Okręgowa Komisja Egzaminacyjna podała szczegółowe dane procentowo-liczbowe, dotyczące wyników jakie osiągnęli gimnazjaliści radomskich szkół.
Do obowiązkowych testów przystąpiło 2 tys. 408 uczniów z Radomia oraz 1783 z powiatu radomskiego. Średnie procentowe wyniki, jakie otrzymali uczniowie z Radomia to 66,1 % z części humanistycznej, niewiele ponad 48% z części matematyczno-przyrodniczej oraz prawie 65% z części językowej. Są one bardzo zbliżone do średnich wyników z całego województwa mazowieckiego.
Szkoły otrzymały również szczegółowe zestawienia dotyczące ich placówek. I tak np. w Gimnazjum Katolickim im. św. Filipa Neri z j. polskiego wynik sięgnął 87,7 proc., z matematyki – 72 proc., z historii i wos – 80,2 proc., z j. angielski – (poziom podstawowy) – 91,3 proc. To bardzo dobre wyniki.
Zadowoleni z wyników są też Publicznym Gimnazjum nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Polskich Noblistów.
- Wyniki są u nas wyższe niż średnia radomska i całego województwa mazowieckiego. Bardzo wysoką średnią osiągnęła klasa dwujęzyczna: 88, 8 proc. język polski, 83 proc. historia, ponad 70 proc. matematyka i przedmioty przyrodnicze, prawie 90 proc. angielski. Cieszą mnie takie wyniki moich uczniów- przyznał z dumą Tomasz Gogacz, dyrektor PG 13.
Dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 1 im. św. Kazimierza Jagiellończyka w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 mówi już inaczej. Oto wyniki szkoły: j. Polski – 55 proc., historia i wos – 58 proc., przyroda – 41 proc., j. angielski – 50 proc.
- Nie jestem zadowolona z wyników, różnym klasom różnie poszło. Uważam, że krzywdzące dla szkoły jest podawanie wyników egzaminów w wartościach procentowych, którymi później sugerują się dzieci i rodzice. Dla mnie najbardziej rzetelną oceną szkół jest Edukacyjna Wartość Dodana (EWD), tylko niestety media nie chcą nagłaśniać takich rankingów, a są one najbardziej miarodajne. Jest też inny problem - ja mam dzieci z rejonu, które w dużej części pochodzą z domów, gdzie rodzicom nie zależy na wynikach edukacyjnych swoich uczniów. Zupełnie inaczej prezentują się wyniki szkół, które mogą sobie pozwolić na dobór uczniów – mówi Aneta Nowak, dyrektor PG 1.
Wyjaśnijmy, że EWD to wskaźnik pokazujący, jaki postęp zrobił uczeń podczas lat nauki spędzonych w danej placówce. Zadzwoniliśmy do Okręgowej Komisji Edukacyjnej, dowiedzieć się kiedy otrzymamy wyniki radomskich szkół liczone na podstawie metody EWD.
- Te działania są koordynowane przez Centralna Komisję Edukacyjną z pieniędzy unijnych. Potrzeba czasu, aby poznać takie wyniki, zapewne poznamy je jesienią – mówi Janina Grzegorek z Okręgowej Komisji Edukacyjnej w Warszawie.