W pierwszej edycji udział wzięło 58 uczestników z subregionu radomskiego a szkolenia odbyły się 9 i 18 listopada. Program szkoleń, szczególnie uwzględniał psychologiczne aspekty ryzyka prowadzenia pojazdów przez młodych kierowców. Bezpieczeństwo na drogach uzależnione jest od wielu czynników, w tym między innymi: emocjonalność, poziom doświadczenia kierowców, ale nade wszystko kwestia świadomości zagrożeń. Młodzi stażem kierowcy skorzystali z szansy na uczestniczenie w wyjątkowym projekcie, który dał im możliwość zetknięcia się w sposób praktyczny/doświadczalny z problematyką granic bezpiecznego prowadzenia pojazdów. Zarówno spotkanie z psychologiem jak i praktyka odbyły się w Warszawskim Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy, a dokładniej na Torze Modlin – w bezpiecznych warunkach przystosowanych do realizacji rozmaitych ćwiczeń działających na wyobraźnię, ale i podnoszących umiejętność ostrożnej, rozważnej techniki jazdy.
Równie ważnym elementem wymaganego programu szkoleń są zajęcia teoretyczne w zakresie wybranych pojęć psychologii ruchu drogowego, ze szczególnym naciskiem na problematykę wpływu alkoholu i środków psychoaktywnych na zagrożenia życia i zdrowia, naturalnie w odniesieniu również do ruchu drogowego. Zajęcia teoretyczne traktowały również o specyfice ruchu drogowego w Polsce, strukturze zagrożeń i odpowiedzialności za siebie oraz za innych użytkowników dróg.
Misją projektu jest uruchomienie potrzeby dbania o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a także zapewnienie młodym kierowcom wsparcia – w postaci wiedzy i praktycznych doświadczeń, wskazówek czy też kierunku rozwoju uwzględniając współczesną technikę motoryzacyjną.
Organizatorem naboru na szkolenia był Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Radomiu. Szkolenia dla uczestników były zupełnie bezpłatne. Dodatkowo mieli zapewniony również bezpieczny transport na miejsce szkolenia i powrót, pełne wsparcie informacyjne i formalnościowe oraz wyżywienie.
Zajęcia poprzedzone były stosownym wstępem o zasadach bezpieczeństwa i wprowadzeniem na temat celów szkolenia profilaktycznego.
Trzygodzinne zajęcia z psychologiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmowały następującą tematykę:
- specyfikę ruchu drogowego w Polsce,
- ocenę czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego z uwzględnieniem różnych substancji psychoaktywnych,
- omówienie błędów spostrzegania (krótki trening uważności i kontrolowania procesów podejmowania decyzji),
- wpływu alkoholu i innych środków psychoaktywnych na organizm człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności psychofizycznej kierowcy (zmiany w sferze poznawczej, emocjonalnej i behawioralnej osoby pijącej),
- analizę zjawisk związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych: picie ryzykowne, picie szkodliwe, mechanizm uzależnienia, objawy uzależnienia (testy do autodiagnozy stylu picia alkoholu, porcja standardowa alkoholu),
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych osób na drodze,
- korzyści wynikające z częściowej rezygnacji z prowadzenia samochodu.
Zajęcia praktyczne na torze szkoleniowym – ćwiczenia i doświadczenia praktyczne obejmowały:
- wpływ prędkości na drogę hamowania na nawierzchni przyczepnej,
- wpływ prędkości na drogę hamowania na nawierzchni śliskiej,
- wpływ prędkości na hamowanie z ominięciem przeszkody,
- wpływ rozmowy telefonicznej lub z pasażerem na koncentrację, postrzeganie czynników zagrożenia na drodze,
- zachowanie 3 sekundowego odstępu jako zwiększenie szansy na właściwą reakcję/czas trwania hamowania na różnych nawierzchniach
- zasady działania systemów wspomagających w samochodzie.
Samo miejsce, Tor Modlin jest ośrodkiem doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego o bardzo rozbudowanej infrastrukturze szkoleniowej – sale konferencyjne, szkoleniowe, tor szkoleniowy – wielomodułowa przestrzeń do realizacji ćwiczeń i zadań programu szkoleń bezpiecznej jazdy pojazdami. Nowoczesne płyty poślizgowe, z wyznaczonymi pasami ruchu, odwzorowują warunki drogowe, a liczne automatyczne przeszkody dają możliwość tworzenia wielkiej liczby scenariuszy sytuacyjnych. Strefy bezpieczeństwa, drogi komunikacyjne oraz nowoczesne urządzenia pomiaru prędkości pomagają w skutecznej organizacji szkoleń, przede wszystkim w bezpiecznych warunkach dla Uczestników.
- Prawo jazdy mam niecały rok, a szkolenie było naprawdę fajne – mówi Sebastian Latosek, uczestnik szkolenia. - Przez dużą ilość prób i powtórzeń można się naprawdę dużo nauczyć. Przez ten rok, kiedy mam prawo jazdy, nie miałem wypadku, ale kilka takich sytuacji podbramkowych było i teraz po szkoleniu widzę, że moje myślenie byłoby zupełnie inne.
Dyrektor WORD w Radomiu, Marcin Ciężkowski przekonuje, że na pierwszej edycji się nie skończy, - dzisiaj szkoliliśmy młodzież, bo dane statystyczne dla osób właśnie w wieku 18-24 lata pokazują wyraźnie, że w tej grupie właśnie dochodzi do największej ilości zdarzeń drogowych. Pokazuje to, że właśnie oni wymagają szkoleń tego typu. Ich małe doświadczenie w poruszaniu się po drogach wymaga podnoszenia kwalifikacji, aby po ulicach poruszali się bezpieczniej i bardziej świadomie. Będziemy szkolić dalej zarówno młodzież jak i seniorów, bo zapotrzebowanie jest a i odbiór jest bardzo pozytywny.
Sfinansowanie szkoleń młodych kierowców jest efektem porozumienia między Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego.