorystyka wewnatrz,szyby szerokie ,zapewniajace dobra widocznosc. Uchwyty do trzymania u gory zaplanowane z glowa.Oswietlenie i ogrzewanie przemyslane, widac wkolo ergonomie konstrukcji.Nadmuchy i ogrzewanie nie wialo prosto w uszy jak w obecnych potworkach. Nowe autobusy to sa jak komory gazowe . Brak okien uchylnych , jak sa to na wysokosci uszu i po takim kursie wiele ludzi narzeka na bole.Jak kierowca wlaczy ogrzewanie to na ful i nie morzna tego wylaczycistny syf i malaria nie ma czym oddychac zwlaszcza kiedy na zewnatrz sa temperatury 20 stopni lub wiecej na plusie. Ludzie mdleja a kierowcy sa bezwzgledni i wlaczaja na ful ,polecam to dyrekcji zwlaszcza niech zaciagna mocno krawaty. Oni tak zachwalaja te nowe potworki .Niech rusza tylki i troche pojezdza.
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Ass 88.156.214.*** 2021-03-22 22:36
    Neoplan ,najlepszy autobus jaki prowadziłem na radomskich ulicach.pozdrawiam
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~Anonim 95.41.71.*** 2021-03-23 06:21
      Potwierdzam, też go prowadziłem......
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
  • avatar
    ~Anonim 88.156.213.*** 2021-03-21 15:37
    Nareszcie To wstyd żeby taki złom przez tyle lat woził ludzi w kraju Uni Europejskiej Czekamy na wycofywanie starych solarisow i man ow
    • 72%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~Łysy 31.0.76.*** 2021-03-21 17:27
      Człowieku zastanów się co piszesz, i tak mamy lepsze autobusy niż Warszawa czy inne miasta
      • 81%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 5.173.145.*** 2021-03-21 22:36
      Nowy Neoplan kosztował tyle, ile przeciętny człowiek przez całe życie nie zarobi, poza tym jakość wykończenia wnętrza była wyższa, niż we współczesnych konstrukcjach. Ponad 20 letni Neoplan nie trzeezczał tak, jak dzisiaj nowe autobusy trzeszczą. Były w nich miejsca na bagaż, dużo miejsca na wózek, dużo miejsca do stania, bardzo dobra widoczność, przyjemny dźwięk napędu, drzwi zamykające się delikatnie, bez walenia o ramę. Współczesne autobusy, to warczące, trzeszczące klekoty. Producenci teraz prześcigają się w tworzeniu alternatywnych napędach, a o komforcie pasażerów, już nikt nie myśli
      • 83%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Kuba 5.172.232.*** 2021-03-22 10:56
      Niestety niektórzy ludzie z założenia wypisują że stary autobus to złom... NIektóre solidnie utrzymane i regularnie serwisowane jeżdzą lepiej od nowych i bez problemu tłuką miliony kilometrów (np. ponad 40-letnie Mercedesy w Afryce).. Ale przecież mamy tyle wszystkowiedzących ekspertów xD
      • 86%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 88.156.211.*** 2021-03-22 11:45
      Powiem zostać zachowany a złomy to te elektryki
      • 67%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 37.225.17.*** 2021-03-22 13:23
      Zgadzam się, współczesne autobusy to jeżdżące koszmary. Neoplany charakterystycznie warczały, a te nowe? Zwłaszcza jeżdżące na liniach IREX i DLA? Miejsc tyle co kotek napłakał, stojących jeszcze mniej, jak widzę to ciągle są z nimi problemy, w ogóle autobusy jeżdżą puste, wożą powietrze, nawet na maxa upakowany i tak wiezie mniej osób niż stary Neoplan, w ogóle Neoplany miały jakieś bardziej swojskie, przytulne siedzenia, wiem że teraz wybrzydzam ale wolę jeździć starym neoplanem niż nowym elektrykiem, w nowych ludzie głowie stoją a paru królewiczy siedzi i stęka na fotelach, oststnio słyszałem np stękania że miejsca są za wąskie, że chyba je robią dla chińczyków, że ciasno Bydło już zapomniało jak ich wożono Ikarusami, teraz stare post-prlowskie bydło w wieku 50-70lat stęka ze im ciasno, wstyd, wstyd staruchy, steaszy wstyd, won na rowery, dla waszego zdrowia a njie wozić się autobusami
