No tak, dla prostych ludzi, wszystko jest proste i tanie, tymczasem określenie nawet przybliżonych kosztów budowy sygnalizacji świetlnej na przejściu zależy od bardzo wielu czynników, które istotnie wpływają na jej ostateczną cenę. Najczęściej takie pytanie zadają sobie osoby zgłaszające projekty w ramach budżetów obywatelskich. Koszt budowy sygnalizacji świetnej na przejściu dla pieszych zależy m.in od:
szerokości przejścia (dwie jezdnie, jedna jezdnia, ilość pasów ruchu, torowisko tramwajowe),
rodzaju zastosowanych urządzeń sterujących w tym sygnalizatorów,
zmian w projekcie organizacji ruchu,
zakresu prac drogowych i elektrycznych,
lokalizacji (w tym kategorii i klasy drogi),
sposobu detekcji pieszych i ewentualnie detekcji pojazdów,
miasta (aby określić typ programów – programy tzw ITS),
bliskość punktów zasilania,
wytycznych zarządu drogi/ruchu,
wielu innych czynników, które mogą wpłynąć na koszt budowy.
Koszt budowy sygnalizacji świetlnej na przejściu da pieszych może wynosić od kilkudziesięciu tysięcy złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych. W miastach, w których zastosowano inteligentne sterowanie sygnalizacją – jak np. w stolicy Dolnego Śląska ITS Wrocław – koszty mogą być spore z uwagi na konieczność przystosowania sygnalizacji do standardów systemowych. Bez względu jednak na przewidywaną cenę budowy, nie powinna być ona jedyny kryterium wyboru. Najważniejszym elementem stosowania sygnalizacji świetlnej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu.