Radomskie Towarzystwo Naukowe nie zgadza się z podziałem pieniędzy z Kontraktu Terytorialnego, według którego większość pieniędzy na inwestycje na Mazowszu ma trafić do Warszawy. Dlatego stworzyło projekt, według którego w Radomiu miałaby powstać m.in. linia tramwajowa. Taka jak we francuskim Breście, gdzie w ciągu kilku lat kompletnie zmieniono podejście do miejskiej przestrzeni.
Kontrakt Terytorialny to mówiąc w skrócie umowa pomiędzy rządem a samorządem województwa, na mocy której przekazywane są pieniądze na konkretne inwestycje.
- Zarząd województwa już stworzył listę propozycji dla ministerstwa. I większość z nich dotyczy Warszawy! A co innymi miastami Mazowsza? Co z Radomiem? Musimy reagować szybko. Dlatego RTN stworzył projekt "Radomski biegun innowacji", który wiąże różne dziedziny i zakłada m.in. przeniesienie niektórych inwestycji proponowanych Warszawie do Radomia. Dajemy też takie propozycje jak budowa w naszym mieście Centrum Nauki (po sukcesie Centrum Nauki Kopernika w Warszawie ministerstwo zapowiedziało zresztą tworzenie takich w innych miastach);umiejscowienie trzech instytutów Uniwersytetu Warszawskiego i Wojskowej Akademii Technicznej w Radomiu; rewitalizacja osiedla Fabryki Broni; stworzenie nowoczesnego węzła komunikacji miejskiej; stworzenie 8 km linii tramwajowej. Nasz projekt mam być teraz rozpatrywany przez sejmik województwa. Wsparcie obiecał nam radny Andrzej Łuczycki - tłumaczy dr Łukasz Zaborowski, sekretarz RTN.
ATRAKCJE TO ZA MAŁO, TRZEBA ZMIENIĆ MIEJSKĄ PRZESTRZEŃ
Na spotkanie z dziennikarzami RTN zaprosiło eksperta od planowania przestrzennego Oliviera Schneidera, mieszkańca Brestu na zachodnim krańcu Francji. Miasta podobnego wielkościowo do Radomia, z którego jeszcze niedawno - tak jak z Radomia - uciekali mieszkańcy. Brest próbował zmienić swój wizerunek, wykorzystując położenie nad morzem. Zaczęto organizować tu największy na świecie zlot żaglowców, wyścigi morskie katamaranów, zbudowano jedno z największych w Europie oceanarium. Jednak to okazało się za mało.
- Zaczęto wreszcie myśleć o zmianie przestrzeni. Tanim, ale świetnym pomysłem okazało się zaproszenie artystów street art z całego kraju i Europy, którzy stworzyli w mieście dziesiątki pięknych, kolorowych murali. Teraz w Breście - które właściwie nie ma zabytków - na każdym kroku można zobaczyć coś interesującego - opowiada Schneider. - Powstało też Technopole, coś w rodzaju francuskiej Doliny Krzemowej, gdzie każdy z pomysłem może na preferencyjnych warunkach rozwijać nowe technologie. Dla życia mieszkańców najważniejsza okazała się jednak zmiana przestrzeni centrum miasta. Zamiast jednego wielkiego, ciasnego parkingu jest tu teraz miejsce spacerów, rozmów, życia. Teraz co 4 minuty kursuje tu nowoczesny, wygodny tramwaj (zbudowano 14,3 km linii), który łatwo komunikuje całe miasto. Oczywiście wszystko to kosztem ruchu samochodowego. Ale teraz ludzie chcą tu kupować i wynajmować mieszkania. Wiele osób mówi mi, że w Polsce jest inna kultura jazdy, że się nie da. Bzdura. Jeszcze 10 lat temu w Breście samochody też rozjeżdżały pieszych, byłą taka sama kultura jazdy. A dziś w centrum jest przyjazna przestrzeń, samochody jeżdżą wolno i spokojnie, nie ma wypadków i nerwów. Można!