      • 75%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~777 5.173.137.*** 2021-03-22 15:13
      Nie wiem czy też to czujecie ale w Solarisach siadając z tyłu czuć charakterystyczny zapach płynu chłodniczego
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Marcin 37.225.17.*** 2021-03-22 15:45
      Współczesne staruchy i małolaty mają takie wymagania co do transportu miejskiego, że...czlowieku schowaj głowę w piasek. Dali im nowe autobusy elektryczne i co? Słychać czasami jęki i stęki, ato ładowarki za wolno ładują, a to że miejsca ciasne-jak dla Azjatów 150cm wzrostu - gruby wielki opasły zbydlecony polak się nie mieści - hahaha. A to, że szarpie w tych elektrykach. W autobusach nowych solarisach które jeżdżą 11,13,8 - źle bo za mało miejsca, nie mieszczą im się toboły, a autobusach Autosan na liniach np 2, 5 nie pasuje...bo za wielkie, za mało miejsc siedzących, bydło nie ma gdzie siedzieć, mało miejsc żeby tłusty zad posadzić, za mało miejsc siedzących, za dużo przestrzeni...I to miejsce na tyle, każdy chce siedzieć na końcu koło silnika, masakra. I tak źle i tak nie dobrze. Jeżdżę autobusami że względu na pracę i własną oszczędność co najmniej 6x dziennie różnymi liniami, słucham co mówią ludzie i jestem przerażony. Do szkoły jeździłem starym ikarusem i było mi dobrze, zimno, zmrożone szyby, ogrzewanie działało ale ledwo co kierowca otworzył drzwi wiatr wiał zimny podmuch, siedzenia z tworzywa sztucznego, zimne...wazne było wtedy dla mnie ze dojadę, szybko i bezpiecznie...a teraz? Może jeszcze muzyczka jak w Lidlu czy Biedastonce? Może jakiś zapaszek rozpypalany w autobusie...kwiat lotosu czy kwitnąca dżungla? Masakra
      • 57%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 95.41.71.*** 2021-03-22 16:54
      Bydłu należy sprezentować taczki
      • 50%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 79.184.154.*** 2021-03-22 21:44
      Kierowcy to na wszyscy narzekają, co widać wyżej, tylko pasażerom nie wolno?
      • 67%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 95.41.71.*** 2021-03-22 22:14
      Najbardziej na takich Januszy jak Anonim 79.184.154. i nic nas tak nie cieszy jak to że narzekacie. Bardzo dobrze że jest ciasno, że wieje, że śmierdzi.....teraz idzie lato, dopiero będziecie jęczeć że gorąco, że klimatyzacja nie taka, za słaba, ale fajnie.....
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
  • avatar
    ~RADOM to PIS ✈ 37.47.17.*** 2021-03-21 17:45
    W innych miastach wycofali te ,,autobusy,, 8 lat temu.
    • 73%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~antyszajs 31.0.43.*** 2021-03-21 18:13
      Hejt Stop - ten komentarz został zablokowany.
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 5.173.145.*** 2021-03-21 22:43
      Nie wszędzie, w większości miast które je zakupiły, dotrwały do ponad 20 lat eksploatacji
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 37.225.17.*** 2021-03-22 15:48
      Jakby rządziło PO to by jeździły następne 10 lat, domalowlali by tęczowe flagi i nazwali nazwiskami pederastów
      • 55%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~zielony Radom 31.0.70.*** 2021-03-22 18:26
      ty naprawde myślisz ze pis ci te autobusy kupił?
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Gazman 188.146.97.*** 2021-03-22 19:35
      Ty głupcze
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 91.194.198.*** 2021-03-22 20:01
      PiSu nie stać by było na nie. Jeden taki autobus w 98 roku kosztował 1 mln zł, a trzeba wziąć pod uwagę inflację, i że wtedy taka kwota miała dużo większą wartość
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
  • avatar
    ~zielony Radom 31.0.70.*** 2021-03-22 18:23
    w niektórych miastach jeżdzą jeszcze ikarusy
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~HTP 194.93.75.*** 2021-03-22 17:16
    a pamiętacie ogórki z przyczepami?
