Radio Rekord Radom mobilne Radio Rekord Radom mobilne
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

Autobusy czy piekarniki?

Autobusy czy piekarniki?
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

W ostatnich dniach otrzymujemy wiele zgłoszeń od ludzi korzystających codziennie z komunikacji miejskiej. Skarżą się na rekordowe temperatury w autobusach. 

W środę (4 lipca) do południa postanowiliśmy wziąć aparat, termometr i sprawdzić na własnej skórze, jak wygląda sytuacja. 

Na ulicy Żeromskiego wsiadamy do "siódemki", która akurat podjeżdża na przystanek. W przegubowym MAN-ie są uchylone wszystkie niewielkie lufciki w oknach oraz szyberdachy. Niewiele daje włączony system wentylacji. Ludzie podróżujący autobusem co chwilę ocierają pot z czoła. Po przejechaniu kilku przystanków patrzymy na termometr, który wskazuje już prawie 35 stopni Celsjusza! 

- W tym i tak jest znośnie. Przed chwilą jechaliśmy "trzynastką", w której w ogóle nie ma uchylnych okien! Wyszliśmy po przejechaniu dwóch przystanków, bo nie było tam czym oddychać. W naszym wieku w takich ekstremalnych warunkach nietrudno zasłabnąć  - mówi pani Wanda, która zainteresowała się naszym pomiarem temperatury.  

Podobne opinie słyszymy od pozostałych pasażerów autobusu. Nieco lepiej podróżuje się 15-metrowymi neoplanami. W tych wozach co prawda nie ma klimatyzacji, ale na całej długości znajdują się lufciki i trzy szyberdachy. Podobnie jest w 12-metrowych solarisach i MAN-ach ITS-u.

W czasie upałów do przyjemności należy jazda autobusami wyposażonymi w klimatyzację, choć tych w naszym mieście jest - póki co - jak na lekarstwo. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu dysponuje obecnie 14 takimi pojazdami, zaś ITS Michalczewski ma w Radomiu 27 autobusów z klimatyzacją.

- Obaj przewoźnicy są zobowiązani do włączania klimatyzacji w tych autobusach, które są w nią wyposażone. Regularnie kontrolujemy, czy kierowcy autobusów wywiązują się z tego obowiązku. Jeśli nie, od razu monitujemy u przewoźnika - mówi Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

Choć niekiedy - z winy samych pasażerów - działanie systemu chłodzenia wnętrza pojazdu nie daje efektu.
- Mimo czytelnych naklejek, że pojazd jest wyposażony w klimatyzację i blokad uchylania okien, nie brakuje ludzi, którzy siłują się z nimi. Zazwyczaj są to starsi ludzie i chyba ich zachowanie wynika po prostu z niewiedzy - przypuszcza Zdzisław Kwapiński, kierowca autobusu miejskiego w firmie ITS Adam Michalczewski.

Spotkani przez nas pasażerowie sugerują, że w przypadku starszych pojazdów bez klimatyzacji przewoźnicy powinni dorabiać w nich więcej lufcików lub udrażniać system wentylacji powietrza. Jak to wygląda w praktyce?

- We wszystkich przegubowych MAN-ach systematycznie kontrolujemy stan wentylacji oraz nakazujemy kierowcom włączanie wyciągów powietrza. W sprowadzonych wozach, w których nie było okien, zamontowaliśmy lufciki. Na czas upałów do obsługi linii wysyłamy autobusy z jak największą liczbą lufcików i szyberdachów - zapewnia Krzysztof Kowal, dyrektor do spraw techniczno-eksploatacyjnych MPK w Radomiu.

Dyrektor zwraca uwagę na dużą liczbę pasażerów w autobusach. - Przy tak wysokich temperaturach cyrkulacja powietrza wewnątrz pojazdu nie będzie prawidłowa, jeśli na pewnych odcinkach tras są one maksymalnie napełnione ludźmi. W tym przypadku nie można mieć pretensji do nas, jako przewoźnika, ponieważ to nie my ustalamy obowiązujące rozkłady jazdy - dodaje Kowal.   

Komfort jazdy autobusami miejskimi z pewnością by się poprawił, gdyby tabor obu przewoźników wzbogacił się o nowe wozy z klimatyzacją. Czy jest na to szansa?

- Staramy się o dofinansowanie w ramach drugiego rozdziału pieniędzy z działania 5.1 "Innowacje w komunikacji miejskiej". Wartość naszego projektu wynosi 15 milionów złotych. Dofinansowanie, o które się ubiegamy, to 85 procent kosztów kwalifikowanych, czyli bez podatku VAT. W sumie chodzi o 10 milionów 200 tysięcy złotych - informuje Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

W ramach projektu miasto chciałoby kupić osiem autobusów 18-metrowych, zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Każdy z nich byłby wyposażony między innymi w klimatyzację, monitoring przestrzeni pasażerskiej i drogi przed pojazdem, a także nowoczesne wyświetlacze. Pojazdy trafiłyby do zajezdni MPK, które z początkiem czerwca zostało przekształcone w podmiot wewnętrzny gminy. Wniosek został już złożony i obecnie jest poddawany ocenie przez urzędników rozdzielających fundusze. 

- Dodatkowo część uzyskanego dofinansowania przeznaczylibyśmy na remont dwudziestu przystanków autobusowych, przebudowę jednej z wybranych pętli oraz budowę nowej pętli przy ulicy Mroza. W ramach tego samego projektu na pięciu wybranych przystankach zostałby zamontowany monitoring. Obraz z kamer mógłby być przesyłany na przykład do centrum monitoringu miejskiego - dodaje Dębski. 

Marcin Walasik (m.walasik.cozadzien@onet.eu); Fot. Michał Sołśnia

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

#WieszPierwszy

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Polecamy