- Nie wiemy jeszcze, jak wygląda sytuacja prawna terenu po dawnych ZNTK. Jest to jedna z propozycji lokalizacji i podkreślenie tego, że nasze miasto posiada miejsca, gdzie muzeum mogłoby się znaleźć. Budynki związane z kolejnictwem stoją aktualnie niewykorzystywane, więc byłaby to odpowiednia lokalizacja – tłumaczy Damian Maciąg z Radomskich Inwestycji. - Trzeba wziąć pod uwagę również fakt, że muzeum stanie się kolejnym miejscem zatrudnienia wykształconych osób, których w Radomiu mamy bardzo dużo.
Wsparcie władz miasta
Pismo zostało również wysłane do władz naszego miasta. Stowarzyszenie zakłada poparcie prezydenta Radomia i Urzędu Miasta dla tej inicjatywy.
- Jestem przekonany, że prezydent Andrzej Kosztowniak pomoże w realizacji takiej idei. Zawsze pomysły naszego stowarzyszenia wspierał. Będzie mógł skrócić procedury przy przeniesieniu Muzeum Kolejnictwa do naszego miasta. Prezydent już wielokrotnie pokazał, że przy ważnych sprawach załatwia formalności bez zwłoki. Nasz pomysł jest korzyścią pod każdym względem dla rozwoju i promocji Radomia. Jeśli tylko będzie dobra wola ze strony marszałka Struzika, to pomysł ma dużą szansę na realizację – podkreśla Radomir Jasiński, prezes zarządu Stowarzyszania Radomskie Inwestycje.
Co na propozycję radomskiego stowarzyszenia marszałek? Jak poinformowała nas rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Marta Milewska, pismo jeszcze do urzędu nie dotarło, ale marszałek zapewne przeanalizuje je w przyszłym tygodniu. Do sprawy będziemy wracać.

- Wyszliśmy z tą inicjatywą, bo takie instytucje nie powinny znikać z mapy, a tym bardziej powinny się pojawić na mapie Radomia, zwłaszcza że zrównoważony rozwój województwa praktycznie nie istnieje - mówi Maciąg.
Inicjatorzy pomysłu uzasadniają: "Należy nadmienić, iż obecnie zachodzi proces centralizacji instytucji publicznych w Warszawie. W ostatnich latach z Radomia do Warszawy zostały przeniesione między innymi: Rejonowy Oddział Poczty, Urząd Kontroli Skarbowej, Oddział Narodowego Banku Polskiego ponadto mówi się o planach przeniesienia do Warszawy Oddziału Mazowieckiej Spółki Gazownictwa. Zjawisko to jest sprzeczne z założeniami równoważenia rozwoju, na których opierają się Strategia Rozwoju i Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Jest ponadto sprzeczne z rachunkiem ekonomicznym, zważywszy na - najwyższe w skali kraju - koszty funkcjonowania instytucji w Warszawie. Decyzja o przeniesieniu Muzeum Kolejnictwa do Radomia mogłaby stać się przyczynkiem do przełamania tych niekorzystnych tendencji".
Dorota Trojanowska/Fot. Muzeum Kolejnictwa, mapa: Radomskie Inwestycje