Do 28 września uczelnie oraz instytuty naukowe PAN mogą składać wnioski o dofinansowanie programów kształcenia o kluczowym znaczeniu dla gospodarki. Konkursy mają pomóc w lepszej realizacji unijnej strategii Europa 2020.
W I konkursie 100 milionów złotych zadedykowano na uruchomienie nowych kierunków studiów licencjackich, inżynierskich, magisterskich i doktoranckich, których absolwenci mogą przyczynić się do rozwoju i innowacyjności polskiej gospodarki. Pieniądze w ramach konkursu mogą być też przeznaczone na przygotowanie absolwentów do zawodowego startu, kreowanie bogatszej oferty staży i praktyk zawodowych albo stypendia dla doktorantów i młodych doktorów.
W II konkursie 40 milionów zostanie rozdysponowane m.in. na otwieranie atrakcyjnych dla sektora gospodarki studiów podyplomowych, wzmocnienie kształcenia na odległość, organizację staży i szkoleń w najlepszych zagranicznych ośrodkach naukowych.
- Już jako uniwersytet będziemy korzystać z programów, które pozwolą nam na rozwój naszych studentów. Teraz złożymy wniosek do konkursu NCBiR - dostosowania programów nauczania do wymagań przedsiębiorców. Program umożliwia m.in. że studenci danego kierunku w ostatnim semestrze będą pojawiali się wyłącznie dwa razy w miesiącu na uczelni, a pozostałą część będą przebywali na praktykach semestralnych – mówi Zbigniew Łukasik, rektor Politechniki Radomskiej. – Dział badań śledzi ogłaszane konkursy, ponieważ jako już uniwersytet chcemy brać udział w jak największej ich ilości. Jednak mamy kłopot w momencie gdy potrzebny jest wkład własny – dodaje rektor.
W obu konkursach premiowane będą projekty, uwzględniające kształcenie w języku angielskim i obejmujące wiedzę oraz umiejętności z zakresu przedsiębiorczości, przekazywane przez ekspertów-praktyków.
- Dziś w interesie każdej uczelni jest, by umiała porozumieć się z partnerami z sektora gospodarki i potrafiła trafnie zidentyfikować obszary tej współpracy – mówi prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. - Oba konkursy to dla polskich uczelni ogromna szansa. Właśnie teraz w wyniku ustawowych zobowiązań tworzą nowe, autorskie programy studiów, nakierowane nie tylko na przekazywanie gruntownej wiedzy, ale też kształcenie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych. Dzięki dodatkowym funduszom uczelnie mogą w nich uwzględnić rozwiązania szczególnie pożądane przez studentów: zwiększoną liczbę zajęć praktycznych, szkolenia u potencjalnych pracodawców czy kursy uzupełniające - dodaje minister.
Red. N.Z.