Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Będzie wernisaż prac Marcina Berdyszaka

Będzie wernisaż prac Marcina Berdyszaka

Pokaz prac będzie podkreślał kilka wątków podejmowanych przez autora  i charakterystycznych dla jego twórczości, między innymi dialog z twórczością innych artystów jako źródło kreacji. Ten cykl dobrze znany i prezentowany w wielu miejscach w Polsce jak i zagranicą kojarzony jest  przede wszystkim z pracami podejmującymi dialog z „Synem człowieczym” Rene Magritta, Jaspera Johnsa czy Jacka Malczewskiego. Prezentowana na radomskiej wystawie instalacja „Zła widoczność”, odnosząca się do ambalaży Tadeusza Kantora, swoją premierę miała w Poznaniu w Galerii Muzalewska  jesienią 2018 roku. Problem niedostrzegania obrazów rzeczywistości podejmowany będzie  w wizualnie atrakcyjnej realizacji multimedialnej „Auto-Niebyt”, zwanej też „znikająca rzeczywistość”. Destrukcja, powtarzalność i umykające obrazy otoczenia podczas jazdy samochodem oraz ponowna rekonstrukcja bytu z tych obrazów, nam niedostępnych, w sposób dynamiczny pozwoli doświadczyć to, co umyka. Problemem, którym artysta ostatnio się zajmował to bezpieczeństwo, tak ważne i kluczowe we wszystkich aktualnych ludzkich przedsięwzięciach. Każde zabezpieczenie jest interwencją i wymusza na nas konkretne konsekwencje. „Pancerze wymuszające” - obiekty zrealizowane w 2017 roku w dość opresyjny sposób nawiązują do tej sytuacji, jak i obrazy z cyklu „Kiedy bariera staje się treścią”, czy „Części wspólne jako bariera”, które również będą prezentowane obok innych obrazów i obiektów malarskich. Tytuł wystawy dotyczy stosunku artysty do pytań, które stawia  mając świadomość, że dotyczą każdego, choć z pozoru wydawać się może inaczej. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie obszerna publikacja zatytułowana „Wmiędzyczasie” autorstwa Marcina Berdyszaka i Jaromira Jedlińskiego, której opracowanie graficzne zaproponował Tadeusz Burniewicz.
Książka to rozmowa o wielowątkowej twórczości Marcina Berdyszaka na tle doświadczeń Jaromira Jedlińskiego, a wydana została w dwóch wersjach językowych: angielskiej
i polskiej. Promocja tego wydawnictwa nastąpi na otwarciu wystawy z udziałem autorów. Wydawcą jest Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Marcin Berdyszak urodził się w 1964 roku. Jest absolwentem PWSSP w Poznaniu, którą ukończył w 1988 roku. Dyplom z malarstwa  realizował w pracowni malarstwa prof. Włodzimierza Dudkowiaka, a z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego. Od roku 1989 związany  jest z Akademią Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytetem Artystycznym)
w Poznaniu. Pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego i prowadzi pracownię działań przestrzennych na Wydziale Rzeźby. W latach 1999- 2002 prodziekan Wydziału Edukacji Artystycznej w ASP w Poznaniu. W latach 2002-2008 pełnił funkcję prorektora
ds. studenckich i współpracy z zagranicą. Rektor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
w latach 2008-2016. Członek Stowarzyszenia Artystyczno - Edukacyjnego „Magazyn”, którego jest współzałożycielem wraz z Tadeuszem Wieczorkiem, Piotrem Pawlakiem
i Wojciechem Nowakiem. Marcin Berdyszak jest twórcą olbrzymich instalacji
w przestrzeniach otwartych w końcu lat 80., często realizowanych w ramach Galerii Utilis, którą rozumiał jako zbiór miejsc będących  jednocześnie potencjalnymi częściami prac. Znany z prac z owocami, a szczególnie z realizacji z 1995 roku „Fresh Fruit table Hommage
a Gordon Matta-Clark” zrealizowanej w galerii ON w Poznaniu, gdzie piłą łańcuchową przyciął 1000 cytryn uwalniając sok i zapach, który był później bohaterem wielu jego realizacji prezentowanych miedzy innymi na indywidualnej wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w 1997 roku jak i w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w roku 1998. Z owocami i ich plastikowymi imitacjami pracuje do dziś, co czyni go rozpoznawalnym szczególnie z często obecnego w twórczości banana jako wartości stałej, która podlega najróżniejszym kontekstom. Jego wielowątkowa twórczość,
w której zajmuje się kulturą i jej wszelkimi skutkami, stereotypami jak i uprawia dialog
z twórczością innych artystów, prezentowana była na licznych wystawach indywidualnych
i zbiorowych w kraju i zagranicą. Prace poznańskiego artysty znajdują się w licznych kolekcjach w Polsce i zagranicą. Między innymi: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Szczecińskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Bytomiu, Kolekcja Tatrzańskiej Galerii w Popradzie, Kolekcja Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK
w Krakowie, Kolekcja Bausparkasse Swabisch Hall-Niemcy, Kolekcja Manfreda Kluckerta-Niemcy, Kolekcje prywatne, m.in.: Wojciecha Fibaka czy Waldemara Andzelma i wiele innych.

WYSTAWY INDYWIDUALNE
2017 Bansky Dvor Kultur Center, Banja Luka, Bosnia and Hercegovina
2016 UP Gallery with Patik Kovacovsky, “Real-fiction”, Berlin, Germany
2016 Jan Koniarek Gallery “Free Style” with Patik  Kovacovsky, Trnava, Slovakia
2015 Haus der Modernen Kunst “Dis-Position” with Jan Berdyszak, Staufen, Germany
2015 Galeria Fibak „Za wartość przestrzeni” z Janem Berdyszakiem, Warsaw, Poland
2014 City Gallery with Patrik Kovacovcky, Bratislava, Slovakia
2010 Tatranska Gallery, Poprad, Slovakia
2003 Kunsthaus Santa Fe , San Miguel de Allende , Guanajuato , Mexico
2001 Kulturforum Rheine, Closter Bentlag, Rheine , Germany   
2001 The Center for Contemporary Art , Gallery II Ujazdowski Castle , Warsaw , Poland

WYSTAWY ZBIOROWE
2015 “Anmerkungen Zum Beginn des Kurzen 20.Jahrhunderts”, Museums Quartiers, Wien, Austria
2013 “Polish Art and Animation from Poznań”, Habeer Gallery, Bersheva, Israel
2011 „Dobre sąsiedztwo”, Kunstraum Bethanien, Berlin, Germany
2009 „Tożsamość sztuki- Marcin Berdyszak”, Zafos Xagoris, Muzeum Narodowe, Wrocław, Poland
2008 “Chicago Verge”, I Space Gallery, Chicago, IL, USA

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Wernisaż odbędzie się 17 maja o godz. 17 w MCSW "Elektrownia" (ul. Kopernika 1). Wystawa potrwa  do 23 sierpnia.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy