Jedna z pierwszych dróg dla jednośladów powstała w 2005 roku wokół zalewu na Borkach. Zdecydowanie najwięcej ścieżek zbudowano w latach 2009-2012. Ścieżki lub tzw. ciągi pieszo-rowerowe są również w trzech radomskich parkach: Leśniczówce, Starym Ogrodzie oraz parku imienia Tadeusza Kościuszki - jazda po parkowych alejkach jest bowiem dozwolona w ich regulaminie.
DROGOWCY ZAPOWIADAJĄ KOLEJNE ŚCIEŻKI
Obecnie powstają ścieżki rowerowe wzdłuż budowanej obwodnicy południowej. Po zakończeniu tej inwestycji do dyspozycji miłośników dwóch kółek będzie w sumie dziewięć kilometrów nowych dróg z asfaltu.
- W tym roku planujemy także budowę chodnika ze ścieżką rowerową wzdłuż ul. Olsztyńskiej, między Struga a Szklaną. Jej długość wyniesie nieco ponad kilometr. Będzie to inwestycja w ramach czynu społecznego - zapowiada Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Radomscy cykliści mogą też korzystać z prawie czterech kilometrów kontrapasów, między innymi na ul. Traugutta, Żeromskiego oraz niektórych ulicach na osiedlu XV-Lecia. - Kolejne kontrapasy wyznaczymy wzdłuż ulic Średniej i Górnej - informuje Dariusz Dębski.
CYKLIŚCI OCENIAJĄ ISTNIEJĄCE UŁATWIENIA
O opinie na temat istniejącej infrastruktury rowerowej zapytaliśmy jej użytkowników. Większość rowerzystów widzi dużo zmian, ale niekoniecznie podobają się im wszystkie rozwiązania. Czym możemy pochwalić się na tle innych miast, a co wymaga poprawy?
- Bez wątpienia sieć dróg rowerowych stale się powiększa, co oczywiście cieszy mnie i innych rowerzystów. Niestety, nadal niektóre drogi są budowane niejako z przypadku, czyli jedynie podczas remontów jezdni. Przez to ani jedno osiedle nie jest połączone z centrum trasą rowerową. Najlepiej wypada pod tym względem osiedle Michałów, które teoretycznie posiada aż dwa ciągi łączące je ze Śródmieściem. W praktyce droga rowerowa na ul. Chrobrego kończy się na skrzyżowaniu z ul. 11 Listopada, czyli brakuje ponad 1 km do pl. Jagiellońskiego. Z kolei na ul. Warszawskiej brakuje dosłownie kilkudziesięciu metrów przy rondzie Narodowych Sił Zbrojnych i przejazdu rowerowego przez ul. Żółkiewskiego - mówi Sebastian Pawłowski, szef radomskiego Bractwa Rowerowego, czyli społecznej organizacji, upominającej się o ułatwienia dla cyklistów i pieszych.
Pawłowski podkreśla, że jedną z pozytywnych rzeczy, której zazdroszczą nam inne miasta, jest nawierzchnia tras rowerowych. - Już od wielu lat nie stosuje się u nas niepraktycznej kostki betonowej. Miasto warto też pochwalić za kompleksowe działania, związane z budową parkingów rowerowych. Nie tylko przed szkołami, ale również w przestrzeni publicznej - dodaje Pawłowski.
Radomskim rowerzystom brakuje nadal prawdziwych konsultacji, czyli przeprowadzanych nie na etapie budowy, a projektowania dróg dla jednośladów. Chcieliby, żeby prezydent, przykładem innych miast, powołał specjalne ciało, złożone z urzędników i rowerzystów, zajmujące się opiniowaniem projektów przed ich realizacją.
Gdzie są ścieżki rowerowe?
Mapka wszystkich radomskich dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz kontrapasów jest dostępna na stronie internetowej miejskich drogowców. Kliknij TUTAJ!
M.W.; Fot. M.W.