W RADOMIU TRZEBA OK. 100 MILIONÓW
Członkowie RTN mówiąc o powstaniu linii tramwajowej w Radomiu, planują połączenie z placem dworcowym (jako najważniejszym węzłem komunikacyjnym) z jednej strony Michałowa i XV-lecia, z drugiej - Ustronia i Prędocinka. Linia musiała by więc przebiegać od Józefowa, Chrobrego, Pileckiego, Mickiewicza, Traugutta, Grzecznarowskiego. Pomysł stworzenia linii tramwajowej w Radomiu nie jest nowy. Po II Wojnie Światowej poważnie przymierzano się do niego dwa razy. Jednak plany spełzły na niczym. M.in. przez koszty. Dziś wstępnie można mówić o tym, że samo miasto musiałoby dać wkład własny na poziomie 100 mln zł. - Przy założeniu, że resztę, jakieś 80 procent, sfinansuje Unia Europejska. A zauważmy, że w nowej perspektywie finansowej, UE stawiać będzie na infrastrukturę szynową. Zauważmy też, że Warszawa z Kontraktu Regionalnego ma właśnie dostać 4 mld zł na rozbudowę... linii tramwajowych - przekonują członkowie RTN. - Finansowo samego Radomia oczywiście nie stać na taką inwestycję. Ale też nie stać go na nie zrobienie niczego. Bo będzie coraz gorzej - przekonuje Schneider. [gallery id=745]
§1. Rekord Grupa Mediowa sp. z o.o., zwana dalej Administratorem udostępnia swoim użytkownikom możliwość nieodpłatnego korzystania z Forum Internetowego w serwisie www.cozadzien.pl zwanym dalej Forum, w celu zamieszczania komentarzy i opinii na tematy zamieszczonych publikacji oraz związanych z nimi wymianą poglądów i dyskusją.
§2. Dostęp do Forum posiadają wszyscy użytkownicy publicznej sieci Internet, którzy korzystają z serwisu www.cozadzien.pl zwani dalej Uczestnikami Forum. W celu zamieszczenia komentarza pod publikacją Uczestnik Forum po zapoznaniu się z treścią Regulaminu Forum wypełnia treść w ramce dostępnej pod publikacją wraz z podpisem. Uczestnik Forum może także wyrażać swoje opinie poprzez głosowanie tzw. „łapkami” pod zamieszczonymi komentarzami, które to głosy zliczane są w sposób automatyczny i aktualizowane przy kolejnych odsłonach strony.
§3. Uczestnik Forum publikuje swoje komentarze i opinie wyłącznie na własną odpowiedzialność. Administrator nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Uczestników Forum na łamach Forum.
§4. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści sprzecznych z prawem, naruszających prawa osób trzecich, zawierających treści pornograficzne, wulgarnych lub obscenicznych, wzywających do nienawiści rasowej lub wyznaniowej lub etnicznej, naruszających godność człowieka, nawołujących do przemocy czy też propagujących przemoc w świecie rzeczywistym.
§5. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści uznanych powszechnie za naganne moralnie, niezgodnych z zasadami współżycia społecznego, zawierających hejt, będących pomówieniami czy też celowo obraźliwych, w tym także oskarżeń i opinii szkalujących Administratora oraz naruszających dobre imię jego firmy, mediów, właścicieli i pracowników.
§6. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści zawierających przekazy reklamowe, linki innych serwisów, treści będących reklamą, spamem oraz niezamówioną informacją handlową. Uporczywe zamieszczanie powtarzających się treści pod wieloma publikacjami a także komentarze nie związane w żaden sposób z publikacją i zbędne z uwagi na przedmiot dyskusji będą traktowane jako spam.
§7. Administrator zastrzega sobie prawo do usuwania treści, o których mowa w par. 4, 5 i 6 Regulaminu Forum a także innych wypowiedzi uznawanych przez niego za uciążliwe, jak również prawo do blokowania uczestnictwa w Forum w stosunku do osób naruszających postanowienia par. 4, 5 i 6 regulaminu. Wydawca może również przekazać pozostające w jego posiadaniu dane Uczestników Forum sądowi, prokuraturze, policji i innym uprawnionym organom państwa na potrzeby prowadzonych przez nie postępowań.
§8. Administrator prowadzi moderację automatyczną przez system antyspamowy wyposażony dodatkowo w filtr wulgaryzmów, który odpowiada za usuwanie treści zakwalifikowanych do tych kategorii. Moderacja ręczna stosowana jest w wyjątkowych przypadkach po analizie zgłoszeń wynikających z naruszeń par. 4, 5 i 6 oraz pozostałych zapisów regulaminu.
§9. Administrator zastrzega sobie prawo do wyłączenia Forum z treści prowadzonego przez siebie serwisu lub zmianę sposobu dodania komentarza w innych opcjach dostępnych pod ramką wpisu a także wyłączenia możliwości komentowania dla poszczególnych publikacji bez podawania przyczyn takiego działania.
§10. Administrator dołoży wszelkich starań w celu zapewnienia prawidłowego działania Forum oraz udzieli pomocy w rozwiązywaniu problemów dotyczących jego funkcjonowania.
§11. Uczestnicy Forum poprzez umieszczenie swoich komentarzy i opinii na stronach Forum zobowiązują się do przestrzegania Regulaminu Forum.
§12. Regulamin niniejszy obowiązuje od momentu jego opublikowania. Administrator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie. Wszelkie zmiany stają się obowiązujące w momencie ich opublikowania na stronie www.cozadzien.pl