Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Ciepły guzik już w autobusach

Ciepły guzik już w autobusach

Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, ciepły guzik został na stałe wprowadzony w autobusach komunikacji miejskiej. „Informacje są od kilku dni na przystankach i w autobusach. Mówiły i pisały o tym również lokalne media, więc zdecydowana większość pasażerów raczej powinna znać nowe zasady otwierania drzwi” - czytamy na facebookowym profilu MZDiK.

Tzw. ciepły guzik stosowany jest w wielu innych miastach. Dzięki niemu kierowcy nie muszą otwierać wszystkich drzwi pojazdu; po aktywowaniu przez kierowcę i naciśnięciu konkretnego przycisku przez pasażera, otwierają się jedynie te, którymi chce wsiąść lub wysiąść. Guziki aktywne są tylko na przystanku, w tym końcowym trasy. Indywidualne przyciski przy wejściach ograniczają potrzebę otwierania wszystkich drzwi na każdym przystanku, ułatwiając utrzymanie komfortowej temperatury wewnątrz - w chłodnej porze roku zapobiegają wychładzaniu wnętrza, latem pozwalają na efektywne działanie układu klimatyzacji (jeśli pojazd jest w nią wyposażony).

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Autobusy z systemem są odpowiednio oznakowane, aby pasażerowie nie mieli wątpliwości, jak się zachować. W Radomiu informacje o ciepłym guziku są nieco dokładniejsze niż w innych miastach, chociażby w Warszawie. Na drzwiach (od wewnątrz i na zewnątrz) są czerwone naklejki z napisem "Na przystanku otwórz drzwi przyciskiem!". Zewnętrzne przyciski obok wejść są wyróżnione napisem "Przycisk otwierania drzwi przez pasażera". Identyczne napisy są również we wnętrzu, ale pod nimi będą strzałki wskazujące odpowiedni przycisk. W niektórych wozach zostały bowiem fabrycznie zamontowane na słupkach po dwa guziki - STOP oraz DRZWI. Tylko drugi z nich jest do otwierania drzwi. Ten pierwszy służy do powiadamiania kierowcy o konieczności zatrzymania się na przystanku na żądanie. MZDiK apeluje o uważne czytanie informacji i wskazań strzałek umieszczonych na wspomnianych naklejkach.

Jeżeli w jakimś autobusie nie będzie żadnych naklejek związanych z ciepłym guzikiem (dotyczy to jedynie niewielkiej części pojazdów MPK, bo u pozostałych operatorów wszystkie wozy mają już ten system), oznacza to, że tam wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi bezpośrednio przez kierowców. W niektórych pojazdach nie ma przycisków tylko przy przednich drzwiach. Zasada jest zatem prosta - jeśli dane wejście jest oznakowane naklejkami, należy wtedy skorzystać z przycisku, a jeśli nie, to znaczy, że w tym autobusie albo w tych drzwiach systemu nie ma. Sukcesywnie MZDIK będzie jednak dążyć do tego, aby takich wyjątków w przyszłości było coraz mniej lub wręcz w ogóle.

Ciepły guzik w autobusach komunikacji miejskiej będzie obowiązywał całodobowo, przez cały rok. Zimą to ważne, by wnętrza pojazdów nie wychładzały się przez otwieranie bez potrzeby wszystkich drzwi, jeżeli na przystanku czekają przykładowo tylko dwie osoby. Kierowca nie jest w stanie przewidzieć, z którego wejścia będą one chciały korzystać, więc przeważnie musi otwierać wszystkie. Po tych zmianach pasażer sam wybierze, które drzwi otworzy przyciskiem. Podobnie będzie latem, kiedy dzięki takiemu rozwiązaniu gorące powietrze nie będzie wpadać wszystkimi drzwiami do autobusów z klimatyzowanym wnętrzem (a jest ich stopniowo coraz więcej). Również na pętlach końcowych pojazdy nie będą musiały stać po kilka bądź kilkanaście minut z otwartymi wszystkimi drzwiami. Poprawi to komfort podróży.

Uwaga! Przyciski obok drzwi każdorazowo uaktywniają kierowcy, wciskając odpowiedni przycisk na swoim pulpicie w kabinie po zatrzymaniu się na przystanku. Po zamknięciu drzwi system jest automatycznie wyłączany, więc nie może być mowy o wyjściu lub wejściu do autobusu, który już ruszył z przystanku bądź zatrzymał się przed sygnalizatorem!

Kolejna istotna uwaga dotyczy części najnowszych autobusów, w których fabrycznie jest zainstalowany dodatkowy system automatycznego zamykania drzwi otwartych wcześniej przy pomocy przycisków. Jeżeli przez kilka sekund nikt nie wsiada albo nie wysiada z pojazdu danym wejściem, to fotokomórka decyduje o samoczynnym zamknięciu drzwi. Poprzedza to sygnał dźwiękowy (pikanie). - Apeluje zatem, by nie wsiadać i nie wysiadać po włączeniu się sygnału ostrzegawczego o zamykaniu drzwi! W takim przypadku należy poczekać, aż drzwi się zamkną i wtedy ponownie je otworzyć. Próba wejścia „na siłę” może skończyć się tak, że skrzydła drzwi najpierw kogoś dotkną i dopiero "odbiją" – przestrzega MZDiK.

Wyjątkiem od stosowania ciepłego guzika mogą być sytuacje, gdy kierowca zauważy na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczoną mobilnością (na przykład niewidomego, na wózku inwalidzkim, o kulach bądź w inny sposób niepełnosprawnego), który mógłby nie poradzić sobie z samodzielnym otworzeniem drzwi. - Jeśli w tłumie prowadzący pojazd nie zauważyłby takiej osoby, to apelujemy o pomoc do współpasażerów. Kierowcy mogą ponadto wciąż sami otwierać drzwi na takich przystankach, gdzie z uwagi na bardzo dużą wymianę pasażerów i tak będą oni korzystali ze wszystkich wejść – uczula MZDiK.

Ciepły guzik może nie być uruchamiany także wtedy, gdy poproszą o to kontrolerzy biletów. Latem, gdy na zewnątrz będzie więcej niż około plus 15 stopni Celsjusza, autobusy bez klimatyzacji mogą stać na pętlach z otwartymi drzwiami, ponieważ kilkuminutowe oczekiwanie mogłoby powodować nadmierne nagrzewanie się wnętrza.

Wprowadzenie systemu ciepłego guzika poprzedziła akcja informacyjna w Internecie, poprzez radomskie media, w autobusach i na przystankach. - Zdajemy sobie jednak sprawę, że mimo tego nie do wszystkich pasażerów informacje mogą od razu dotrzeć. Apelujemy zatem o to, aby w przypadku zauważenia osób, które szczególnie w początkowym okresie działania systemu nie będą jeszcze wiedziały, o co chodzi, inni pasażerowie okazywali życzliwość i pomagali wskazać guzik. Ważne jest to, by w takich sytuacjach nie przyglądali się biernie, tylko wyjaśniali, na czym to polega. Samo wyręczenie kogoś w otwarciu drzwi nie sprawi, że ów pasażer będzie w przyszłości wiedział, jak się zachować – wyjaśnia MZDiK.

Ewentualne nieprawidłowości w działaniu systemu ciepłego guzika w autobusach należy zgłaszać bezpośrednio do dyspozytorów poszczególnych operatorów. Dyspozytorzy pracują całodobowo, mają również łączność z kierowcami, więc w sytuacjach spornych można natychmiast się z nimi skontaktować i wyjaśnić daną sprawę. Numery telefonów znajdują się na stronie MZDiK w dziale "Komunikacja miejska" > dane o operatorach. Inne uwagi dotyczące ciepłego guzika można zgłaszać w dni powszednie w godzinach 7.30-15:.30 do Działu Przewozów Pasażerskich MZDiK (ul. Moniuszki 5, telefon 48 365-51-93, e-mail: komunikacja@mzdik.pl).

- Autobusy bez systemu ciepłego guzika (na podstawie informacji przekazanych przez MPK): nr 800, 865-889, 1015
  (wszystkie pozostałe autobusy w Radomiu mają system, lecz w niektórych z nich nie dotyczy on pierwszych drzwi). 

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy