- Posiadamy wykwalifikowaną kadrę i wieloletnie doświadczenie w nauczaniu dwujęzycznym, odziały te prowadzone są w naszym gimnazjum już od wielu lat. Od roku 2014/2015 proponujemy kolejną nowość: klasę, w której językiem wiodącym będzie język niemiecki – mówi dr Radosław Lis, nauczyciel języka niemieckiego w PG 13 i wykładowca Zakładu Germanistyki Wydziału Filologiczno-Pedagogicznego Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. – Naprawdę warto zostać uczniem klasy dwujęzycznej z językiem niemieckim, dwujęzyczność jest w cenie, zajęcia prowadzimy w nowoczesnych pracowniach językowych z wykorzystaniem m. in. komputerów oraz tablic interaktywnych, planujemy organizację wymiany międzyszkolnej z placówkami w krajach niemieckojęzycznych, nawiązujemy współpracę z takimi instytucjami jak Goethe Institut, Instytut Austriacki, Towarzystwo Polsko-Austriackie, a honorowy patronat nad klasą bilingwalną z językiem niemieckim objął Rektor Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu – prof. dr hab. inż. Zbigniew Łukasik.
Poprzez nauczanie dwujęzyczne uczniowie zostają niejako „zanurzeni” w języku obcym. Cały pobyt w szkole staje się dla nich lekcją komunikacyjną, a umiejętność biegłego posługiwania się językami obcymi staje się we współczesnej Europie niezbędna. Trudno znaleźć dziś pracodawcę, który nie wymagałby od pracownika posługiwania się językiem obcym w sposób biegły.
Dzięki zwiększonej liczbie godzin języka niemieckiego uczniowie szybko osiągają poziom swobodnej komunikacji. Równie szybko zmienia się też status języka – nie jest to już „język obcy” lecz „język drugi”. Wprowadzenie języka niemieckiego na przedmiotach niejęzykowych, m. in. na informatyce i geografii, to również stworzenie możliwości do innego spojrzenia na otaczający świat, nowe narzędzia do odkrywania i rozumienia, inny sposób myślenia i interpretowania, bowiem korzystanie z autentycznych, oryginalnych tekstów oraz artykułów i innych materiałów w języku obcym pozwala poznać sposób rozumowania jego rodzimych użytkowników, ich różny od naszego, a przez to nadzwyczaj ciekawy sposób widzenia i opisywania świata.
- Autonomiczny, odpowiedzialny, świadomy, kreatywny, otwarty, ciekawy świata, a przy okazji biegle władający językiem, taki ma szansę być absolwent klasy dwujęzycznej z językiem niemieckim – dodaje dr Radosław Lis. – W naszej klasie jest miejsce dla każdego, również dla tych absolwentów szkół podstawowych, którzy dotąd nie mieli kontaktu z językiem niemieckim, albowiem uczniowie zainteresowani nauką w klasie dwujęzycznej z językiem niemieckim nie są zobowiązani do napisania testu z języka obcego, a jedynie testu predyspozycji językowych, który nie wymaga znajomości języka niemieckiego, lecz ma na celu wyłącznie zbadanie umiejętności niezbędnych podczas nauki przedmiotów w języku obcym.
Więcej informacji dotyczących projektu klasy dwujęzycznej z językiem niemieckim kandydaci oraz ich rodzice mogą uzyskać na szkolnych stronach internetowych: http://gim13.eu oraz http://gim13.eu/klocki-autonomiczne/jezyk-niemiecki
Źródło: PG 13/ fot. archiwum