Przetarg na przebudowę ulic Miłej i Czystej - po robotach zrealizowanych przez Wodociągi Miejskie - wygrała warszawska firma Skanska, która pokonała dwóch innych oferentów, proponując ofertę o wartości 2 milionów 430 tysięcy 107 złotych.
WIELE KOLIZJI Z SIECIAMI
- Inwestycja ruszyła w sierpniu, ale przed przystąpieniem do zasadniczych robót drogowych wykonawca musiał uporać się z wieloma kolizjami z sieciami podziemnymi. Konieczne było ich przełożenie i uporządkowanie. Choć obie przebudowane ulice mają łącznie zaledwie 660 metrów długości, prace przy przekładaniu sieci trwały wiele tygodni. Całkowite zamknięcie dla ruchu Miłej i Czystej na pewno przyspieszyłoby prowadzenie tych robót, ale takie rozwiązanie było wykluczone. Wykonawca musiał w miarę możliwości zapewnić mieszkańcom i przedsiębiorcom dojazd do posesji przez cały okres trwania inwestycji - mówi Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Wszystkie istniejące dotąd chodniki, miejsca postojowe i zjazdy zostały przez drogowców rozebrane i ułożone na nowo z kostki brukowej. Po przebudowie chodniki mają od 2,5 do 3,5 metra szerokości. Większość nowych zatok postojowych jest przeznaczona do parkowania równoległego, na pozostałych można natomiast parkować prostopadle do krawędzi jezdni. Przy zatokach zamontowane zostaną słupki, aby kierowcy nie niszczyli nowych krawężników i chodników.
DLA PIESZYCH I ROWERZYSTÓW
Jezdnie obu ulic zyskały nową nawierzchnię z betonu asfaltowego, a zieleńce zostały uporządkowane. Na Miłej i Czystej zamontowano też 26 energooszczędnych opraw typu LED. Ważną częścią inwestycji był gruntowny remont mostu nad Potokiem Północnym. Wymieniono izolację i nawierzchnię tego obiektu, zamontowano także nowe barierki i poręcze.
- Największą zmianą na Miłej są udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. To typowo lokalna droga w centrum miasta, przebiegająca między innymi obok szkoły i kościoła. Już na etapie opracowywania dokumentacji projektowej przyjęliśmy założenie, że przechodnie powinni czuć się tam bezpiecznie - dodaje Dariusz Dębski. - Wszystkie skrzyżowania i przejścia dla pieszych na Miłej są zbudowane z kostki brukowej i wyniesione, co oznacza, że kierowcy muszą przed nimi zwolnić. Dotyczy to również wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie mostu nad Potokiem Północnym, które część kierowców - jeszcze przed formalnym zakończeniem inwestycji - zaczęła krytykować za najazd wytyczony pod lekkim skosem, rzekomo utrudniający pokonywanie tego miejsca. To element spowolnienia ruchu, mający zapewnić komfort i jak największe bezpieczeństwo przechodniom.