Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Młodzi przeszli niezłe szkolenie

Młodzi przeszli niezłe szkolenie

W pierwszej edycji udział wzięło 58 uczestników z subregionu radomskiego a szkolenia odbyły się 9 i 18 listopada. Program szkoleń, szczególnie uwzględniał psychologiczne aspekty ryzyka prowadzenia pojazdów przez młodych kierowców. Bezpieczeństwo na drogach uzależnione jest od wielu czynników, w tym między innymi: emocjonalność, poziom doświadczenia kierowców, ale nade wszystko kwestia świadomości zagrożeń. Młodzi stażem kierowcy skorzystali z szansy na uczestniczenie w wyjątkowym projekcie, który dał im możliwość zetknięcia się w sposób praktyczny/doświadczalny z problematyką granic bezpiecznego prowadzenia pojazdów. Zarówno spotkanie z psychologiem jak i praktyka odbyły się w Warszawskim Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy, a dokładniej na Torze Modlin – w bezpiecznych warunkach przystosowanych do realizacji rozmaitych ćwiczeń działających na wyobraźnię, ale i podnoszących umiejętność ostrożnej, rozważnej techniki jazdy.

Równie ważnym elementem wymaganego programu szkoleń są zajęcia teoretyczne w zakresie wybranych pojęć psychologii ruchu drogowego, ze szczególnym naciskiem na problematykę wpływu alkoholu i środków psychoaktywnych na zagrożenia życia i zdrowia, naturalnie w odniesieniu również do ruchu drogowego. Zajęcia teoretyczne traktowały również o specyfice ruchu drogowego w Polsce, strukturze zagrożeń i odpowiedzialności za siebie oraz za innych użytkowników dróg.

Misją projektu jest uruchomienie potrzeby dbania o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a także zapewnienie młodym kierowcom wsparcia – w postaci wiedzy i praktycznych doświadczeń, wskazówek czy też kierunku rozwoju uwzględniając współczesną technikę motoryzacyjną.

Organizatorem naboru na szkolenia był Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Radomiu. Szkolenia dla uczestników były zupełnie bezpłatne. Dodatkowo mieli zapewniony również bezpieczny transport na miejsce szkolenia i powrót, pełne wsparcie informacyjne i formalnościowe oraz wyżywienie.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Zajęcia poprzedzone były stosownym wstępem o zasadach bezpieczeństwa i wprowadzeniem na temat celów szkolenia profilaktycznego.

Trzygodzinne zajęcia z psychologiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmowały następującą tematykę:

  • specyfikę ruchu drogowego w Polsce,
  • ocenę czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego z uwzględnieniem różnych substancji psychoaktywnych,
  • omówienie błędów spostrzegania (krótki trening uważności i kontrolowania procesów podejmowania decyzji),
  • wpływu alkoholu i innych środków psychoaktywnych na organizm człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności psychofizycznej kierowcy (zmiany w sferze poznawczej, emocjonalnej i behawioralnej osoby pijącej),
  • analizę zjawisk związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych: picie ryzykowne, picie szkodliwe, mechanizm uzależnienia, objawy uzależnienia (testy do autodiagnozy stylu picia alkoholu, porcja standardowa alkoholu),
  • odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych osób na drodze,
  • korzyści wynikające z częściowej rezygnacji z prowadzenia samochodu.

Zajęcia praktyczne na torze szkoleniowym – ćwiczenia i doświadczenia praktyczne obejmowały:

  • wpływ prędkości na drogę hamowania na nawierzchni przyczepnej,
  • wpływ prędkości na drogę hamowania na nawierzchni śliskiej,
  • wpływ prędkości na hamowanie z ominięciem przeszkody,
  • wpływ rozmowy telefonicznej lub z pasażerem na koncentrację, postrzeganie czynników zagrożenia na drodze,
  • zachowanie 3 sekundowego odstępu jako zwiększenie szansy na właściwą reakcję/czas trwania hamowania na różnych nawierzchniach
  • zasady działania systemów wspomagających w samochodzie.

Samo miejsce, Tor Modlin jest ośrodkiem doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego o bardzo rozbudowanej infrastrukturze szkoleniowej – sale konferencyjne, szkoleniowe, tor szkoleniowy – wielomodułowa przestrzeń do realizacji ćwiczeń i zadań programu szkoleń bezpiecznej jazdy pojazdami. Nowoczesne płyty poślizgowe, z wyznaczonymi pasami ruchu, odwzorowują warunki drogowe, a liczne automatyczne przeszkody dają możliwość tworzenia wielkiej liczby scenariuszy sytuacyjnych. Strefy bezpieczeństwa, drogi komunikacyjne oraz nowoczesne urządzenia pomiaru prędkości pomagają w skutecznej organizacji szkoleń, przede wszystkim w bezpiecznych warunkach dla Uczestników.

 - Prawo jazdy mam niecały rok, a szkolenie było naprawdę fajne – mówi Sebastian Latosek, uczestnik szkolenia. - Przez dużą ilość prób i powtórzeń można się naprawdę dużo nauczyć. Przez ten rok, kiedy mam prawo jazdy,  nie miałem wypadku, ale kilka takich sytuacji podbramkowych było i teraz po szkoleniu widzę, że moje myślenie byłoby zupełnie inne.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

 Dyrektor WORD w Radomiu, Marcin Ciężkowski przekonuje, że na pierwszej edycji się nie skończy, - dzisiaj szkoliliśmy młodzież, bo dane statystyczne dla osób właśnie w wieku 18-24 lata pokazują wyraźnie, że w tej grupie właśnie dochodzi do największej ilości zdarzeń drogowych. Pokazuje to, że właśnie oni wymagają szkoleń tego typu. Ich małe doświadczenie w poruszaniu się po drogach wymaga podnoszenia kwalifikacji, aby po ulicach poruszali się bezpieczniej i bardziej świadomie. Będziemy szkolić dalej zarówno młodzież jak i seniorów, bo zapotrzebowanie jest a i odbiór jest bardzo pozytywny.

Sfinansowanie szkoleń młodych kierowców jest efektem porozumienia między Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy