Okazuje się, że są to elementy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, wdrażanego razem z Systemem Karty Miejskiej za pozyskane przez miasto pieniądze unijne. Wartość projektu to 8 mln 839 tysięcy złotych.
- Sukcesywnie montujemy w autobusach tablice świetlne Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Tablice te są już w kilkunastu pojazdach. Na razie wszystkie działają wyłącznie w trybie testowym. Docelowo będą na nich prezentowane informacje o trasie danej linii oraz aktualnych przystankach - informuje Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Tablice na przystankach i w autobusach będą najważniejszymi elementami Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Jedna z tych zewnętrznych znajduje się już obok wiaty połączonej z punktem sprzedaży biletów przy skrzyżowaniu ulic Malczewskiego, Kelles-Krauza i Wernera.
Ekrany w autobusach będą funkcjonowały wraz z systemem głosowych zapowiedzi przystanków. Dotychczas takie ułatwienie, szczególnie dla osób słabo widzących, znajduje się tylko w części najnowszych pojazdów. Tablice w wozach zastąpią boczne tablice trasowe z pleksi.
W serwerowni MZDiK jest już komplet sprzętu, który będzie obsługiwał oba systemy. Informatycy pracują nad konfiguracją serwera oraz innych urządzeń. Dostęp do ekranów z aktualnym położeniem wszystkich autobusów komunikacji miejskiej wraz z innymi funkcjami będą mieli organizatorzy komunikacji miejskiej oraz dyspozytorzy obu przewoźników, czyli Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji i firmy ITS Michalczewski.
Przetarg na wdrożenie obu systemów wygrała firma R&G Plus z Mielca, która ma na swoim koncie podobne realizacje m. in. w Olsztynie czy Kielcach.
TAK BYŁO
Miasto podjęło pierwsze działania związane z wprowadzeniem karty miejskiej w Radomiu już na początku zeszłej dekady. Projekt skonkretyzowano w roku 2009, a w kolejnym złożono wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1: Innowacje w komunikacji miejskiej). Dofinansowanie w wysokości 85 procent kosztów kwalifikowanych projektu, czyli ponad 6 mln. zł. udało się uzyskać pod koniec 2011 roku. Umowa w sprawie dofinansowania została podpisana 19 września ubiegłego roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Radomiu.
RED; Fot. Archiwum