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Anonim 91.194.198.*** 2021-03-22 14:18
    W Neoplanie widać było że jest to autobus tworzony, by pasażer czuł komfort i luksus. Silnik MANa, skrzynia ZF, to była muzyka dla uszu. Wygodne siedzenia, duża liczba miejsc siedzących, słupki okienne, na wysokości oparć siedzeń, przez co nie zasłaniają widoczności, przyjemny dźwięk siłowników drzwi, jasne, przestronne wnętrze, w ciepłych kolorach. Współczesne konstrukcje, to wozidła, tworzone, by przewieźć jak największą liczbę ludzi, przy jak najmniejszej powierzchni, z ograniczoną liczbą siedzeń, wielką szafą z tyłu zabierającą miejsce, nieprzyjemny warkot silnika,, wycie skrzyni biegów, w Solarisach CNG dodatkowo szarpanie, drzwi syczą i tłuką, jak w Ikarusie, trzeszczące plastiki, kiepsko rozplanowane i dobrane kolorystycznie wnętrze, brzydkie detale, przypominające poprzednią epokę, np. grzejniki konwektorowe, wo obudowie, jak ze starego wagonu kolejowego. Lata produkcji Neoplana, to czas kiedy producenci zbierali informacje od pasażerów, co można poprawić, co zrobić lepiej, dzisiaj liczy się tylko nowatorski, często głośny, szarpiący napęd, oraz idea, upchania ludzi, na jak najmniejszej powierzchni
    • 88%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~Lm 5.173.137.*** 2021-03-22 15:10
      W momencie wprowadzenia owszem fajnie się nimi jeździło skok technologiczny niesamowity ale jechałem neoplanem z miesiąc temu na linii 17. W drzwiach uszczelek prawie brak więc wiało, telepiące się okna, szarpiąca skrzynia biegów, jedynie silniki dają jeszcze radę. Na Ukrainie nimi pojeżdżą jeszcze bo tam jeździ tabor gorszy niż Ikarusy u nas 20 lat temu
      • 67%
      • |
      • oceń:
      • |
    • avatar
      ~Anonim 91.194.198.*** 2021-03-22 16:53
      Ubytki uszczelek w drzwiach w Neoplanach zdarzały się od nowości, bo były wycinane przez wandali, wadą Neoplanów było niestety słabe zabezpieczenie antykorozyjne stąd pourywane ramki uchylnych okien, ale np. Poznań, czy Warszawa radziły sobie z tym, poprzez wspawanie nowych słupków. Skrzynie biegów ZF ze swej natury bardziej szarpią, ale mają przyjemniejszy dźwięk, niż popularny Voith. To szarpanie jednak nijak ma się to do tego, jak szarpią Solarisy CNG. W autobusach na gaz silnik nierówno pracuje i autobusy te potrafią robić tzw. kangurki w czasie jazdy, zdarza im się też strzelić z wydechu. Ogólnie te pojazdy na CNG, to takie stare Jelcze, lub Ikarusy, pod względem kultury pracy i komfortu, tylko w nowszym opakowaniu. Neoplany raczej nie mają szans na dalszą eksploatację w ruchu liniowym, ponieważ jeśli chodzi o stan techniczny na rynku jest dużo Solarisów i innych używanych autobusów, w lepszym stanie za podobną cenę. Ukraina ma też swojego producenta autobusów niskopodłogowych. O ile mi wiadomo żaden wycofywany Neoplan w Polsce, nie trafił za granicę, jedynie kilka sztuk z Warszawy obsługiwało linie podmiejskie u prywatnego przewoźnika. Pozostałe są kasowane, a pojedyncze sztuki, przeznaczane na zabytek, którym w Radomiu powinien zostać 815
      • 100%
      • |
      • oceń:
      • |
  • avatar
    ~Anonim 95.41.71.*** 2021-03-22 15:56
    Jeden powinien zostać, dla celów promocyjnych, tak jak Ikarus.......poświęcić mu trochę czasu i zostawić. W niektórych tego typu przedsiębiorstwach w kraju zachowano stare "ogórki" są teraz nie lada atrakcją, a w Szczecinie o ile się nie mylę jest zachowany nawet San H100. Ale to Radom, najlepiej sprzedać...
    • 100%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Anonim 37.225.17.*** 2021-03-22 15:54
    Lepsze stare autobusy typu Neoplan niż naćpani kierowcy w Warszawie Rafała T. Radom akurat nie ma się czego wstydzić, ile jeżdżę po Polsce tyle jeżdżę, niektórzy pewnie więcej ale Radom ma jeden z najlepszych i najbardziej nowoczesnych taborów autobusów w kraju. Jak na miasto powiatowe, biedne mamy super komunikację. Zapraszam do innych miast to zobaczycie jaka tma jest wiocha, wożą ludzi autobuaami z wczesnych lat 90 z Norwegii, Szwecji, Niemiec, Francji masakra ogólne mówiąc, oczywiście mają w składzie nowe pojazdy ale to są rodzynki,na drogach jeżdżą stare gruchoty. Ciężko mi się żyje w Radomiu, ale z tego między innymi się cieszę - Radom ma dobrą komunikację, za mało linii, bezsensowne długie linie a w innych rejonach brak komunikacji ale tecznichnie 4/6
    • 50%
    • |
    • oceń:
    • |
  • avatar
    ~Kuba 37.248.159.*** 2021-03-21 17:58
    Ogólnie to te autobusy były fajne, ale w czasach świetności. Sam je uwielbiałem, ale już dawno nadszedł na nie czas. Eksploatacja niektórych sztuk przeciągnęła się za bardzo. W zeszłym roku w sierpniu w Neoplanie 831 tuż po zjeździe po zajezdni nagle padły hamulce i z impetem uderzył w Solarisa 849. Najlepsze jest to, że go po tym wypadku naprawili... i dojeździł do początku lutego. Jakby ta sytuacja zdarzyła się na mieście to byłoby chyba dość głośno nawet w kraju i mówiłoby się o tym że w Radomiu niesprawne autobusy powodują katastrofy drogowe...
    • 83%
    • |
    • oceń:
    • |
    • avatar
      ~Anonim 95.41.71.*** 2021-03-22 15:50
      Dyrektor Kowal go naprawiał długopisem
      • 75%
      • |
      • oceń:
      • |
  • Pokaż więcej komentarzy
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

#WieszPierwszy

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Polecamy